HOLMEN skrev:Är det inte bättre att koppla upp sig till en annan dator via SSH med Platser > Anslut till server. Välj SSH, fyll i uppgifterna så är du inne. När du sedan startar om datorn så måste du förvisso klicka en gång på bokmärket för att du senare ska fortsätta vara uppkopplad.
Sökvägen blir då sftp://hund@host:port/media/HDD0/Musik vilket inte känns sådär jättesmidigt om du jämför med /media/HDD0/Musik. Sedan vill jag att nätverksenheterna monteras innan programmen på klienten startas.
@Hund
Du måste nog berätta mer exakt om vilka problem du har.
T.ex kan du montera sshfs manuellt?
Får du några "felmeddelanden" i auth.log på datorn där du kör sshd?
Har du rätt filrättigheter? med mera...........
Rune.K skrev:@Hund
Du måste nog berätta mer exakt om vilka problem du har.
T.ex kan du montera sshfs manuellt?
Får du några "felmeddelanden" i auth.log på datorn där du kör sshd?
Har du rätt filrättigheter? med mera...........
Det är automatiskt montering via fstab jag har problem med. Eftersom jag inte är vidare insatt i fstab har jag svårt att få ut något av felmeddelandet:
Hund skrev:
Det är automatiskt montering via fstab jag har problem med. Eftersom jag inte är vidare insatt i fstab har jag svårt att få ut något av felmeddelandet:
read: Connection reset by peer
Kolla i filen /var/log/auth.log på datorn där du kör sshd...
Hund skrev:
read: Connection reset by peer
Kolla i filen /var/log/auth.log på datorn där du kör sshd...
HOLMEN skrev:Är det inte bättre att koppla upp sig till en annan dator via SSH med Platser > Anslut till server. Välj SSH, fyll i uppgifterna så är du inne. När du sedan startar om datorn så måste du förvisso klicka en gång på bokmärket för att du senare ska fortsätta vara uppkopplad.
Sökvägen blir då sftp://hund@host:port/media/HDD0/Musik vilket inte känns sådär jättesmidigt om du jämför med /media/HDD0/Musik. Sedan vill jag att nätverksenheterna monteras innan programmen på klienten startas.
Förvisso riktigt, men något jag personligen föredrar bara
Utanför ämnet: För att trilla tbx på NFS...
Du har faktiskt IPtables i Linux, som är fullt kapabelt att låsa tillgången till vissa portar till ett visst IP
Jag hade mitt nätverk restriktivt confat utåt, medans alla mina egna datorer hade full access på alla portar (därigenom Samba enbart mellan mina, då det inte låg i reglerna för omvärlden.
Dessutom, så som jag förstått TCP/IP, så vänder paketen på första möjliga plats. Det vill säga, antingen i din egen switch, eller Fastighetsswitchen. Och eftersom du enbart har 1 port i fastighetsswitchen så studsar det tbx via samma kabel i såna fall utan att ens nudda dina grannars. Så det är ganska sniffsäkert på den punkten med.
1. Har haft samma ISP som hund, och har haft möten med d driftansvariga, så biten om switchar och portar stämmer.
2. Känn er välkommna att korrigera mig på TCP/IP biten om den är fel.
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Alleinsora skrev:Ok, jag fattade det som att du hade problem att ställa in porten till sshfs i fstab, det var det jag tänkte komma runt.
Det har jag också, tror jag. Men förstod inte hur innehållet på länken skulle hjälpa? Eller är jag bara allmänt dum nu?
Jag tror hon menade att du kan ställa in standardporten som ssh på klienten använder för att koppla upp sig mot en ssh server i /etc/ssh/ssh_config
Detta så du inte behöver ange porten i fstab. Jag tror detta är nyckeln till dit problem eftersom jag antar du kan använda sshfs manuelt via kommandoraden?