Den brända Ubuntuskivan innehåller fel

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
hoffe3
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Den brända Ubuntuskivan innehåller fel

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Jag håller på med att försöka installera Ubuntu på datorn. Jag har laddat ner Nordic Remix-varianten som iso-fil och bränt den på CD-skiva. När jag sätter i skivan kommer menyn upp där man bland annat kan kontrollera skivan efter fel. När jag kör den kontrollen står det att det finns fel på fem filer. Detta är det enda jag gjort med skivan än så länge. Har jag bränt skivan fel eller vad kan jag annars ha gjort fel?
Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Den brända Ubuntuskivan innehåller fel

Inlägg av Hans Linde »

Om bränt med låghastighet (x16) så brukar det funka.

Installationen tar bara 15-30min. Så du kan ju prova.
Om det inte startar, så får du slanga ner en ny och kontrollera med "checksumman".
(Det har jag aldrig brytt mig om, fast........det kanske är förnuftigt.)

Jag har inte heller provat Nordic-remix, men det är troligen ingen skillad i det här fallet.
Hoppas det här har varit till någon nytta. ::)
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Tack för svar.
Tyvärr kan jag för lite om datorer för att hänga med riktigt. Hur bränner man på låg hastighet? Hur kontrollerar man "checksumman"? Vad är det?
Jag har laddat ner och bränt iso-filen med programmet InfraRecorder. Finns det något bättre eller mer lättanvänt program? Eller kan jag använda det? Hur går man tillväga för att bränna Ubuntus installationsprogram på rätt sätt?

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

hoffe3 skrev:Hej

Jag håller på med att försöka installera Ubuntu på datorn. Jag har laddat ner Nordic Remix-varianten som iso-fil och bränt den på CD-skiva. När jag sätter i skivan kommer menyn upp där man bland annat kan kontrollera skivan efter fel. När jag kör den kontrollen står det att det finns fel på fem filer. Detta är det enda jag gjort med skivan än så länge. Har jag bränt skivan fel eller vad kan jag annars ha gjort fel?
Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Jag tog hem en skiva av Nordisk remix och brände den och fick problem vid installationen, eftersom min dvdläsare har börjat och leva om så trodde jag att det var den men det kan vara även att den isofil man använde till bränningen som är felande.
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Okej, då ska jag testa den "vanliga" versionen av Ubuntu.
Men, är det någonting jag behöver tänka på när jag bränner iso-filen på CD-skiva?
Ska det göras med låg hastighet som nämnts tidigare och hur gör man det i så fall? Ska man kontrollera "checksumman" och vad är det?
Hans Linde skrev:Om bränt med låghastighet (x16) så brukar det funka.
Hans Linde skrev:slanga ner en ny och kontrollera med "checksumman".
Vad finns det för CD-bränningsprogram som rekommenderas?
Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Om du har laddat hem ISO-filen via en bitttorrentklient behöver du inte kontrollera filen då torrentklienten gör det åt dig.

Här är en gammal guide om hur du kontrollerar checksum värdet: http://www.lathund.nu/2007/11/17/checks ... u-iso-fil/ (Fråga mig inte varför jag var så omständig och tog med alla värden för dåvarande aktuella versioner. ;D)

Nu har jag inte använt InfraRecordet på väldigt länge och minns inte exakt vart man väljer hastighet att bränna skivan i men den bör finnas i samma dialogruta där du väljer vilken fil du vill bränna etc.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Tack för ditt svar.
Nu har jag kollat "checksum" och det stämde. Jag hittar dock inget ställe i CD-bränningsprogrammet där jag kan ställa in skrivhastigheten. Jag laddade ner cdburnerxp och där finns 40x som enda alternativ. Är det viktigt att CD-skivan skrivs med låg hastighet? Kan jag försöka med 40x? Hur kan jag annars göra för att bränna den rätt?

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Vad finns det för CD-bränningsprogram som rekommenderas?
Något svar har du fått allaredan. Här kommer ytterligare förslag på vettiga brännarprogram. Än fler, finns det. Dessa använder jag mig av. Lite beroende på stundens ingivelse. ;)
Brasero, GnomeBaker och K3b. Skall jag bränna ISO-skivor, använder jag mig kanske mest av K3b.

Du skall tänka på, att inte välja föreslagna åtgärder som t.ex. "bränn dataskiva", eller liknande.

Jag gör så här: när K3b har startat upp förstasidan (och tipsfönstret har klickats bort), väljer jag i nedre fönsterdelen (se bif bild) det som heter "fler åtgärder . . . ". I dialogrutan som sedan dyker upp, går jag långt ner och väljer alternativet "Bränn avbild . . ". Jag går därvidlag efter gamla råd som jag har fått, för länge sedan och som verkar funka bra (tillfyllest, i vart fall) än idag. ;)

Därefter börjar det roliga. Redan när du förbereder dig för bränning, har du möjlighet till att kontrollera checksumma, plus lite annat, om du ser dig omkring i programmet. Hastighet bestäms även i början av bränningen. Under 9.04 var lägsta möjliga hastighet i K3b = 10ggr. Om jag minns rätt. ;) Bränning av skivor brukar man säga, skall ske med än lägre hastighet. Kanske 4 eller 6 gånger. Jag tror att det har ändrats i K3b i senare version, så att man idag kan välja dessa lägre alternativ. Vill minnas att det dök upp något sådant vid en bränning under 9.10. Du har annars alternativet "automatiskt", eller hur nu K3b uttrycker det och programmet är bra, så du kan lita på att det fungerar, oavsett vad som har sagts i föregående.

Du kan även bocka för, att du vill ha bränningen kontrollerad i efterhand. Att den lyckades, vill säga.

Dessa tre förslag/program, finns i Synaptics' förråd och jag vill gärna rekommendera dem. Pröva dem var för sig och välj det som känns bäst för dig.

Lycka till!

Tukken
Första valalternativet i K3b.
Första valalternativet i K3b.
K3b.png (13.32 KiB) Visad 1006 gånger
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Tack för dessa tips. Jag ska testa med K3b direkt.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej

Jag har nu bränt vanliga Ubuntu-versionen på CD-skiva med låg hastighet efter alla instruktioner, men Ubuntus kontroll av CD-skivan visar ändå att det finns fel på två filer. Varför??? Vad är fel? Hur får man rätt på det?
Kan man använda den ändå?
Vore väldigt tacksam för hjälp.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det kan vara dåliga skivor och/eller en CD/DVD-enhet som är dålig.

Jag vågar inte säga om det fungerar ändå, känns lite som lotto att prova. :) Mitt tips är att första prova med ett annat märke på skivorna och skulle det iaf inte fungera kan du prova med en annan CD-brännare om du har möjlighet till det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Trist att det blir så här, för dig.

Jag håller med i det som Hund säger, om att kanske pröva fler alternativa media för bränningen.
Du skriver:
. . men Ubuntus kontroll av CD-skivan visar . .
och det vill jag fråga om. Är det Ubuntu som säger att det är fel, när du försöker använda dig av den brända skivan, eller är det brännarprogrammet som säger att det är fel på två filer, efter bränningen?

I första fallet, är det verkligen ett problem och du behöver finna andra vägar till att komma vidare (Hunds förslag, bl.a.),

i det senare fallet, är det inte helt säkert att det verkligen är ett grundläggande fel. Jag skulle, för min egen del, ändå försöka med att, först, radera innehållet på skivan, kontrollera den för eventuella fel, om möjlighet till det finns. I vilket fall som helst, göra om bränningen. Är det den enda skiva du har tillgänglig, så skulle jag försöka med en än lägre hastighet om möjligt. Därefter, även om felangivelsen kvarstår, så skulle jag nog testa med att installera ändå.

När du då sätter in skivan för installation, börja med att använda dig av alternativet "kontrollera skivan efter fel".

Finns felet fortfarande kvar, i det läget, så bör du gå efter Hunds förslag. Då finns knappast något annat alternativ kvar.
Förutom att fråga sig, om den nedladdade ISO-avbilden i sig, är behäftad med något fel.
Det kan ha gått fel vid nedladdningen via nätet, eller att ISO:n i sig, inte var korrekt. Ladda ner från "officiella" siter.
Ta gärna hem via torrent, som Hund skriver. Otroligt säkert.

Jag håller tummarna för dig och önskar dig lycka till!

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
hoffe3

Inlägg av hoffe3 »

Hej igen

Tack för svar återigen. Efter ett tags frånvaro från internätet och ett uppehåll i försöken att få igång datorn ska jag nu försöka igen.
Jag beställde en Ubuntuskiva som jag nu fått från canonical så jag ska testa med den.

Vänliga hälsningar

Hoffe3
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"