Gimp startar inte - BABL är för gammal [LÖST]

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
ulftomas
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Gimp startar inte - BABL är för gammal [LÖST]

Inlägg av ulftomas »

Jag försökte ge mig på att installera Gimp 2.7, eftersom jag är vansinnigt sugen på den nya enfönster-funktionen. Till mitt stora förtret lyckades jag inget vidare med min installation och gav till sist upp. Jag avinstallerade den senaste Gimpversionen och tog bort dess programkällor. Efter detta installerade jag om den gamla versionen från arkiven. Men när jag nu försöker starta Gimp får jag följande meddelande:
BABL version is too old!

GIMP requires BABL version 0.0.22 or later.
Installed BABL version is 0.1.0.

Somehow you or your software packager managed to install GIMP with an older BABL version.

Please upgrade to BABL version 0.0.22 or later.
När jag kör apt-get install libbabl* får jag:
libbabl-0.0-0 är redan den senaste versionen.
libbabl-0.0-0 är satt till manuellt installerad.
Jag har försökt med det mesta, har kört apt-get autoremove och purge och allting och försökt installera om flera gånger. Jag har försökt se om jag missat avbocka nån programkälla, men så verkar inte vara fallet. Nu är jag i ett dödläge, och vill gärna ha hjälp med att antingen installera Gimp 2.7 eller den tidigare versionen.
Senast redigerad av 1 ulftomas, redigerad totalt 10 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Gimp startar inte - BABL är för gammal

Inlägg av Lars »

libbabl-0.0-0 är namnet på paketet, men versionen ska vara 0.0.22-1. Avinstallera paketet helt och försök med gimp igen så ska du få rätt version.
Användarvisningsbild
ulftomas
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

Det fungerar inte, nu frågar den efter version 0.0.18 av GEGL istället och hävdar att version 0.1.0. Jag har avinstallerat gimp, libbabl, libgegl och ominstallerat gimp, men det funkar alltså inte.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Om du har tagit bort Gimp-förrådet så borde paketen därifrån hamna under “Installerat (lokalt eller föråldrat)” i Synaptic. Du behöver nog ta bort Gimp-relaterade paket där.

Ett annat alternativ är att markera ett paket i Synaptic och gå till paket->tvinga version, där ska du välja den version som följer med Karmic.
Användarvisningsbild
ulftomas
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

Inga paket finns under installerat och föråldrat. Jag kan inte heller välja Tvinga version (beror det på att jag kör Jaunty, eller för att jag inte förstår hur man gör - den är gråad).
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Jag fick plocka kod från svn för att få det att byggas ordentligt med babl. Däremot så ska man veta att gimp 2.7 är en väldigt tidig utvecklingsversion av vad som kommer bli gimp 2.8. Den har ännu inte all funktinalitet som du har i 2.6 och bland annat vilket som stör mest är att det är ett begränsat antal bildformat som stöds än så länge.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
ulftomas
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

Ok, jag vill väl downgrada då. Men jag kan inte få rätt gegl-version, vad göra?
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

ulftomas skrev:Ok, jag vill väl downgrada då. Men jag kan inte få rätt gegl-version, vad göra?
Gegl är den relativt nya motorn för hantering av färger i Gimp. Den introducerades väl i Gimp 2.6 om jag inte minns fel och är något man kan välja att använda i Gimps meny. Fördelarna med gegl är att det kan beräkna och hantera bilder med ett högre färgdjup än gamla färgmotorn som ännu är standard. Den hanterar också bilder med flyttalsdata mer korrekt utan att behöva "clampa" bildpunkter lika drastiskt. För vanlig webbbild är sånt här inte lika viktigt som vid hantering av bild för foto eller film och blir än mer betydelsefullt om man jobbar med bilder i hdr, raw eller vissa fall av jpg2000 med flera där man inte vill "clampa" data (tvinga in färger mellan 0-255 utan vitt kan vara vitare än t ex balanserd vit, etc).

För att köra gegl behöver du versionen Gimp är byggd för. Har du labbat med att försöka bygga Gimp 2.7 har du kanske byggt och kört in egen nyare version av gegl som inte officiella Gimppaketen i ubuntu gillar? Har du byggt dem själv så ligger de antagligen under /usr/local/lib och du får nog tabort dem manuellt så de inte stör eller krockar. Har du satt annat prefix för installationsplats när du byggde så ligger de där.

Samma gäller babl som är ett underbibliotek till gegl.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
ulftomas
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

I den mappen har jag rensat och sedan avinstallerat gimp + autoremove. Men när jag sedan installerar programmet igen får jag samma meddelande om gegl.

Så här står det under installationen:
Packar upp libgegl-0.0-0 (från .../libgegl-0.0-0_0.0.22-0ubuntu3_i386.deb) ...
Väljer tidigare ej valt paket gimp.
Så jag antar att den installerar rätt paket men att det kanske finns ett gammalt kvar nånstans, men jag vet inte vart jag ska leta (eftersom det uppenbarligen inte finns i /usr/local/lib)
Användarvisningsbild
ulftomas
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

Det löste sig, jag använde Catfish för att lokalisera alla gegl och babl-filer och raderade dessa. När jag nu installerade gimp fungerar allt som det ska. Tack för hjälpen
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"