Ram Minne

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Mr_EsS
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Ram Minne

Inlägg av Mr_EsS »

Jag har lite planer att trycka i lite mer ram minne i min burk (Dell XPS m1710) men frågan är om det gör någon skillnad?

Jag har nu 2Gig och funderar på att köpa så jag har 8gig.

Anledningen till så mycket är egenteligen mest för att jag vill ha mer minne till den virtuella XP marskinen och att jag vill få saker att flyta lite mer.
Jag sitter en del med stora filer i GIMP och hoppas på att det kan hjälpa till lite.

Vad tror ni? Kommer jag märka någon skillnad i GIMP och i virtuella burken? Kommer jag märka någon skillnad i övrigt?
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Ram Minne

Inlägg av JeyPeyy »

Eftersom Dell XPS m1710 innehåller en 32-bits processor (Intel Core Duo T2600) så kan den inte använda sig av mer än ungefär 4 GB RAM. Sedan antar jag att du skulle känna av en liten skillnad om du hade 4 GB, men jag är inte helt säker hur stor skillnad det skulle göra.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Mr_EsS skrev:Jag har lite planer att trycka i lite mer ram minne i min burk (Dell XPS m1710) men frågan är om det gör någon skillnad?

Anledningen till så mycket är egenteligen mest för att jag vill ha mer minne till den virtuella XP marskinen och att jag vill få saker att flyta lite mer.
Jag sitter en del med stora filer i GIMP och hoppas på att det kan hjälpa till lite.

Vad tror ni? Kommer jag märka någon skillnad i GIMP och i virtuella burken? Kommer jag märka någon skillnad i övrigt?
Använder du systemen samtidigt?

Visserligen blir vb bättre för varje dag och du har rätt i att om man pinar upp ram minnet på vb så flyter det på bättre där men om du stänger av vb när du går tillbaks frigör du ju minnet och du behöver inte tänka mer på det.

Jag har en annan lösning jag använder mig utav inte dual boot det tycker jag bara är störande har en liten partion på en av mina hdd som jag har xp på där loggar jag in när jag behöver vara där och kan ta del utav mina 2 gb ram fullt ut i xp.
Så jag ändrar bootordningen i bios (genom att trycka på Del knappen när datorn bootar) och loggar in på hdd med MBR när jag känner för xp.Och i vanliga fall använder jag grub på en annan hdd.

Så mitt mitt råd är lägg några hundra på en hdd installera xp där och använd det fullt ut när du behöver det.
Mr_EsS

Inlägg av Mr_EsS »

JeyPeyy skrev:Eftersom Dell XPS m1710 innehåller en 32-bits processor (Intel Core Duo T2600) så kan den inte använda sig av mer än ungefär 4 GB RAM. Sedan antar jag att du skulle känna av en liten skillnad om du hade 4 GB, men jag är inte helt säker hur stor skillnad det skulle göra.

Nopp, det sitter en T7200 så det skall inte vara nått problem.
Mr_EsS

Inlägg av Mr_EsS »

mrfab skrev:
Mr_EsS skrev:Jag har lite planer att trycka i lite mer ram minne i min burk (Dell XPS m1710) men frågan är om det gör någon skillnad?

Använder du systemen samtidigt?

Visserligen blir vb bättre för varje dag och du har rätt i att om man pinar upp ram minnet på vb så flyter det på bättre där men om du stänger av vb när du går tillbaks frigör du ju minnet och du behöver inte tänka mer på det.

Jag har en annan lösning jag använder mig utav inte dual boot det tycker jag bara är störande har en liten partion på en av mina hdd som jag har xp på där loggar jag in när jag behöver vara där och kan ta del utav mina 2 gb ram fullt ut i xp.
Så jag ändrar bootordningen i bios (genom att trycka på Del knappen när datorn bootar) och loggar in på hdd med MBR när jag känner för xp.Och i vanliga fall använder jag grub på en annan hdd.

Så mitt mitt råd är lägg några hundra på en hdd installera xp där och använd det fullt ut när du behöver det.

Den idén skall jag ta vara på, men inte på denna burk för det är en laptop så en till hårddisk blir lite bökigt :) Men som sagt, jag har även en stationär som jag använda denna lösning till!
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Mr_EsS skrev:
JeyPeyy skrev:Eftersom Dell XPS m1710 innehåller en 32-bits processor (Intel Core Duo T2600) så kan den inte använda sig av mer än ungefär 4 GB RAM. Sedan antar jag att du skulle känna av en liten skillnad om du hade 4 GB, men jag är inte helt säker hur stor skillnad det skulle göra.

Nopp, det sitter en T7200 så det skall inte vara nått problem.
Okej, men om jag har förstått det rätt så är Intel Core (1) alltid 32-bitars och Intel Core 2 alltid 64-bitars. T7200 är väl 32 bitars?

2³² B ≈ 4 000 000 000 B (=4 GB)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Intel T7200 är en 64-bitars processor. Dessutom kan man väl använda mer än 4 GiB även på 32-bitarsmaskiner? Det kräver dock att PAE är aktiverat, vilket det nog bara är på server-kärnan.

För att svara på urpsrungsfrågan: Jag tror definitivt att det gör skillnad att uppgradera till mer minne. Men det är alltid bra att bilda sig en egen uppfattning om minnesutnyttjandet. Lägg till Systemövervakaren i panelen så ser du hur mycket minne som går åt när du startar och avslutar olika applikationer.
Mr_EsS

Inlägg av Mr_EsS »

Lars skrev:Intel T7200 är en 64-bitars processor. Dessutom kan man väl använda mer än 4 GiB även på 32-bitarsmaskiner? Det kräver dock att PAE är aktiverat, vilket det nog bara är på server-kärnan.

För att svara på urpsrungsfrågan: Jag tror definitivt att det gör skillnad att uppgradera till mer minne. Men det är alltid bra att bilda sig en egen uppfattning om minnesutnyttjandet. Lägg till Systemövervakaren i panelen så ser du hur mycket minne som går åt när du startar och avslutar olika applikationer.
Det lät ju riktigt fiffigt men hur lägger jag den där?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Mr_EsS skrev: Det lät ju riktigt fiffigt men hur lägger jag den där?
Högerklicka på panelen, välj "Lägg till i panelen...", välj Systemövervakare. :) Du kan sen ställa in precis vad du vill se genom att högerklicka på ikonen och välja Inställningar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Mr_EsS

Inlägg av Mr_EsS »

vulfgar skrev:
Mr_EsS skrev: Det lät ju riktigt fiffigt men hur lägger jag den där?
Högerklicka på panelen, välj "Lägg till i panelen...", välj Systemövervakare. :) Du kan sen ställa in precis vad du vill se genom att högerklicka på ikonen och välja Inställningar.
Hahaha det var ju nästan för lätt! Fanns ju en massa mat nyttigt där! Tackar för det tipset!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"