koppla router på router? -löst.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

koppla router på router? -löst.

Inlägg av rylleman »

Jag behöver koppla två routrar till ett modem.
Lättast gissar jag är att koppla en router genom den andra men jag har ett par frågetecken här. Jag har läst på nätet och fått lite olika uppfattningar om hur detta ska göras. En del säger koppla wan på router 2 till en lan-port på router 1, andra säger lan>lan. En del säger stänga av DHCP på router2, andra inte.

Jag vill gärna ha två skilda nätverk och jag vill helst inte behöva göra några som helst inställningar på router2.

Läget nu är att router2 är kopplad till modemet. Jag vill lägga in en ny router mellan modem och router2 och låta router2 (gamla) få internet genom router1 (nya). Router 2 är inte min och jag vill inte in och pilla i inställningarna för denna eller be ägarna att göra det (de sköter inte sånt själva utan ringer sin nätverksupport). Helst vill jag ha två separata nätverk i slutändan.
Vill heller inte dra nya kablar mellan routrarna utan låta router 2 använda samma kabel den nu använder till modemet.

Finns det kanske någon smidigare lösning för att låta de båda routrarna dela på internet? - hub eller switch kanske?

router 1 (nya) är en Linksys wrt54gl som jag lagt tomato på. router2 har jag inte en aning om vad det är för någon.
Senast redigerad av 1 rylleman, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: koppla router på router?

Inlägg av mcNisse »

rylleman skrev: Jag vill gärna ha två skilda nätverk och jag vill helst inte behöva göra några som helst inställningar på router2.
Eftersom du vill ha två skillda nät är det bäst att koppla in router 1 mellan modemet och lan porten på router 2. Se till att router 1 delar ut adresser i ett annan nätverk än router 2. tex 192.168.1.x om router 2 delar ut på 192.168.0.x

Du har väl inga tjänster bakom router 2?
rylleman

Inlägg av rylleman »

Så jag ska koppla Lan>Lan? (inte internetporten på router2 > Lan på router 1?)
Jag tror inte det körs några tjänster genom router2 men måste dubbelkolla. Men jag kan väl köra port forwarding från router1 om så skulle vara fallet?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Om du kopplar ihop dina routrar Lan -> Lan så krävs en korskopplad nätkabel. Dagens routrar och nätverkskort tror jag stöder auto mdx och om en av routrarna gör det så kan du använda en vanlig nätkabel.

Den här konfigurationen ger inte separata subnätverk och du kan bara ha en dhcp igång. Dhcp-konceptet stöder iofs att fler dhcp servrar snurrar och att en klient kan offereras en ip-adress från fler dhcp-servrar men har aldrig provat det. Enda gångerna jag haft fler igång har en av dem tagit över.

Vill du absolut ha separata subnät så kopplar du Lan -> Wan, som du var inne på. Det kräver bl.a att du får kolla och ev ändra den ena routerns ip-adress så att den har en ip adress för det nät den sitter i och att dhcp servrarna är igång i båda näten, i ditt fall i båda routrarna.

Exempel - Separata nätverk

Nätverk1 (RouterA) 192.168.0.x/24
WAN IP: IP från ISP, statisk eller dynamisk
Router IP: 192.168.0.1
Klient IP: 192.168.0.2 - 192.168.0.254
Submask: 255.255.255.0

Nätverk2 (RouterB) 192.168.1.x/24
WAN IP: IP från RouterA, statisk eller dynamisk
Router IP: 192.168.1.1
Klient IP: 192.168.1.2 - 192.168.1.254
Submask: 255.255.255.0

Nackdelen med denna lösning är att du inte enkelt kommer åt klienter och resurser i det andra nätet men det kanske du ser som en utmaning ;)
rylleman

Inlägg av rylleman »

Så, nu har jag satt upp det hela och det verkar funka.
Ändrade nya routern att använda 1292.168.2.xxx och kopplade den till modemet. Kopplade sedan in gamla routern i en lan-port som den var, alltså wan->lan. Allt verkar funka som det ska. datorer anslutna till gamla routern har internet, nya har internet.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"