Problem efter uppgradering till 9.10? [Omröstning]

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!

Har du haft problem med 9.10?

Omröstningen slutade 20 apr 2010, 20:12

Ja, efter uppgradering
9
15%
Ja, efter nyinstallation
11
18%
Nej, inte efter uppgradering
15
24%
Nej, inte efter nyinstallation
27
44%

Antal röster: 62

Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Problem efter uppgradering till 9.10? [Omröstning]

Inlägg av farmfield »

Sett till dagens artikel på IDG tänkte jag det vore intressant att veta hur ni uppfattar det - själv har jag installerat på 3st datorer inkl. min Acer AspireOne med Intel grafikkort och inte haft några som helst problem med någon maskin hittills.

Men har ni?

Jag inser att det blir en väldigt generisk omröstning men ändå intressant att se resultatet. Låter den tugga på i 160 dagar så pågår omröstningen nästintill releasen av 10.04... :)
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Problem efter uppgradering till 9.10? [Omröstning]

Inlägg av ipix »

Jag har uppgraderat 4 st maskiner utan problem med resrevation för ett självförvållat problem 8)
givetvis hade jag inte separat home på datorn som jag uppgraderade först (till Beta) gjorde en backup som jag kopierade till en annan dator, blåste burken körde en ren installation med ext4 och skulle återställa backupen som givetvis var skadad.
Det gick bara att återställa hälften (inte den hälften som jag ville ha dock) jodå det är separat home på den också.
de andra burkarna gick helt utan problem.

Gissa vem som har lärt sig att det inte är fel att kolla så att backupfilen fungerar innan man rensar allt ;)
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Jag har installerat 9.10 på två datorer. Jag har märkt några småbuggar men inget allvarligt. På den ena datorn fungerar DVD filmer bara i Totem men inte i Vlc eller MPlayer. 9.10 är i mitt tycke en förbättring jämfört med 9.04.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag hade lite problem efter uppgradering, hela installationen totalkraschade, fast detta var i alfa-stadium så det räknas inte. Gjorde en nyinstallation och den har rullat på fint sen alfa6, men med några buggar (vilket inte heller räknas eftersom det var innan den skarpa versionen släpptes.
Uppgradera en av våra andra datorer förra veckan och allt funkade direkt, inga som helst problem med den.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
gusse02

Inlägg av gusse02 »

Problem med både uppgradering och nyinstallation. Provade först uppgradering, sen nyinstallation. Nu har jag backat till 9.04.
Problemet var att när jag stängde locket på min bärbara så upptäckte ubuntu inte detta. Jag använder stänga lock för att gå ner till vänteläge. Det blev tråkigt att göra det manuellt.
Ett annat lite irriterande fel var att den inte kom ihåg att jag hade stängt av ljudet när jag kom tillbaks från vänteläge, det var alltid på.

I övrigt fungerade det nog rätt bra faktiskt.

Uppgraderade även en stationär dator som jag inte använder så mycket, men den verkar funka.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

jag tampas med ett mystiskt ljudproblem som jag inte kommer tillrätta med och den senaste kärnan ( 2.6.31-15) fick desktop och firefox att gå bananas..
Användarvisningsbild
rewz
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av rewz »

Jag har uppgraderat 5st olika datorer med både ATI, Nvidia och Intel grafik, har inte haft några problem. Tror att det finns många "proffs gnällare" som ser Ubuntu som ett hot.
(Detta har jag givetvis inga belägg för men när man läser olika forum, trådar är det nästan alltid samma personer som har problem.)

Sen påstår jag givetvis inte att det inte finns problem med viss hårdvara, men vilket operativ har stöd för all hårdvara?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

rewz skrev:Jag har uppgraderat 5st olika datorer med både ATI, Nvidia och Intel grafik, har inte haft några problem. Tror att det finns många "proffs gnällare" som ser Ubuntu som ett hot.
(Detta har jag givetvis inga belägg för men när man läser olika forum, trådar är det nästan alltid samma personer som har problem.)

Sen påstår jag givetvis inte att det inte finns problem med viss hårdvara, men vilket operativ har stöd för all hårdvara?
Mmm, fast man kan ju hamna i en 'when it rains, it pors'-situation när inget fungerar t.ex. med 'fel' moderkort - om man har otur då alltså... Personligen har jag aldrig hamnat i en sådan men ser ju att andra gör det ibland.

Den optimala installationen gör man på den optimala hårdvarukonfigurationen, så enkelt är det - oavsett vilket OS vi snackar om... OS X på Apples egen hårdvara är väl det bästa exemplet på detta...
Användarvisningsbild
OsNy
Kontakt:

Inlägg av OsNy »

Jag har gjort 2st ny installationer och 1st uppgraderingar. Samt testat några Alpha- och Beta-versioner. Inte haft några problem. :)
Bild
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Uppgraderade från Ubuntu 9.10 beta till RC och därefter till Ubuntu 9.10 utan problem.
Kubuntu 9.10 (ny)installerade jag utan några som helst problem.
suliman

Inlägg av suliman »

Jag har provat 9.10 64bit och precis som med 9.04 så var det mer problem där. Vissa grejer funkade helt enkelt inte eller så fick man göra lite specialgrejet. T.ex. Kubuntu (i Ubuntu) funkade inte lika smidigt som 32bitars

Sen installerade jag 32bit och allt flyter på utan några problem. Medan den var beta så knäppte det lite i högtalarna när ljud spelades, men det har gått över.
Jag tycker inte att 32bit är slöare och så kan jag inte ens i min vildaste fantasi se att jag nånsin kommer att utnyttja de 3GB ram som man får (iställer för 4GB) i 32bit. Ändå så har jag kört Windows 7 virtuellt i ett eget skrivbord utan att prestandan påverkats.
Det är ju Linux och den kräver helt enkelt inte så mycket minne, även om man slår på allt lullull :)
Jag är så nöjd man kan vara.
interbastian
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av interbastian »

Gott att se att majoriteten än så länge inte haft några problem.
Jag har tyvärr haft problem med bank-id både på 64- och 32-bits datorer. Dessutom problem med att jag inte kan se java-animeringar på 64-bit-versionen, då det tidvis försvinner av sig självt.
Vill minnas att detta problem fanns i en gammal ubuntu-version också.

Förhoppningsvis kommer ubuntu-utvecklarna att lyssna på de ökande antal röster som menar att man ska ge ut nya operativ mindre ofta (kanske varje år istället för var sjätte månad) och istället lägga krutet på att få det som strular att funka.

Om nästa oprativsystem 10.04 som vad jag förstår kommer att bli LTS är stabilt nog och inte som förra LTS kommer jag att behålla det lääänge när jag väl får allt att fungera.
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

rewz skrev:Jag har uppgraderat 5st olika datorer med både ATI, Nvidia och Intel grafik, har inte haft några problem. Tror att det finns många "proffs gnällare" som ser Ubuntu som ett hot.

Kan vara det löjligaste inlägg jag någonsin läst ser som ett hot omg.
Nästan alla som kommer från windows har ju jättestora problem med omställningen och det finns massvis med icke fungerande howtos till i princip allt.
Sedan är det ju helt värdelöst att installera om operativet 2 gånger om året update borde räcka en ominstall högst vartannat år enligt mig.
Säger därmed inte att jag tycker operativet är dåligt men folk som slår sig för bröstet jag kan uppgradera OMG!

Jag vet inte om jag har fel på ögonen men alla som gjorde uppgradering hade ju problem med webläsare menmen man får väl uppbringa ett 4faldigt leve för er 17 som faktiskt lyckades med en nyinstallation utav ubuntu 9.10 GRATTIS!
Användarvisningsbild
rewz

Inlägg av rewz »

Nästan alla som kommer från windows har ju jättestora problem med omställningen och det finns massvis med icke fungerande howtos till i princip allt.
Sedan är det ju helt värdelöst att installera om operativet 2 gånger om året update borde räcka en ominstall högst vartannat år enligt mig.
Säger därmed inte att jag tycker operativet är dåligt men folk som slår sig för bröstet jag kan uppgradera OMG!

Jag vet inte om jag har fel på ögonen men alla som gjorde uppgradering hade ju problem med webläsare menmen man får väl uppbringa ett 4faldigt leve för er 17 som faktiskt lyckades med en nyinstallation utav ubuntu 9.10 GRATTIS!
Det jag menade med är att framförallt på IDG finns massor med personer som försöker misskreditera "Open Source" för de har egenintressen i Microsoft. Därför ser de Ubuntu som ett hot... detta var ingen kritik till alla vänliga själar på Ubuntu-se.org
Sen är det givetvis upp till var och en att uppgradera / ominstallera det är därför LTS finns.
Jag har aldrig haft några som helst problem med webbläsaren i någon av mina uppgraderingar eller för den delen inte heller vid nyinstallation. Där emot var vägen på min labb dator lite guppig från Alpha3 framtill den skarpa versionen med diverse olika problem, men det är sånt man får räkna med.....
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har installerat Karmic på 3 olika datorer och gjort en uppgradering på en fjärde utan problem.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mrfab skrev:

1. Problemen är mer med den mentala omställningen mer än med andra problem.

2. Och då dom flesta inte har problem så är det knappast tal om ominstallation för dom flesta eftersom uppgradering oftast fungerar klockrent.

Sedan så kan du inte jämföra Uppdateringen av Ubuntu var 6 månad med Windows som uppdaterar kärnan vart 5e år eller OS X där lösningen är låsning till hårdvara. Till sist tycker jag du skall räkna på procenten i omröstningen istället för att uttrycka dig så dumt så att det låter som om det bara är 17 pers som inte haft problem av alla i gemenskapen, du verkar bara vara dålig på matte då...
andol

Inlägg av andol »

mrfab skrev:Sedan är det ju helt värdelöst att installera om operativet 2 gånger om året update borde räcka en ominstall högst vartannat år enligt mig.
Vem säger att man behöver uppdatera två gånger per år? Kör du LTS-versioner, som kommer just vart annat år, så kan du uppgradera direkt från en sådan till en annan. Att man sedan som entusiast har möjligheten, om man så väljer, att uppgradera ett par gånger per år är väl bara trevligt?
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Min dator verkar må bättre av versioner som kommer på våren. 8.04 var kanon, 9.04 är bäst hittills. 10.04 blir säkert bra också.
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Oj en negativ åsikt samla hela gemenskapen och sparka på den jäveln lol!!

Farmfield det handlar inte om den mentala biten det är bra mycket krångligare med sudo-apt-get än dubbelklick så e bara men dom grafiska programmen blir mer och mer vanliga och det gör det mycket lättare

Varför inte håna kritikers matematikkunskap Hur är din egentligen 23=100% 18=? 5=?

Kritik behöver inte vara negativt och man måste inte vara överens om allting livet går vidare ändå!

Många här har ju en väldigt förutfattad mening om andra operativ vilket jag har svårt att förstå skillnaden för mig är enkel windows/mac är girigburkar därför stör jag mig på dom inte på deras operativ utan på deras kundpolicy ,undrar när lampan ska tändas över Gates huvud att ta betalt för updates!

Inga hårda känslor folks man kan vara av olika åsikter bara (men visst e de sköj när de hettar till lite ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

mrfab skrev:Oj en negativ åsikt samla hela gemenskapen och sparka på den jäveln lol!!

Farmfield det handlar inte om den mentala biten det är bra mycket krångligare med sudo-apt-get än dubbelklick så e bara men dom grafiska programmen blir mer och mer vanliga och det gör det mycket lättare

Varför inte håna kritikers matematikkunskap Hur är din egentligen 23=100% 18=? 5=?

Kritik behöver inte vara negativt och man måste inte vara överens om allting livet går vidare ändå!

Många här har ju en väldigt förutfattad mening om andra operativ vilket jag har svårt att förstå skillnaden för mig är enkel windows/mac är girigburkar därför stör jag mig på dom inte på deras operativ utan på deras kundpolicy ,undrar när lampan ska tändas över Gates huvud att ta betalt för updates!

Inga hårda känslor folks man kan vara av olika åsikter bara (men visst e de sköj när de hettar till lite ;D
Bill Gates lämnade Microsoft i juli förra året.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"