krassegrand skrev:Problemet är att mitt ljud försvinner när jag uppgraderar (från 8.10 till 9.04 och från 9.04 till 9,10) så jag antar att jag behöver en ny / eller?
Inte nödvändigtvis. Om det bara är ljudet som är problemet så borde det gå att fixa.
Du kan börja att kolla in
denna guide för felsökning.
krassegrand skrev:Alternativ (a) är vad jag tänkte mig men jag blev osäker när jag förstod att jag inte kan ha 2 utökade partitioner på HDn.
Stämmer, du kan bara ha en utökade men istället kan du göra den större så du får plats med fler logiska partitioner i den
krassegrand skrev:Kan jag installera på sda1 ändå eller?
Iofs kan du det om du inte väljer en separat /home. Vill du ha en separat /home-partition så är ett alternativ att ta bort sda1 och skapa två nya primära partitioner. En för systemet (/) på 10-15GB och resten av det lediga utrymmet efter sda1 för /home. Du kan även återanvända din befintliga /home och bara installera en ny systempartiton på en
mindre sda1 då det är slöseri att ha 231 GiB reserverat för systemet. Det var därför jag frågade hur du ville ha det då det finns en mängd av alternativ.
krassegrand skrev:Varför kan jag inte ens kopiera mina mappar till en annan HD.
Det kan du om du har rättigheterna. Mappen
lost+found har du inte rättigheter att kopiera och den ska du heller inte kopiera.