Nu efter någon veckas bruk kan jag säga att jag verkligen gillar den. Snabb och fin, kraftfull för sin storlek. Nackdelar (fast jag erkänner att jag är rätt överdrivet gnällig nu) skulle vara att fläkten låter lite (är ju Core 2 Duo, riktig processor i den, och Geforce-kort) och att kanterna faktiskt är lite... kantiga! Ligger man i sängen med den kan den faktiskt peta en rätt hårt i bröstet!
Tack hetx! En sak är jag inte riktigt med på dock:
Dell skrev:Windows/DOS
V1320A04-32_64.exe
Beskrivning: This file format consists of a BIOS executable file. The Universal (Windows/MS DOS) format can be used to install from Windows XP, Windows 2000, NT, Windows 9X, Windows ME or a MS DOS environment.
Skeppas inte datorn med Windows Vista? Men, om du fick det att funka så borde ju alla andra också lyckas. Tack igen!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Liten update på Dell-datorn. Jag hade förstört min Ubuntu One-installation så jag täntke att jag skulle blåsa datorn och installera om ordentligt (var Release Candidate innan) och byta till 64bitars på samma gång. Long story short, kunde inte installera drivrutinerna för wireless i 64bitars, gtk-jockey (Hardware Drivers-programmet) vägrade installera dem. Prompt för lösenord, sen låtsades den som att den glömt att den skulle göra något.
I slutändan installerade jag 32bitars igen. LiveCDn dumpar mig vid command line, tvungen att manuellt starta X (startx). Sen efter install vägrar den installera broadcom wireless drivrutiner. Fungerar dock efter en reboot. Visar fortfarande inte nvidia som ett alternativ i Hardware Drivers, även om den ska göra det. En uppdatering, uppgradering och reboot till senare så ändrar den sig och installerar lydigt drivrutiner.
Nu fungerar den utmärkt igen. Det är möjligt att jag gjorde något konstigt vid installationen den här gången, men tyckte det var bäst att varna först. Det ska fungera, men risken är att man måste trixa lite, kanske koppla in med sladd i nätet och uppdatera och starta om ett par ggr.
Bäst att varna att risken för lite problem finns.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Jag är också i fagorna med att köpa ny dator efter ett floppköp av en FJC Pa 3553, Ubuntu gillar inte dubbla grafikkort. Tur man har polare som ska köra Windows så man kan sälja
Men en fråga, hur fungerar Ubuntu med Nvidas nyare grafikkort, dessa GM105 osv osv??
Tänkte väl köpa någon Asus eller Acer alt en HP, andra förslag motages tacksamt, prisklass, runt 8000:-
Acer 5739 C2D P8700 GF 240M 1024MB HTPC PB Imedia x1607 C2D quad 2,4ghz 3 g ram Ati 5770 1024MB
Har precis beställt en (rekonditionerad) HP NC2400. Kändes som ett okej pris för en dator i ”rätt” storlek, återkommer med rapport om hur (och om) allting fungerar som det ska med Ubuntu.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Tänkte som sagt köra Ubuntu 64-bitars version på den. Beställer nog imorgon om ingen skriker ett högt nej eller kommer med bättre förslag.
Tillägg: Ja, nu blev den beställd iallafall, läste att grafikkortet ska stödjas av 9.10 så det ska väl gå bra, kollade runt och hade svårt att hitta något med bättre prestanda så återkommer med rec om hur den fungerar.
Acer 5739 C2D P8700 GF 240M 1024MB HTPC PB Imedia x1607 C2D quad 2,4ghz 3 g ram Ati 5770 1024MB
Chichin skrev:Ok, denna har jag hittat, https://www.inet.se/datorer/baerbara/ac ... m/1968690/ vad tror ni om priset? Kan jag få bättre i samma prisklass?? Det är den storleken jag vill ha och processorn är väl hyfsad?
......
Eftersom jag själv är lite intresserad av nyköp av något i motsvarande klass så kollade jag priserna på den här. Jag blev väldigt förvånad när exakt samma maskin ACER 5739G,- var 1000 kr billigare på Elgiganten. Men när jag läste specen så visar sig Elgigantens variant bla har långsammare processor, större hårdisk, men ett 512MB ATI-grafikkort( och levereras inte med Windows men vem bryr sig). En helt annan dator alltså- Det där var riktigt lömskt. Att det ska vara så svårt att hitta rätt och kunna jämföra...
Så, denna modell blev det, https://www.inet.se/datorer/baerbara/ac ... m/1967981/ Fungerarar bra än så länge, förutom att jag var tvungen att stänga av acpi för att det trådlösa skulle komma igång, hoppas järnet på en fix! TV-ut fungerar, hade lite pill med ljudet men det var bara lite codercar som skulle fixas, spotify i Wine fick man pilla lite med men nu så
Har dock lite svårt att hitta hårdvaruhanteraren? Kollar i menyerna samt under konfigurationene av menyerna men hittar den ingenstans, nån som har en bra ide om vart den tagit vägen, hör av er!
Hämtade ut min begagnade & rekonditionerade HP NC2400 idag, och det är från den som detta meddelande skrivs. Allt fungerar “out of the box“ med undantag för det trådlösa, för att få det att fungera krävs att du laddar ner några proprietära drivrutiner, sedan är Robert din farbror.
Jag vet att den här datormodellen har några år på nacken, men den fyller mina behov gott och väl, dessutom gillar jag att återvinna!
Har ännu inte testat viloläget, men jag förväntar mig inte att det ska fungera. Men, allt det viktiga; ethernet, trådlöst, ljud, grafik, musmojängen fungerar som det ska.
Ergo: HP NC2400 och Ubuntu 9.10 fungerar bra ihop.
SK
Hoppsan! Helt plötsligt försvann mitt trådlösa nät!!! Ikonen slocknade och det står bara “frånkopplad” under trådlösa nätverk!?!
Allhjälp mottages tacksamt! Tro mig, det “bara hände” surfade, och sedan var det borta! Är lite hjälplös just nu...
Edit: Jaha... fråga mig inte hur, men jag gick in i BIOS, petade lite på konfigurationerna, startade om, inget hjälpte, gick in i BIOS igen och återställde allt, och nu fungerar det igen. Finns det någon som är van vid PC (har kört Mac i alla år tidigare) som vet om det här är ett tecken på att BIOS behöver uppdateras?