Laptop styr en stationär via lan typ RemoteConnect, VNC.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Fredrik
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Laptop styr en stationär via lan typ RemoteConnect, VNC.

Inlägg av Fredrik »

Har plockat ihop en stationär dator som jag vill köra som server alt extra dator för nerladdning men saknar skärm!
Har hört att man via tex Windows XP kan fjärrstyra en installation via nätverket från en annan dator så borde väl
funktionen finnas på Linux.

De program som jag har hört talas om till win är RemoteConnect och VNC men vad har linux att bjuda på!
Kör just nu Kubuntu på en bärbar, finns det möjlighet att installera eller överhuvudtaget använda stationära
datorn utan skärm.

Har tillgång till Vista, XP Pro och givetvis Ubuntu... Snurrig fråga men jag hoppas någon vet?
//Fredrik
Alleinsora
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Laptop styr en stationär via lan typ RemoteConnect, VNC.

Inlägg av Alleinsora »

Som vanligt i linux så går allting att göra! Det är bara en fråga om hur man ska göra det... Funderade själv på detta för ett tag sedan, men testade aldrig.
Det finns en guide bland ubuntus dokumentation: https://help.ubuntu.com/community/Insta ... orkConsole
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
gusse02
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Laptop styr en stationär via lan typ RemoteConnect, VNC.

Inlägg av gusse02 »

Fredrik skrev:... finns det möjlighet att installera eller överhuvudtaget använda stationära
datorn utan skärm.
Att använda en dator med Ubuntu eller GNU/Linux utan skärm/tangentbord/mus är inga problem. Du kanske ska kolla upp Ubuntu server?

Att installera på en dator utan skärm är ju en utmaning förstås. Men du kanske inte menar riktigt det? Jag hoppas att du menar att du kan "låna" en skärm + tangentbord som du använder vid installationen. Eller åtminstone vid boot.

Om du lånar en skärm och tangentbord så är det ju bara att installera Ubuntu server. Sen kommer du åt din server via ssh. Eller vnc. Och du kommer "aldrig" behöva skärm och tangentbord till den datorn mer.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"