Varför kan jag inte skapa en utökad partition till? LÖST

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Varför kan jag inte skapa en utökad partition till? LÖST

Inlägg av krassegrand »

Varför kan jag inte skapa en utökad partition?
Jag vill skapa en utökad partition istället för sda1 och sedan förbereda den för att nyinstallera 9.10 på den men jag kan inte skapa en utökad partition.
Jag har provat att ta bort sda1 och sedan skapa en ny men av de 3 alternativen Primär logisk och utökad är det bara primär som är aktiv.
Jag har också provat med Gparted på sin egen CD (för att det tipsas det om på vissa siter) men det är fortfarande bara primär som är aktiv när jag ska välja vilken sorts partition jag vill skapa.
Jag har till och med provat att ta bort sda1, stänga datorn, starta om och sedan skapa partition. Fortfarande är det bara primär som är aktiv!
Vad gör jag för fel
Bild
Senast redigerad av 2 krassegrand, redigerad totalt 24 gång.
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Bowmore

Re: Varför kan jag inte skapa en utökad partition?

Inlägg av Bowmore »

En disk kan bestå av max fyra primära partitioner. En och endast en av de primära kan man göra om till en utökad partition. I ditt fall finns redan en utökad partition sda2.

I den utökade partitionen kan du sen skapa logiska partitioner, i ditt fall har du redan sda5-sda9.
Den utökade partitionen är en behållare (container) för logiska partitioner.

Om du bara vill ha logiska partitioner på disken så behöver du göra följande:
- ta bort sda1
- förstora den utökade partitionen sda2 så att den täcker det lediga utrymmet som finns efter sda1

Detta gör du via en livecd och gparted.

Sen kan du skapa ytterligare logiska partitioner i den utökade partitionen sda2.
krassegrand

Re: Varför kan jag inte skapa en utökad partition till?

Inlägg av krassegrand »

OK det var det jag ville veta!
Då ska jag alltså inte kunna skapa en utökad partition till. Jag trodde att jag gjorde något fel.
Bara en undring, varför är inte heller logisk partition aktiv?

Jörgen
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

krassegrand skrev:OK det var det jag ville veta!
Då ska jag alltså inte kunna skapa en utökad partition till. Jag trodde att jag gjorde något fel.

Jörgen
För att starta Linux i valfri partition behöver inte den aktuella partitionen vara aktiv. Din bootloader hittar rätt ändå.
Det är nog bara Windows som kräver att Windowspartitionen är aktiv om man använder sej av Windows bootloader.
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Rune.K skrev:
krassegrand skrev:OK det var det jag ville veta!

Jörgen
För att starta Linux i valfri partition behöver inte den aktuella partitionen vara aktiv. Din bootloader hittar rätt ändå.
Det är nog bara Windows som kräver att Windowspartitionen är aktiv om man använder sej av Windows bootloader.
Jag menar när jag ska skapa en ny partition så är det bara primär som är aktiv, jag kan inte välja utökad eller logisk.
Varför jag inte kan välja utökad förstår jag nu men varför kan jag inte välja logisk? Kan man bara skapa en logisk i en utökad?
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Linuxwiki/Partion skrev:

En fysisk hårddisk kan delas in i partitioner, för att på så sätt ordna datan bättre eller installera flera operativsystem m.m. Det finns tre olika typer av partitioner: primär, utökad och logisk. En primär partition är den enklaste sorten, och av den typen kan det finnas upp till fyra stycken på en fysisk hårddisk. På grund av denna begränsning så har även partition av typen utökad tillkommit. En utökad partition är egentligen inget du som användare har praktisk användning för, utan den fungerar bara som "behållare" för logiska partitioner. Utifrån användarsynpunkt är det ingen skillnad på primära eller logiska partitioner, utan det är bara en konstruktion för att kunna ha fler än fyra partitioner.

Fab skriver:
Om du tex vill ha särskilda partioner för olika fasta delar utav filsystemet kan utökad partionering med fördel användas för att skapa fasta partioner för tex /temp/var/boot/sys/swap mfl.
Och det kan påverka filhantering på ett positivt sätt.En enkel logisk jämförelse är en penna som skriver fem lappar/fem pennor skriver fem lappar.

Du bör dock läsa på angående storleken på dessa partioner så att du inte målar in dig i ett hörn när partionen inte räcker till.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du måste markera ett ledigt utrymme i den utökade partitionen för att kunna skapa en ny logisk partition.
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Ok Nu tror jag att jag förstår.
Tack!

Om jag skulle göra om hårddisken så att jag har en nyinstallation av 9.10 på hela hårddisken (jag har windows på en annan HD), hur samlar jag ihop alla små partitioner och inte allokerat till en stor utökad?
Först sparar jag /home någon annanstans.
Jörgen
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

krassegrand skrev:Om jag skulle göra om hårddisken så att jag har en nyinstallation av 9.10 på hela hårddisken (jag har windows på en annan HD), hur samlar jag ihop alla små partitioner och inte allokerat till en stor utökad?
Om du gör en nyinstallation av 9.10 på hela disken så får du bara en liten partition, nämligen swappen. Swap hamnar som default som en logisk partition i en utökad partition. Sen kan man välja om systempartitionen (/) och/eller home-partitionen (/home) ska vara primära eller logiska patitioner under installationen. Det är mer en smaksak och det enda man behöver ta hänsyn till är just att en disk kan innehålla max fyra primära partitioner inklusive den utökade. Själv har jag formaterat min disk med linux som en enda stor utökad partition i vilken jag har installerat ett antal linuxdistar. Alltså, linux kräver inte, i motsats till Windows, att den ska ligga i en primär partition. Så i ditt fall är det snarare hur just du vill ha det.

Exempel
- systempartition (/) på 10-15GB, ext4 ..................... primär eller logisk
- home-partition (/home), ext4, för det som blir över ... primär eller logisk
- swap-partition på 1GB ...................................... logisk
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Menar Du att jag kan nyinstallera 9.10 på samma utökade partition (sda2) som det redan ligger en ubuntu utan att den gamla förstörs?

Angående ändra storlek, om jag kommer ihåg rätt så kan jag inte ändra storleken uppåt utan bara nedåt när jag väljer ändra storlek. Måste det "inte allokerade" ligga intill den som ska växa?

Jörgen
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

krassegrand skrev:Menar Du att jag kan nyinstallera 9.10 på samma utökade partition (sda2) som det redan ligger en ubuntu utan att den gamla förstörs?
Vet inte riktigt om jag förstår var du menar, trodde att du skulle radera hela disken och installera 9.10 på nytt. Vad är det du vill göra?
krassegrand skrev:Angående ändra storlek, om jag kommer ihåg rätt så kan jag inte ändra storleken uppåt utan bara nedåt när jag väljer ändra storlek. Måste det "inte allokerade" ligga intill den som ska växa?
Om du ska utöka storleken på en partition så måste det finnas ledigt utrymme intill, dvs utökar du den till vänster så måste det finnas ledigt utrymme direkt intill till vänster osv. Ge gärna ett konkret exempel enligt grafen i ditt första inlägg.
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Bowmore skrev:
krassegrand skrev:Menar Du att jag kan nyinstallera 9.10 på samma utökade partition (sda2) som det redan ligger en ubuntu utan att den gamla förstörs?
Vet inte riktigt om jag förstår var du menar, trodde att du skulle radera hela disken och installera 9.10 på nytt. Vad är det du vill göra?

Jag vet inte riktigt hur jag vill göra än, jag är en öppen natur!
Bowmore skrev:
krassegrand skrev:Angående ändra storlek, om jag kommer ihåg rätt så kan jag inte ändra storleken uppåt utan bara nedåt när jag väljer ändra storlek. Måste det "inte allokerade" ligga intill den som ska växa?
Om du ska utöka storleken på en partition så måste det finnas ledigt utrymme intill, dvs utökar du den till vänster så måste det finnas ledigt utrymme direkt intill till vänster osv. Ge gärna ett konkret exempel enligt grafen i ditt första inlägg.
Ok då tror jag att jag förstår

Jag ska testa lite när jag får tid.
Tack!
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Jag ska skapa lite plats på min externa HD så att jag kan spara /home innan jag installerar.
Tänk på att jag snart är 55, jag orkar inte så mycket på kvällen efter jobbet så det tar lite tid för mig att komma till skott.

Jörgen
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Betyder detta att min /home tar 60,8GB i anspråk om jag ska säkerhetkopiera den inför en nyinstallation?

Bild

Kommer jag att ha kvar mina certifikat som behövs för att komma in på min banksida?
Om inte kan jag säkerhetskopiera en ytterligare mapp för att slippa hämta dem igen?

Jörgen
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Varför kan jag inte spara /home på min USB-HD?

Bild
By krassegrnd at 2009-11-15

Jag har använt
Bild
By krassegrnd at 2009-11-15
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Skulle Partimage kunna lösa problemet?
http://www.partimage.org
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Frågan är hur du vill ha det?

Idag har du ett Ubuntu (antar jag) installerat där
- sda7 är systemet /
- sda8 är din hemmapp /home
- sda6 och sda9 är varsin swap

Sen har du tagit bort sda1 som jag förstått det.

Vill du installera 9.10 där sda1 låg med
a) en ny / och /home och ha din nuvarande installation kvar?
b) en ny / men med nuvarande /home och din nuvarande installation kvar?
c) ta bort din nuvarande installation, dvs rensa disken helt?

eller vad vill du göra?

Alternativ (a) ger dig en mjuk övergång där du har tillgång till den gamla installationen tills din nya installation funkar fullt ut. Sen kan du när du känner för det ta bort den gamla. Även (b) ser jag som ett bra alternativ då en del kör med flera distar och gemensam /home.
krassegrand

Inlägg av krassegrand »

Bowmore skrev:Frågan är hur du vill ha det?

Idag har du ett Ubuntu (antar jag) installerat där
- sda7 är systemet /
- sda8 är din hemmapp /home
- sda6 och sda9 är varsin swap

Sen har du tagit bort sda1 som jag förstått det.

Vill du installera 9.10 där sda1 låg med
a) en ny / och /home och ha din nuvarande installation kvar?
b) en ny / men med nuvarande /home och din nuvarande installation kvar?
c) ta bort din nuvarande installation, dvs rensa disken helt?

eller vad vill du göra?

Alternativ (a) ger dig en mjuk övergång där du har tillgång till den gamla installationen tills din nya installation funkar fullt ut. Sen kan du när du känner för det ta bort den gamla. Även (b) ser jag som ett bra alternativ då en del kör med flera distar och gemensam /home.
Problemet är att mitt ljud försvinner när jag uppgraderar (från 8.10 till 9.04 och från 9.04 till 9,10) så jag antar att jag behöver en ny / eller?
Ljudet fungerar när jag testar med installations-CDn för 9.10.

Alternativ (a) är vad jag tänkte mig men jag blev osäker när jag förstod att jag inte kan ha 2 utökade partitioner på HDn. Kan jag installera på sda1 ändå eller?
sda2 är utökad och sda1 är primär.
Bild
Varför kan jag inte ens kopiera mina mappar till en annan HD.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

krassegrand skrev:Problemet är att mitt ljud försvinner när jag uppgraderar (från 8.10 till 9.04 och från 9.04 till 9,10) så jag antar att jag behöver en ny / eller?
Inte nödvändigtvis. Om det bara är ljudet som är problemet så borde det gå att fixa.
Du kan börja att kolla in denna guide för felsökning.
krassegrand skrev:Alternativ (a) är vad jag tänkte mig men jag blev osäker när jag förstod att jag inte kan ha 2 utökade partitioner på HDn.
Stämmer, du kan bara ha en utökade men istället kan du göra den större så du får plats med fler logiska partitioner i den ;)
krassegrand skrev:Kan jag installera på sda1 ändå eller?
Iofs kan du det om du inte väljer en separat /home. Vill du ha en separat /home-partition så är ett alternativ att ta bort sda1 och skapa två nya primära partitioner. En för systemet (/) på 10-15GB och resten av det lediga utrymmet efter sda1 för /home. Du kan även återanvända din befintliga /home och bara installera en ny systempartiton på en mindre sda1 då det är slöseri att ha 231 GiB reserverat för systemet. Det var därför jag frågade hur du ville ha det då det finns en mängd av alternativ.
krassegrand skrev:Varför kan jag inte ens kopiera mina mappar till en annan HD.
Det kan du om du har rättigheterna. Mappen lost+found har du inte rättigheter att kopiera och den ska du heller inte kopiera.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"