Hur kan jag reducera antal kärnor i menu.lst?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hur kan jag reducera antal kärnor i menu.lst?

Inlägg av Broder Tuck »

Hej på er.
Jag kör Ubuntu, Karmic Koala. Ny installation istf. Uppgradering.
Vid varje uppstart, där menu.lst går igång och visar alla installerade distar, får jag en uppsjö av kernelrader. Det vill jag inte ha. Det räcker med två, tre.

Fram t.o.m. 9.04 kunde man installera uppstartshanteraren och sedan, i den, under fliken ”avancerat”, fanns en valmöjlighet till att begränsa antal kärnor som visades vid uppstart.
I min version av Karmik finns inte den valmöjligheten kvar!

Här kunde man då också lägga färg på menylistan. Inte heller den möjligheten finns kvar.
Jag har försökt ändra i menu.lst., under momentet

Kod: Markera allt

## controls how many kernels should be put into the menu.lst
## only counts the first occurence of a kernel, not the
## alternative kernel options
## e.g. howmany=all
##      howmany=7
# howmany=1

men det tar inte. Jag har testat med både siffran 2 och, som nu, med 1. Men ingen förändring.

Jag har provat med att avinstallera de gamla kärnorna via Synaptic, men inte heller det, hjälper. Vid varje uppstart kommer denna förbaskade, långa förteckning av kernels, för var och en dist.

1). Finns det andra, eller fler möjligheter till att reducera antalet angivna kärnor?
2). Går det även att sätta lite färg på den så tråkiga listan?

Allt, enligt så som man kunde i tidigare versioner.

Ha det gott,

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Re: Hur kan jag reducera antal kärnor i menu.lst?

Inlägg av Barre »

Tjena "Broder" :)

Jag får uppfattningen om att du har en nyinstallation, eller hur

I Karmic (9.10) så har grub uppdaterats till grub2.
Jag kör Ubuntu, Karmic Koala. Ny installation istf. Uppgradering.
Där har använder du inte /boot/grub/menu.lst filen längre, utan filen som du ändrar och konfigurera i är bland.annat /etc/default/grub
Det är helt nya parametrar och filer att lära sig, kul va?
Fram t.o.m. 9.04 kunde man installera uppstartshanteraren och sedan, i den, under fliken ”avancerat”, fanns en valmöjlighet till att begränsa antal kärnor som visades vid uppstart.
skulle gissa på att "Startup manager"/Uppstartshanteraren inte är uppdaterad för grub2 ännu...

mer info: https://wiki.ubuntu.com/Grub2
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Barre skrev:...
skulle gissa på att "Startup manager"/Uppstartshanteraren inte är uppdaterad för grub2 ännu...
Nja, den finns, men det är inte så mycket som går att göra i den längre, tyvärr. Man kan ange standardkärna, ändra usplash, upplösning osv, men inte så mycket mer.

Finns lite mer om hur man konfigurar grub2 här https://wiki.ubuntu.com/Grub2#grub%20%2 ... lt/grub%29
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

vulfgar skrev: Finns lite mer om hur man konfigurar grub2 här https://wiki.ubuntu.com/Grub2#grub%20%2 ... lt/grub%29
/me pekar diskret på länken längst ner i första inlägget ;) ::)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Broder Tuck skrev:Fram t.o.m. 9.04 kunde man installera uppstartshanteraren och sedan, i den, under fliken ”avancerat”, fanns en valmöjlighet till att begränsa antal kärnor som visades vid uppstart.
I min version av Karmik finns inte den valmöjligheten kvar!
Nej, men de är medvetna om det som ett önskemål. De har också insett att menyn kan blir riktigt rörig och även diskuterat en meny i två nivåer för att göra den mer lättläst :P
Broder Tuck skrev:Finns det andra, eller fler möjligheter till att reducera antalet angivna kärnor?
Ta bort dem även under /boot för resp installationer du har.
Broder Tuck skrev:Går det även att sätta lite färg på den så tråkiga listan?
Japp, kolla denna länk under punkt 8 Grub 2 Splash Images.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Stort tack, för era svar.
Det gav mig massor att läsa. Jag inser att jag får avvakta med förändringen, intill dess att Karmik blir uppdaterat.
Lite trist, men man kan ju inte få allt. ;)
/me pekar diskret på länken längst ner i första inlägget ;) ::)
Ja, jag har sett din och flera andras eminenta bloggar där ute, men platsen längst ned i mina inlägg, medger inte många fler tecken. Så även där, får jag simma lugnt, en tid.
Jag gissar att det var det du menade, att jag inte har Gargamel med. Jag skulle gärna lägga upp (in) den länken, som såväl ett antal andras blogglänkar, Urbans, Pavels, Hunds mfl., men utrymmet medger inte det.
Så får det bli. ;) 8)

Ha det gott, allesamman. Tack för intressanta länkar på min fråga. Många "bokmärken" i min mapp om GRUB, blev det.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

-> installationstavlan
/mod
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"