Hej!
Jag installerade Ubuntu 9.10 på en egen partion.
Jag skapade en Swap-partion, en / -partion och en /home partion.
Installationen gick bra och Gruben visade min Vista och Ubuntu i menyn. Vista fungerar som förut.
Ubuntu startar däremot inte utan man kommer bara fram till den vita ubuntu-symbolen aldeles i början och sedan händer inget. Man får trycka på reset och starta om.
När jag försöker starta i felsäkert läge så rasslar den igenom en massa text och till slut stannar allt och jag kunde bla läsa att AppArmor inte kunde laddas, den hittade inte filen.
Någon som har en idé om vad som är fel?
Jag prövade att installera om allt igen med precis samma resultat.
/Jojje
Ubuntu 9.10 startar inte upp: AppArmor fel
Re: Ubuntu 9.10 startar inte upp: AppArmor fel
Prova om följande får det att funka.
Se först till att få upp grubs bootmeny.
Kommer den inte upp så håll Skift-tangenten nedtryckt fr.o.m du ser bios-splashen.
När du får upp menyn tryck tangenten e för att editera.
Lägg sen till följande på linux-raden efter quiet splash.
Tryck Ctrl+X för att boota upp.
Se först till att få upp grubs bootmeny.
Kommer den inte upp så håll Skift-tangenten nedtryckt fr.o.m du ser bios-splashen.
När du får upp menyn tryck tangenten e för att editera.
Lägg sen till följande på linux-raden efter quiet splash.
Kod: Markera allt
security=apparmor
Tack Bowmore!
Det hande tyvarr inte nagot mer.
Kanske fel pa CDn?
Jojje
Det hande tyvarr inte nagot mer.
Kanske fel pa CDn?
Jojje
Frågan är också om du hämtat ner den releasade versionen av 9.10.
Problemet du har förekom ca en månad innan releasen men sägs nu vara åtgärdat. Du kan läsa mer om ditt problem i buggrapporten apparmor fails to load at startup.
Problemet du har förekom ca en månad innan releasen men sägs nu vara åtgärdat. Du kan läsa mer om ditt problem i buggrapporten apparmor fails to load at startup.
Hm, Jag har nu laddat ner .iso filer av Ubuntu 9.10 från tre olika ställen och försökt installera dem.
Det har blivit samma resultat alla gånger. (Se min första inlägg)
Nu installerade jag Linux Mint 7 istället på precis samma sätt och det funkade perfekt på en gång.
Kan det vara att min dator inte funkar med Ubuntu 9.10??? Ubuntu 9.04 fungerade.
Kan det vara att på Ubuntu installationen använde jag ext4 som filsystem? Linux Mint använder ju ext3.
/Jojje
Det har blivit samma resultat alla gånger. (Se min första inlägg)
Nu installerade jag Linux Mint 7 istället på precis samma sätt och det funkade perfekt på en gång.
Kan det vara att min dator inte funkar med Ubuntu 9.10??? Ubuntu 9.04 fungerade.
Kan det vara att på Ubuntu installationen använde jag ext4 som filsystem? Linux Mint använder ju ext3.
/Jojje
Din dator fungerar säkert med 9.10 när det blir stabilt vilket det tyvärr inte är ännu. Men förhoppningsvis har det mest kritiska buggarna fixats inom 1-2 månader.Gog skrev:Kan det vara att min dator inte funkar med Ubuntu 9.10??? Ubuntu 9.04 fungerade.
Nej, har inte med filformatet att göra. I ditt fall har det med säkerhetstänket i kommunikationen mellan applikationer där apparmor kommer in.Gog skrev:Kan det vara att på Ubuntu installationen använde jag ext4 som filsystem? Linux Mint använder ju ext3.
Prova att 'disabla' Apparmor genom att istället lägga till följande bootalternativ
apparmor=0
Funkar inte det prova då med
security=""
Ett tredje alternativ är att avinstallera (ta bort paketet) apparmor, men det är lite krångligare då jag antar att du inte kommer till nån prompt för att skriva kommandot
sudo apt-get remove apparmor