Läsa av temperatur i Ubuntu Server?
Läsa av temperatur i Ubuntu Server?
Jag hade Ubuntu Server 9.04 installerat på en gammal dator och då såg jag systemets temperatur när jag loggade in med ssh på servern. Nu har jag installerat Ubuntu 9.10 Server på en annan dator men jag ser ingen info om systemets temperatur när jag loggar in på datorn. Hur får jag info om processorns och systemets temperatur i Ubuntu Server 9.10 och varför ser jag det inte som i Ubuntu Server på min andra dator?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Läsa av temperatur i Ubuntu Server?
Jag tror prgrammet man ofta använder heter lm-sensors men jag har själv inte kört det.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Och vill du få reda på hårddisktemperaturer så är det hddtemp som gäller.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Kräver inte hddtemp att några slags sensorer finns på hårddisken/moderkortet? Hur vet man om hddtemp fungerar? Går det att kontrollera om sensorerna finns isf utan att installera hddtemp?ZX Spectrum skrev:Och vill du få reda på hårddisktemperaturer så är det hddtemp som gäller.
Edit:
Tror jag hittat svaret:
Hur vet man om hårddiskarna har S.M.A.R.T. eller inte (utan att rota fram manualen dvs)? Går det att se på något "smart" sätt i Terminalen?hddtemp utility will give you the temperature of your hard drive by reading data from S.M.A.R.T. on drives that support this feature. Only modern hard drives have a temperature sensor. hddtemp supports reading S.M.A.R.T. information from SCSI drives too. hddtemp can work as simple command line tool or as a daemon to get information from all servers.
Man kan också använda netcat för att läsa temp från fjärr. Mer här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=282355
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag hade flera hårddiskar som var åtminstone 8 år gamla och dom fungerade utmärkt med hddtemp. Tror man får ha förhistoriska hårddiskar för att S.M.A.R.T inte ska fungera.ubot skrev: Hur vet man om hårddiskarna har S.M.A.R.T. eller inte (utan att rota fram manualen dvs)? Går det att se på något "smart" sätt i Terminalen?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Aha, mina hårddiskar är 5+ så då kanske det går iaf. Trodde att det var alldeles för gamla diskar.ZX Spectrum skrev:Jag hade flera hårddiskar som var åtminstone 8 år gamla och dom fungerade utmärkt med hddtemp. Tror man får ha förhistoriska hårddiskar för att S.M.A.R.T inte ska fungera.ubot skrev: Hur vet man om hårddiskarna har S.M.A.R.T. eller inte (utan att rota fram manualen dvs)? Går det att se på något "smart" sätt i Terminalen?