1. Efter uppgradering till Karmic så kommer inget ljud från totem eller vlc och inte heller från youtube clips?
Däremot när jag kör musikprogrammet ardour så funkar allt som det ska.
2. I musikspelaren audacious valde jag alsa. Nu låter den men den spelar up mp3 filer supersnabbt som smurf hits.
3. Rytmbox kan inte spela något. Den klagar över en plugin men kan inte hitta den rätta när den kör en autosearch.
vad ska till för att allt ska funka igen?
Tack
Varför är ljud ett ständigt problem i Ubuntu? I alla fall har det varit så för mig i alla Ubuntu installationer hittils.
Inget ljud efter uppgradering till Karmic
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Inget ljud efter uppgradering till Karmic
Har du en fil med namnet .asoundrc i hemmappen så testa att ta bort denna, eller döp om den. Det är en dold fil med inställningar som kan ställa till det (gjorde så för mig efter uppgradering från Jaunty). Öppna hemmappen och tryck ctrl+H för att visa dolda filer.
tack för tipset men tyvärr så hjälpte det inte.
Jag har som sagt alsa ljud i Ardour och i Audacity. I musikspelare, video spleare, splash ljud (när man loggar in) och i webbläsarens flashplayer så är det knäpptyst (förutom audacious som spelar allt för snabbt).
Allt jag vill egentligen är att kunna göra musik i Ubuntu-studio och jag uppgraderade till Karmic pga av realtime-kärnan i Jaunty var helt oandvändbar, tyvärr till priset av att allt annat ljud försvann.
Tips?
Jag har som sagt alsa ljud i Ardour och i Audacity. I musikspelare, video spleare, splash ljud (när man loggar in) och i webbläsarens flashplayer så är det knäpptyst (förutom audacious som spelar allt för snabbt).
Allt jag vill egentligen är att kunna göra musik i Ubuntu-studio och jag uppgraderade till Karmic pga av realtime-kärnan i Jaunty var helt oandvändbar, tyvärr till priset av att allt annat ljud försvann.
Tips?
Kanske autostartar jack och hindrar pulseaudio från att starta? Skulle du kunna fixa en sån här logg: https://wiki.ubuntu.com/PulseAudio/Log ?
Oki här kommer loggfilen:
Först försökte jag spela musik i rythmbox och sedan spelade jag en youtube film.
Försökte attacha filen men det verkar inte ha funkat, annars finns den här:
http://www.sic3d.com/pulseverbose.log
Först försökte jag spela musik i rythmbox och sedan spelade jag en youtube film.
Försökte attacha filen men det verkar inte ha funkat, annars finns den här:
http://www.sic3d.com/pulseverbose.log
Ah, du har ett Delta1010LT, då behöver man konfigurera något manuellt. Jag har inte 100% koll, men börja här: https://wiki.ubuntu.com/DebuggingSoundP ... %20ICE1712
Ok tack för hjälpen. Ska försöka få till det imorgon. Shit va risigt jag har aldrig tidigare behövt göra något för att det ska funka, gjorde tydligen en nedgradering med Karmic)
Tjohoo det funkade:
So, what you'll have to do is edit /etc/pulse/default.pa.
Comment out module-hal-detect and module-detect, and then
add these lines (if you don't need the sources, leave them
out):
# Load Delta Soundcard:
load-module module-alsa-sink sink_name=delta_out device=hw:1 channels=10 channel_map=left,right,aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,aux6,aux7
load-module module-alsa-source source_name=delta_in device=hw:1 channels=12 channel_map=left,right,aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,aux6,aux7,aux8,aux9
# Set the default sink and source (not mandatory, intel-hda
# would probably be used without this):
set-default-sink
delta_out set-default-source delta_in
So, what you'll have to do is edit /etc/pulse/default.pa.
Comment out module-hal-detect and module-detect, and then
add these lines (if you don't need the sources, leave them
out):
# Load Delta Soundcard:
load-module module-alsa-sink sink_name=delta_out device=hw:1 channels=10 channel_map=left,right,aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,aux6,aux7
load-module module-alsa-source source_name=delta_in device=hw:1 channels=12 channel_map=left,right,aux0,aux1,aux2,aux3,aux4,aux5,aux6,aux7,aux8,aux9
# Set the default sink and source (not mandatory, intel-hda
# would probably be used without this):
set-default-sink
delta_out set-default-source delta_in