Motivera mig att fortsätta med Linux [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
jagejag
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Motivera mig att fortsätta med Linux [LÖST]

Inlägg av jagejag »

Hej

Gick över helt till Linux för några månader sedan. Allt började med att jag byggde en ny dator som blev utan operativsystem. Jag hade ingen lust att köpa Vista igen så jag tänkte vänta på Windows 7. Installarade dock Linux Mint, till en början för att kunna i alla fall surfa och använda datorn. Tiden gick och gillade det jag såg. Linux Mint installerade jag även på min laptop och på barnens dator så bytte jag mig från Windows 98 till Xubuntu.
Men har alltid dragits med en del irriterande problem, som jag inte tycks lösa. Problem så som Screen Tearing (vsync) i framförallt video, Flash som bråkar hela tiden, vissa inställningar som försvinner.

Installerade nyligen Karmic Koala på min laptop för att det kändes som kändes som svaret på mina problem. Men den känns buggig som tusan. USB blir inte automountad, ibland inte CD, allt låser sig totalt ibland.
Dual boota känns jobbigt för då får man ytterligare en operativsystem att hålla reda på och onödigt eftersom det räcker med bara en. Så snälla, kan någon motivera mig att fortsätta med Linux Mint/Ubuntu?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Motivera mig att fortsätta med Linux

Inlägg av Ulsak »

Det som gör mig motiverad att "hålla på" med Linux är just att allt är enklare:
- man slipper joxa med antivirus/brandväggar
- alla program man behöver finns bara ett par musklick / en kommandorad bortom
- man behöver inte slänga in en drivrutinsskiva för usbminnen/skrivare/scanners/kamera mm

Det bara fungerar..

MEN..när det inte funkar blir det så klart frustrerande. Lika frustrerande om man hade haft windows eller mac, för de operativsystemen är inte heller förskonade från hårdvarutrubbel.
Fördelen med ubuntu/linuxmint är att det finns enormt stora supportresurser, både svenskspråkiga och engelskspråkiga..
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Det är tråkigt att du upplever att Ubuntu inte motsvarar dina förväntningar. Men kan du förklara mer i detalj vad som inte funkar för dig. Ubuntu är inte lika med Linux. Att ge upp Linux för att Ubuntu inte funkar är ett dåligt val. Du har flera val att göra och testa, kanske något annan distribution passar dig. Det är kanske så att du fortsätter med Ubuntu om vi får mer klarhet i dina problem med Ubuntu.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Använd linux eller använd inte linux. :)
Synd att du har fått så mycket problem , för mig fungerade allt från första början men...
jagejag

Inlägg av jagejag »

Övergick tillbaks till Ubuntu 9.04 på min bärbara, nu fungerar den i alla fall bättre.
Men det mest irriterande problem jag har är Screen Tearing i snabba sekvenser i video, har testat det mesta. Stänga av Compiz, ändra på frekvenser, aktivera vsync från drivrutinerna med mera. Men inget fungerar, har det problemet med alla mina datorer.
Tappade lite hoppet då som Karmic faktiskt fungerade sämre.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Screen tearing är inget jag har märk av (ärligtalat vissta jag inte om att fenomenet fanns innan jag läste din post).
vad har du för grafikkort?

Har du något bra som framkallar screen tearing så att jag kan testa om jag kan frå fram det på min dator?
jagejag

Inlägg av jagejag »

Den som jag använder hemma har en Radeon 4850HD, har testat både de fria och fglrx. Installerade de senaste fglrx manuellt nyligen utan förbättring...Vad jag har googlat så vet jag att ATI inte är det bästa valet för Ubuntu, men har problemet även med min bärbara som har intel GMA 4500mhd och barnens som har en äldre nvidia kort. Hoppades mycket på Karmic men den fungerade inte alls på min bärbara.

Blev nu och fundera ifall alla problem med Karmic berodde på att gamla inställningar blev kvar från Jaunty i home mappen när jag installerade Karmic. Tänkte att det var smartast att ha en egen patron till home så att slippa kopiera om all data. Givetvis så formaterade jag operativsystemets patron. Trodde att det skulle räcka för en "ren" installation. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hmm, det kan vara en bra idé att spara /home på en extern disk och göra en ren installation av karmic och sen kopiera över det som du saknar från backupen till ditt nya /home. En extra fördel med att göra så är att man då kan passa på att formattera /home till ext4.

Jag har ett liknande intelgrafikkort som ditt och det funkar perfekt i karmic, i jaunty körde jag med en utvecklingsversion av kärna och då funkade det bra också, men inte så bra med 2.28-kärnan.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
jagejag

Inlägg av jagejag »

Gav Karmic en chans till idag med min bärbara. Skapade en ny profil och förde över alla bilder från min gamla. Och det fungerade bättre, även om det är ännu aningen ostabilt jämfört med Jaunty. Saker blir inte automountade framför allt. Och till min förvåning så försvann vsync lagget från min bärbara. Tack för att ni motiverade mig att fortsätta.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"