PCI passthough med kvm virtualisering.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
fenix

PCI passthough med kvm virtualisering.

Inlägg av fenix »

Hej,

Jag har försökt få igång min kombinerade filserver/router i några dagar nu med begränsad framgång.

Såhär ser setupen ut.

Moderkort: Asus P5Q.
Process: Intel core2duo.
Raid Controller: Dell Perc 5/i.
Hårdisk: 6 stycken 500 gigare.

Jag har installerat ubuntu 9.10 och fått igång brandväggen precis som jag vill ha det (använde webmin för att konfa iptables, vilket var lite struligt med tanke på min begränsade linux kunskaper). Problemen började när jag skulle få igång min raid controller. Jag började att konfa upp en virtuell disk i raid kortets bios setup vilket var mycket enkelt. Jag valde raid 5 eftersom det är en bra kompromiss mellan säkerhet och utrymme. Raiden hittades sen också utan problem av Ubuntu och jag kunde formatera den (efter rekomendation använde jag EXT4 som filsystem). Så långt allting väl.

Men sen började jag inse att det nog vore trevligt att kunna bevaka raiden. Jag testade många olika lösningar dell hade något verktyg som heter omsa (open managment server ....) Det var ett fantastiskt meck att få igång det men tillslut så funkade det. Dock så var webinterfacet som det genererade rätt så värdelöst. Det gick inte på ett lätt sett att övervaka temperatur, raidens välmående osv samt att få varningar när dessa blev dåliga. Efter att ha provat med en del andra lösningar som enligt google skulle funka har jag gett upp detta spåret. (om någon försökt sig på en liknande setup får de gärna svara på denna posten)

Min nya approach är att köra kvm för att virtualisera en windowssession och köra pci-passthough och helt enkelt överlämna kontrollen över mitt raidkort till windows installationen istället. Där det finns ett betydligt mera välfungerande raid monitorerings program. kvm var oerhört smidigt i början och installationen av windows gick som en dans. Efter installationen så valde jag att lägga till hårdvara och valde sedan Physical Host Device. I följande ruta valde jag mitt raid kort. Men nu när jag försöker starta den virtuella windows installationen så får jag följande meddelande libvirtError: internal error cannot find any PCI stub module. Jag skulle bli oerhört glad om någon som har fått PCI passthough att funka kunde svara på denna posten.

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"