Hjälp efter att ha installerat 9.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Angelfire
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Hjälp efter att ha installerat 9.10

Inlägg av Angelfire »

Hej JAg är nyfiken på ubuntu och har installerat det på min bärbara hp 530. Jag kan även bota upp med vista. Efter en felfri installation så började jag nyfiket klicka mig runt i mitt nya operativsystem. Eftersom detta är min första titt på ett linux så kan jag inget.

Det verkar som jag inte har något nätverk. Jagkommer ej ut på internet. Jag har försökt förstå mig på de olika inställningarna under network tools oc försökt skriva in en fast adress. Menjag vill ha dynamisk. Om jag skriver ifconfig i terminalen så får jag upp massa info under eth0 och lo. Jag fattar ingeting. JAg kan nätverk under xp. vista mm. Jag kan trådlösa nätverk. Men linux fattar jag ej. Jag behöver hjälp.

Ola
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hjälp efter att ha installerat 9.10

Inlägg av Birkovic »

Har du provat att aktivera proprietära drivrutiner för ditt nätverkskort? På min laptop fanns det inga öppna tillgängliga och jag var därför tvungen att använda det ofria alternativet. Nu kommer jag inte exakt ihåg var du ändrar inställningen eftersom att jag sitter vid en Windowsdator på jobbet, men via System eller Administration bör det finnas en meny för drivrutiner där du kan aktivera proprietära sådana om det finns tillgängligt.

Om du undrar: (från wikin)

Vad är proprietära drivrutiner?

Proprietära drivrutiner har inte öppen källkod som Ubuntu-utvecklare har möjlighet att ändra. Det innebär en risk för dig eftersom de endast finns tillgängliga för de datortyper som har valts ut av tillverkaren samt att säkerhetsuppdateringar till dem bara förlitar sig på tillverkarens samarbetsvilja. Ubuntu kan inte rätta till eller förbättra dessa drivrutiner.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Det finns under System > Administration > Hårdvarudrivrutiner
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Kisti of dolphins

Inlägg av Kisti of dolphins »

Hej
Hoppas att jag skriver i rätt post, annars får ni flytta den
Jag har en HP2133 som jag har haft Ubuntu 9.04 på och allt har fungerat som en klocka, förutom att skärmen är ju rätt liten så allt har liksom inte fått plats.
Nu har jag uppgraderat till Ubuntu 9.10 och allt verkade fungera perfekt tills jag skulle stänga ner datorn, då fastnar den vid utloggningen eller nåt och stänger inte av sig. Tyvärr kan jag inte få fram en bild på vad som händer, så jag har fotat hur det ser ut och hoppas detta ska synas
[img][IMG]http://img109.imageshack.us/img109/7446/dsc01090d.th.jpg[/img][/img]
Längre än så här går den inte, vad är fel?
Either lead, follow or get out of the way
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Kisti of dolphins skrev:Hej
Hoppas att jag skriver i rätt post, annars får ni flytta den
Jag har en HP2133 som jag har haft Ubuntu 9.04 på och allt har fungerat som en klocka, förutom att skärmen är ju rätt liten så allt har liksom inte fått plats.
Nu har jag uppgraderat till Ubuntu 9.10 och allt verkade fungera perfekt tills jag skulle stänga ner datorn, då fastnar den vid utloggningen eller nåt och stänger inte av sig. Tyvärr kan jag inte få fram en bild på vad som händer, så jag har fotat hur det ser ut och hoppas detta ska synas
[img][IMG]http://img109.imageshack.us/img109/7446/dsc01090d.th.jpg[/img][/img]
Längre än så här går den inte, vad är fel?
Det bästa är att skapa en egen tråd med en förklarande rubrik, då är det störst chans att någon som har lösningen ska hitta din fråga. :)

Det verkar vara som om ditt problem påminner om detta http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 03&start=0
Användarvisningsbild
Kisti of dolphins

Hej igen
Hur flyttar jag mitt inlägg till den tråd du rekommenderade, för den stämmer bättre med mitt problem.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Kisti of dolphins skrev:Hej igen
Hur flyttar jag mitt inlägg till den tråd du rekommenderade, för den stämmer bättre med mitt problem.
Skicka PM till en moderator, antingen en assisterande eller en global.
Användarvisningsbild
Kisti of dolphins

Hej återigen:)
Har gjort en ny tråd om detta, kan någon hjälpa mig ta bort detta inlägg?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"