Efter releasen av Karmic har jag haft för avsikt att installera det på min bärbara dator där jag tidigare kört Intrepid. Nu är det dock så att ett märkligt problem har uppstått. Det började för ett par veckor sedan då jag satte på laptopen för första gången på kanske tre månader (inte använd på hela sommaren). Givetvis ville ubuntu uppdatera en hel del saker och jag startade uppdateringen (alltså i Intrepid, 8.10). När det hela var klart krävdes en omstart och när jag klickade på knappen för att starta om i synaptic så hängde sig hela systemet. Jag reflekterade inte så mycket över det eftersom att jag ändå inte hade några viktiga saker på datorn och eftersom att jag tänkte göra en dual boot lösning med win 7 och 9.10. Därför stängde jag av datorn och bootade sedan upp med windows 7 skivan och installerade det systemet utan problem. Jag väntade sedan typ två veckor tills 9.10 fanns i skarp release och har sedan dess försökt att installera det utan framgång. Detta händer:
- Jag kommer in i Live-skivans meny, men alla val utom att köra memtest resulterar i att datorn börjar läsa från skivan men det enda som händer/syns på skärmen är en vit blinkande markör mot en helt svart bakgrund. Inga felmeddelanden och inget att gå på överhuvudtaget.
- Jag har både testat flera olika skivor (varav flera bevisligen fungerar på andra datorer), flera olika versioner av Ubuntu och jag har väntat i mer än tolv timmar efter att jag gjort valen i menyn (utifall att det nu skulle vara så att det är något som tar sjukt lång tid att läsa in, även om jag förstår att det inte ska vara så).
- Jag har också testat att installera Ubuntu i windows vilket ger lite mer vägledning (kanske?). Där görs hela processen klart och det enda som ska göras för att avsluta installationen är att starta om. När jag gör det kan jag sedan välja på Ubuntu eller Win 7 i windows boot meny (alltså inte i GRUB). Om jag då väljer att starta Ubuntu stannar det hela direkt med följande (och enda) meddelande:
Kod: Markera allt
Try (hd 0,0): NTFS5: No wubildr
Kod: Markera allt
Loading /ubnkern... Loading /ubninit... Ready.
Så för tillfället verkar det stört omöjligt för mig att installera någon form av Ubuntu, vilket gör mig lite sned eftersom att Windows funkar ganska segt med bara 1gb ram och en gammal AMD Sempron 3000+ (1800mhz). Enda anledningen till att jag har det installerat är för att jag i vissa tillfällen på jobbet måste använda det.
Hoppas någon kan hjälpa.
/Birko