Ersätta Windows Server miljö med Ubuntu

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Bjarne
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ersätta Windows Server miljö med Ubuntu

Inlägg av Bjarne »

Jag lobbar hårt på jobbet för att vi lokalt här på firman ska kasta ut Windows på server sidan.
Vi har i dag en Windows server och Ubuntu server. Det kommer iofs inte hända helt och hållet, eftersom vi behöver Windows för affärssystemet, men vi behöver snart skaffa en ny server, och jag tänker mig att vi fortsättningvis använder Linux som vår primära server miljö och sedan har kvar windows servern för de som behöver använda affärssystemet.

Min tanke är också att man på arbetstationerna ska kunna använda den miljö man känner sig bekväm med, Linux, Windows eller Mac. Vi kommer alltså att bli tvugna att köra Samba. Så här funkar det redan idag, men som sagt vill jag ersätta den primära servermiljön med Linux.

Skulle säkert fixa att få till det här så det funkar, men frågan är hur sätter jag upp detta på bästa sätt? Vad är best practise? Finns det någon bra how-to? Bok?
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ersätta Windows Server miljö med Ubuntu

Inlägg av rancor »

Du måste först identifiera vilka tjänster som organisationen behöver för att fungera och vilka tjänster som behöver användas i Windows och i Linux.

Det finns ingen guide som innehåller alla tänkbara scenarion utan du måste nog specificera lite mer för att vi skall kunna hjälpa dig

// rancor
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"