Behövs brandvägg eller antivirus?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
gcarlbark
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Behövs brandvägg eller antivirus?

Inlägg av gcarlbark »

Jag använder den senaste Ubuntu Netbook Remix och har förstått att virus inte alls är lika vanligt inom Linux-världen. Betyder det att jag inte alls behöver tänka på varken brandvägg eller antivirusprogram?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Behövs brandvägg eller antivirus?

Inlägg av Ulsak »

Det är alltid viktigt med säkerhet.
Jag rekommenderar att du använder Uncomplicated Firewall (ufw) som ställer in iptables ( som är *nix-systemens inbyggda "brandvägg) .
Om du bara laddar ner program från säkra källor så får du inget virus heller. Man måste nästan provocera systemet för att det ska bli smittat.
Jag har inte haft virus på mer än två ( = sen jag bytte till linux)
gcarlbark

Inlägg av gcarlbark »

Ulsak skrev:Det är alltid viktigt med säkerhet.
Jag rekommenderar att du använder Uncomplicated Firewall (ufw) som ställer in iptables ( som är *nix-systemens inbyggda "brandvägg) .
Om du bara laddar ner program från säkra källor så får du inget virus heller. Man måste nästan provocera systemet för att det ska bli smittat.
Jag har inte haft virus på mer än två ( = sen jag bytte till linux)
OK. Betyder det att "ufw" finns förinstallerat och är igång utan att jag gjort någonting? Jag hittar nämligen inte programmet i programcentralen, utan bara ett konfigurationsprogram till "ufw".
eakron

Inlägg av eakron »

ufw är förinstallerat och konfigurerat, men inte igång. Pröva att skriva "ufw" i en terminal, du kommer få en hög med kommandon du kan använda, de flesta väldigt lätta. ufw är en frontend för iptables, som jag förstått det. Helt enkelt en rad regler för hur datorn ska hantera olika portar.

Linux är relativt säkert by default. Så länge det inte sitter en tjänst på en port så svarar ingen helt enkelt. Men mer säkerhet lider ingen av! Var bara försiktig så du inte råkar stänga ner datorn helt ;D
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
gcarlbark

Inlägg av gcarlbark »

hetx skrev:ufw är förinstallerat och konfigurerat, men inte igång. Pröva att skriva "ufw" i en terminal, du kommer få en hög med kommandon du kan använda, de flesta väldigt lätta. ufw är en frontend för iptables, som jag förstått det. Helt enkelt en rad regler för hur datorn ska hantera olika portar.

Linux är relativt säkert by default. Så länge det inte sitter en tjänst på en port så svarar ingen helt enkelt. Men mer säkerhet lider ingen av! Var bara försiktig så du inte råkar stänga ner datorn helt ;D
Hmm, jag märker att jag verkligen är nybörjare i sammanhanget. Vad är en terminal? Menar du Synaptic? Det kanske är bättre att jag låter det hela vara...jag vill inte stänga ner massa processer.
eakron

Inlägg av eakron »

Du får upp en terminal-emulator genom Applications -> Accessories -> Terminal (sorry, har det på engelska). Den ger dig direkt tillgång till de grundläggande UNIX-liknande magiska verktygen och du kan egentligen göra i princip vad som helst genom terminalen. Alla grafiska verktyg i Ubuntu är bara frontends till det underliggande systemet, terminalen ger dig möjlighet att manipulera det direkt. Det närmaste i Windows heter kommandotolken, men den är inte lika kraftfull.

Sökte dock i Ubuntu Software Center och hittade ett program som heter Firewall configuration, som fungerar just som en grafisk frontend för ufw. Du kan pröva med det om du inte är på humör att testa terminalen direkt. Men grundläggande förståelse för hur man kör kommandon hjälper mycket. Ofta kan en Linux-guru ge dig en lösning på ett problem genom ett par rader kommandon du bara kopierar och klistrar in i terminalen!
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du inga speciella tjänster som körs behöver du ingen brandvägg heller tycker jag. För hur ska man ta sig in om det inte finns någon tjänst (Webbserver etc) att nyttja?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

gcarlbark skrev:Jag använder den senaste Ubuntu Netbook Remix och har förstått att virus inte alls är lika vanligt inom Linux-världen. Betyder det att jag inte alls behöver tänka på varken brandvägg eller antivirusprogram?
Nej du behöver oroa dig för en massa saker och en brandvägg eller antivirusprogram är bra att ha.

Finns ju många olika sorters brandväggar som man kan använda i många olika syften.Det kan ju vara intressant att se vem som buggar ditt internetanvändande och ställa sig frågan vad korrpulenta företagsledare/myndigheter vill veta om dig och ditt datoranvändande och i vilket syfte dom buggar dig är en viktig anledning till att använda den här typen av program och stödja dom som utvecklar dom.
Många som gör brandväggsprogram siktar in sig på att blocka dom eventuella fienderna med listor utav kända adresser som sysslar med buggningen....

Det här nedan känns som vettiga funderingar för mig

IPCop Mission Statement

English Deutsch Italiano

Below, you will find a copy of our Mission Statement. All members of the IPCop Firewall Team strive to meet these goals. By achieving these goals, the IPCop Firewall will be one of the major Linux Firewall distributions
in the world.

Provide a stable Linux Firewall Distribution.
Provide a secure Linux Firewall Distribution.
Provide an opensourced Linux Firewall Distribution.
Provide a highly configurable Linux Firewall Distribution.
Provide an easily maintained Linux Firewall Distribution.
Provide an easily configured Linux Firewall Distribution.
Provide reliable Support to the IPCop Linux user base.
Provide an enjoyable environment for the Public to discuss and request assistance.
Provide stable, secure, and easy to implement upgrades/patches for IPCop Linux.
Develop an appreciation for both the Linux and Opensource movements in our user base.
Develop a long lasting relationship with our userbase.
Strive to adapt IPCop to meet the needs of the Internet of Tomorrow.
Further develop the Linux Knowledge base of all Project Members and Users.

http://www.ipcop.org/index.php
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

mrfab skrev:Nej du behöver oroa dig för en massa saker och en brandvägg eller antivirusprogram är bra att ha.
Du är helt fel ute.
eakron

Inlägg av eakron »

hetx skrev:Linux är relativt säkert by default. Så länge det inte sitter en tjänst på en port så svarar ingen helt enkelt.
Är det töntigt att citera sig själv?
mr_kiv
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av mr_kiv »

dum fråga hur slår man på brandväggen? skriver man ufw på terminalen kommer upp en lista med komando, skriver man bara enable i terminalen?, hur ser man om brandväggen är på?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ufw enable :)
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Kod: Markera allt

sudo ufw enable

Kod: Markera allt

sudo ufw status
Started out with nothing and have most of it left
mr_kiv
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur