"Enfuse" program varifrån?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

"Enfuse" program varifrån?

Inlägg av nisse2 »

Någon som vet hur man installerar/får tag på detta program i (x)ubuntu 8.10
Enfuse is a command-line program used to merge different exposures of the same scene to produce an image that looks very much like a tonemapped image (without the halos) but requires no creation of an HDR image.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: "Enfuse" program varifrån?

Inlägg av Lars »

Gå till system->administration->programkällor och aktivera universe. Sedan kan du installera paketet enfuse
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Ok, men jag hade aktiverat förrådet men finns inget i syncpatic, har XUbuntu 8.10
Lars

Inlägg av Lars »

Aha, jag reagerade inte på ditt versionsnummer. Paketet kom visst först i 9.04. Jag skulle rekommendera dig att uppgradera ditt system. Visserligen kan man ju kompilera själva eller leta upp någon annan som har kompilerat enfuse för 8.10. Men det kräver förmodligen mer arbete än det är värt.

Ubuntu 8.10 stöds med säkerhetsuppdateringar fram till april nästa år så du måste ju ändå uppgradera "snart".
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Ja, det är väl dags att installera nya systemet, rekommenderar du uppgradering eller brukar det bli problem med det i vanliga fall?
Lars

Inlägg av Lars »

Uppgradering brukar fungera bra, du måste gå via 8.10 -> 9.04 -> 9.10
Användarvisningsbild
nisse2

Inlägg av nisse2 »

Innan jag sätter igång så har jag för mig att jag läste här på forumet (för länge sedan) att man ska inaktivera något vid programkällor (tredjeparts /ubuntus) men det är kanske felaktigt, är det bara tuta och köra?
Lars

Inlägg av Lars »

Jag tror att tredjepartskällor avaktiveras automatiskt men man kan ju göra det själv för säkerhets skull.

Och som alltid när det gäller större ingrepp så är det bra med en backup (som man naturligtvis gör varje dag ändå ;)) Men i allmänhet är det som sagt ganska riskfritt.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"