Hur komma in i Ubuntu 9.10 efter uppgradering?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Bowmore

Re: Hur komma in i Ubuntu 9.10 efter uppgradering?

Inlägg av Bowmore »

Cdrom går även att ställa in under System > Administration > Programkällor.
När man uppgraderar den vägen krävs en Alternate-CD, alltså inte LiveCD.
Viopa
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Viopa »

Jag har en fråga med samma titel som den här tråden... om det går för sig att skriva den här?

Skulle uppdatera till 9.10 men det gick inte alls som önskat. Under processen klagade den på att den inte kunde installera en del saker (antog först att det var för att jag svarat 'no' på en fråga i början, kommer inte ihåg på vad, men tänkte att jag kunde hämta hem den uppdateringen senare för att snabba på processen lite, i vilket fall). Senare när den gjort det mesta så var den tvungen att avbryta installationen för att det saknades för mycket fattade jag det som. Den återställde (sa den).

Efter det ville jag starta om datorn men det gick inte för sig. Den kommer inte ens fram till inloggningen. Har prövat ett par gånger nu, den försöker ladda grejer som vanligt vid uppstart men det blir en del blir fail, i början säger den bland annat att den inte hittar (rätt?) runlevel. Det sista som står är "init: rc-default main process (2686) terminated with status 127"

Någon som vet vad som kan ha hänt? Vad tycker ni jag ska göra?
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Som den novis jag är har jag lite svårt att hänga med i diskussionen här. De flesta av de kommandon som det tipsas om är obegripliga för mig, t ex... Om jag har fattat saken rätt kommer jag inte in i Ubuntu därför att min uppdatering inte är färdig, men jag kan inte göra den färdig utan att komma åt Internet, vilket jag inte kan göra utan att ha uppdaterat. Stämmer det?

Hur som helst vill jag bara få datorn att funka - jag måste inte ha version 9.10 till varje pris. Den valde jag bara för att mitt gamla Ubuntu tipsade om uppgraderingen. Så nu undrar jag, kan jag installera en äldre version av Ubuntu från CD, t ex 9.04 istället för mitt nuvarande oanvändbara 9.10 utan att alla mina sparade filer (dokument, bilder etc) som ligger i hemmappen på hårddisken försvinner? Igår skulle jag prova att säkerhetskopiera dem mha en live-CD, men då hävdade den att jag inte hade rättigheter att öppna de mapparna, så det gick inte.
eakron

Inlägg av eakron »

Rabarber skrev:Som den novis jag är har jag lite svårt att hänga med i diskussionen här. De flesta av de kommandon som det tipsas om är obegripliga för mig, t ex... Om jag har fattat saken rätt kommer jag inte in i Ubuntu därför att min uppdatering inte är färdig, men jag kan inte göra den färdig utan att komma åt Internet, vilket jag inte kan göra utan att ha uppdaterat. Stämmer det?

Hur som helst vill jag bara få datorn att funka - jag måste inte ha version 9.10 till varje pris. Den valde jag bara för att mitt gamla Ubuntu tipsade om uppgraderingen. Så nu undrar jag, kan jag installera en äldre version av Ubuntu från CD, t ex 9.04 istället för mitt nuvarande oanvändbara 9.10 utan att alla mina sparade filer (dokument, bilder etc) som ligger i hemmappen på hårddisken försvinner? Igår skulle jag prova att säkerhetskopiera dem mha en live-CD, men då hävdade den att jag inte hade rättigheter att öppna de mapparna, så det gick inte.
Kort och koncist, för att göra klart uppgraderingen på lättaste sätt. Ladda ner Ubuntu 9.10 desktop iso (i386 eller amd64, beroende på din arkitektur). Bränn ut på skiva. Starta datorn, när du kommer till terminalen logga in. Sätt i skivan. Skriv

Kod: Markera allt

mount /dev/scd0
är vanligtvist scd0, kör "cat /etc/fstab | grep iso9660" om du är osäker. Sen kör du kommandot

sudo nano /etc/apt/sources.list
hittar raden det står "# deb cdrom" och tar bort fyrkanten. Tryck Ctrl + X och sen y följt av enter för att spara. Slutligen kör

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get dist-upgrade
Jag hoppas att du får ordning på det. Jag tror att det här är den lättaste lösningen.

Om du vill installera om 9.10 från början (kommer säkert gå utmärkt, du hade bara otur med själva uppgraderingsprocessen) så får du ta en extern hårddisk eller liknande och flytta dina filer dit. Om du inte får öppna diskarna i nautilus så försök köra natilus som root på din LiveCD

gksu nautilus
Då har nautilus alltså root permissions, borde få göra vad du vill =)
Senast redigerad av 1 eakron, redigerad totalt 3 gånger.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Tack! Jag ska prova senare ikväll. Återkommer med rapport.
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

OK... nu hade jag inte 9.10 på cd utan bara 9.04, men provade med den. Allt gick bra tills jag kom till "sudo apt-get update". Då blev det samma gamla vanliga felmeddelande ("Kunde inte slå upp archive.ubuntu.com") + "Använd apt-cdrom för att APT ska känna igen denna cd. apt-get update kan inte användas för att lägga till skivor."
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Nu körde jag igång Ubuntu via live-cd, öppnade terminalen och skrev in "gksu nautilus", men datorn blev bara förbannad: Unable to add monitor: Operation not supported etc etc och jag får fortfarande inte titta på mina filer.
eakron

Inlägg av eakron »

Rabarber skrev:OK... nu hade jag inte 9.10 på cd utan bara 9.04, men provade med den. Allt gick bra tills jag kom till "sudo apt-get update". Då blev det samma gamla vanliga felmeddelande ("Kunde inte slå upp archive.ubuntu.com") + "Använd apt-cdrom för att APT ska känna igen denna cd. apt-get update kan inte användas för att lägga till skivor."
Du kan inte fixa systemet med en 9.04-skiva, måste vara 9.10. Och då skulle det inte vara sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade utan bara sudo apt-cdrom update/upgrade.
Rabarber skrev:Nu körde jag igång Ubuntu via live-cd, öppnade terminalen och skrev in "gksu nautilus", men datorn blev bara förbannad: Unable to add monitor: Operation not supported etc etc och jag får fortfarande inte titta på mina filer.
Du ska köra gksu nautilus-kommandot i en terminalemulator menade jag, alltså Applications -> Accessories -> Terminal
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Nu har jag fixat 9.10 på cd och följt de senaste tipsen en gång till. När jag kommer till "sudo nano /etc/apt/sources.list" står det 9.04 istället för 9.10 i listan som kommer upp - det verkar som att det jag matade in med fel skiva ligger kvar. Hur ändrar jag på det? Försöker jag att gå vidare ändå får jag förstås samma felmeddelanden som alla andra gånger.

När det gäller Nautilus-grejen är läget oförändrat - jag gick vägen via Applications etc förra gången också, men terminalfönstret säger (bl a) "Please ask your system administrator to enable user sharing". När jag går in i min hemmapp på hårddisken kan jag komma åt en del av innehållet, men många av mapparna är märkta med X och jag får inte öppna dem.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Rabarber skrev:Nu har jag fixat 9.10 på cd och följt de senaste tipsen en gång till. När jag kommer till "sudo nano /etc/apt/sources.list" står det 9.04 istället för 9.10 i listan som kommer upp - det verkar som att det jag matade in med fel skiva ligger kvar. Hur ändrar jag på det? Försöker jag att gå vidare ändå får jag förstås samma felmeddelanden som alla andra gånger.
Exakt hur ser hela raden ut?
(jag kan inte ge dej formuleringen från min sources.list eftersom min hänvisar till en alfa-version av karmic). Om det bara står 9.04 så räcker det kanske att bara ändra till 9.10.

Är det nån annan här som installerat karmic efter släppet så kan ju vederbörande lägga in raden här så att vi vet exakt vad som ska stå.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
eakron

Inlägg av eakron »

Är det som jag har missuppfattat det nu eller går det att stoppa in en 9.10 LiveCD, boota upp, dubbelklicka på "install" och köra en uppgradering på det sättet? Utan att förlora data då. Läste någon blogpost som gav mig den uppfattningen igår.

Har inte riktigt möjlighet att testa det själv, alla mina datorer är redan på 9.10
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Vulfgar: Jag provade att ändra 9.04 till 9.10 i raden, men det hjälpte inte. Nu ser den ut så här i alla fall:

deb cdrom:[Ubuntu 9.10 _Jaunty Jackalope_ - Release i386 (20090420.1)]/ jaunty main restricted
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

hetx skrev:Är det som jag har missuppfattat det nu eller går det att stoppa in en 9.10 LiveCD, boota upp, dubbelklicka på "install" och köra en uppgradering på det sättet? Utan att förlora data då. Läste någon blogpost som gav mig den uppfattningen igår.
Det vore ju fantastiskt bra i så fall, men jag vågar inte chansa...
eakron

Inlägg av eakron »

Skulle gissa att du ser om det går. Vid valet av partitionstyp borde det stå "upgrade" istället för "Guided partitioning", eller alternativet borde finnas. Men jag förstår om du inte vill förlora dina saker. Det var en kille häromveckan som hade problem att komma åt sina hårddiskar med LiveCD också, någon tipsade honom att köra Slax LiveCD istället, det funkade tydligen. Bara googlea Slax
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rabarber skrev:Vulfgar: Jag provade att ändra 9.04 till 9.10 i raden, men det hjälpte inte. Nu ser den ut så här i alla fall:

deb cdrom:[Ubuntu 9.10 _Jaunty Jackalope_ - Release i386 (20090420.1)]/ jaunty main restricted
Tror det kan funka om du byter ut det blåmarkerade mot det röda
deb cdrom:[Ubuntu 9.10 _Karmic Koala_ - Release i386 (20091029.1)]/ karmic main restricted
Kan vara värt ett försök i alla fall. :)
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Provade att byta ut blå text mot röd och köra "sudo apt-cdrom update" men fick bara "Felaktig åtgärd update" till svar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hittade en variant för att lägga till CD till förråden, men har inte testat den själv

sudo apt-cdrom add
Sen måste du i alla fall köra

sudo apt-get update
för att uppdatera listan
och

sudo apt-get upgrade
för att uppgradera.

Det är ju förstås möjligt att det räcker med att köra en update och sen upgrade om rättningen av raden blev rätt.

Det finns en del mer info om apt och cd-rom här https://help.ubuntu.com/community/AptCdrom
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

hetx skrev:Skulle gissa att du ser om det går. Vid valet av partitionstyp borde det stå "upgrade" istället för "Guided partitioning", eller alternativet borde finnas. Men jag förstår om du inte vill förlora dina saker. Det var en kille häromveckan som hade problem att komma åt sina hårddiskar med LiveCD också, någon tipsade honom att köra Slax LiveCD istället, det funkade tydligen. Bara googlea Slax
Om alternativet "upgrade" finns - kan jag då vara helt säker på att installationen inte tar bort min home-katalog och dess innehåll?
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

vulfgar skrev:Hittade en variant för att lägga till CD till förråden, men har inte testat den själv

sudo apt-cdrom add
Sen måste du i alla fall köra

sudo apt-get update
för att uppdatera listan
och

sudo apt-get upgrade
för att uppgradera.

Det är ju förstås möjligt att det räcker med att köra en update och sen upgrade om rättningen av raden blev rätt.

Det finns en del mer info om apt och cd-rom här https://help.ubuntu.com/community/AptCdrom
Det här var lite intressant. "sudo apt-cdrom add" funkade fint, så datorn gick med på att skivan fanns och talade dessutom om vad den hette, så nu kunde jag köra "sudo nano /etc/apt/sources.list" och rätta till namnet på versionen som skulle vara "Ubuntu 9.10 _Karmic Koala_ - Release i386 (20091028.5)". Jag tog bort raden med fel version, som också var kvar, och sparade listan igen. Men sedan kommer jag inte längre. "sudo apt-get update" & co ger fortfarande samma felmeddelande och hänvisar till apt-cdrom istället, men när jag provar "sudo apt-cdrom update" får jag bara "Felaktig åtgärd update", vilket ju känns lite snopet nu när datorn faktiskt erkänner att skivan finns och själv har talat om vad den heter.

En annan grej: När jag startar datorn och kommer in i terminalen har det hittills hela tiden stått hur många paket som återstår att installera (5 tror jag), men där står det 0 nu. Har ingen aning om hur det gick till eftersom alla försök att uppdatera har gått åt skogen. Det skumma är att jag ändå inte kommer vidare från terminalen och in i det vanliga gränssnittet.
eakron

Inlägg av eakron »

Prövade du att köra sudo apt-cdrom add och sen sudo apt-get upgrade? Alltså, även om du inte kunde köra update.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"