Stänga av...[LÖST]
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Stänga av...[LÖST]
Hej. Efter en lyckad uppgradering till 9.10 så fungerar inte Logga ut och Stänga av - funktionerna.
Ubuntu tas ned och sedan hänger sig systemet utan att datorn stängs av.
Är tvungen att manuellt bryta strömmen. Under tidigare versioner av Ubuntu så funkade
allt normalt.
Förslag någon ?
Är tvungen att manuellt bryta strömmen. Under tidigare versioner av Ubuntu så funkade
allt normalt.
Förslag någon ?
Senast redigerad av 2 bolars, redigerad totalt 10 gång.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Stänga av...
Nej, jag har inget bra förslag för hur du ska rätta till problemet, men som en tillfällig lösning kan du stänga av datorn med sudo shutdown -h 0 och en omstart görs med -r istället.
-
Tyvärr så hjälpte inte det heller. UBUNTU tas ned men datorn hänger
sig med fläkten på för fullt och reagerar inte på något kommando alls.
Är tvungen att bryta strömmen manuellt.
Klart jobbigt !
sig med fläkten på för fullt och reagerar inte på något kommando alls.
Är tvungen att bryta strömmen manuellt.
Klart jobbigt !
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Säga vad man vill men det blev mer jäkelskap i burken efter uppdatering från 9.04 64bit till 9.10 64bit än vad det blev från XP 64bit till Win7 64bit!!!
Nätverksanslutningen försvann, allting blev trögare än sirap osv. och i laptopen slutade pekplattan att fungera + allt det andra efter 9.04 till 9.10 32bit.
Nu är allt frid o fröjd igen efter en ren ominstallation tillbaka till 9.04 i bägge burkarna!
Allt fungerar som förut perfekt så en uppdatering till 9.10 avråder jag ifrån innan den blivit befriad från alla buggar.
Då går jag hellre tillbaka till SUSE 11.1 trots att den är bökig att hållas med.
Innan dess passar nog 9.10 bäst i återvinningen!
Lycka till ni som ändå försöker!

Nätverksanslutningen försvann, allting blev trögare än sirap osv. och i laptopen slutade pekplattan att fungera + allt det andra efter 9.04 till 9.10 32bit.
Nu är allt frid o fröjd igen efter en ren ominstallation tillbaka till 9.04 i bägge burkarna!
Allt fungerar som förut perfekt så en uppdatering till 9.10 avråder jag ifrån innan den blivit befriad från alla buggar.
Då går jag hellre tillbaka till SUSE 11.1 trots att den är bökig att hållas med.
Innan dess passar nog 9.10 bäst i återvinningen!

Lycka till ni som ändå försöker!
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Om man absolut inte orkar med buggar ska man egentligen hålla sig till LTS (8.04 och nu nästa, 10.04 tex), då Ubuntu Dev-gänget satsar 100% på stabilitet för dem. 9.10 är sista innan nästa LTS alltså, då man har valt att trycka in så mycket nytt som möjligt på en gång. GRUB 2, ext4, 2.6.31 kernel, Software Center, Ubuntu One, mm. 9.10 är fullproppad med nya saker! Och risken blir ju då att stabiliteten blir lite lidande. Dock vill jag påpeka att en stor del av problemen varit användarorsakade, inte från 9.10. Att man måste återaktivera proprietära drivrutiner tex.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Om jag ska jämföra med den tidigare versionen 9.04 så tycker jag att det har dykt upp mer konstigheter på den här och allt är inte handhavandefel. Som till exempel mina bekymmer med pulaudioserver och många verkar ha problem med firefox. Observera att jag har gjort en ren installlation och det är första gången som jag har fått problem.hetx skrev:Om man absolut inte orkar med buggar ska man egentligen hålla sig till LTS (8.04 och nu nästa, 10.04 tex), då Ubuntu Dev-gänget satsar 100% på stabilitet för dem. 9.10 är sista innan nästa LTS alltså, då man har valt att trycka in så mycket nytt som möjligt på en gång. GRUB 2, ext4, 2.6.31 kernel, Software Center, Ubuntu One, mm. 9.10 är fullproppad med nya saker! Och risken blir ju då att stabiliteten blir lite lidande. Dock vill jag påpeka att en stor del av problemen varit användarorsakade, inte från 9.10. Att man måste återaktivera proprietära drivrutiner tex.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Mm, precis, för att 9.04 var inte den sista innan LTS. Jag vet att inte allt är användares eget fel, som du nämnde audio, men även wireless drivers har haft regressioner, slutat fungera. Folk har rapporterat fel med ext4. ATI-korten är, om inte sämre så iaf inte bättre stödda än innan (det är bara att klaga direkt till tillverkaren).norhager skrev:Om jag ska jämföra med den tidigare versionen 9.04 så tycker jag att det har dykt upp mer konstigheter på den här och allt är inte handhavandefel. Som till exempel mina bekymmer med pulaudioserver och många verkar ha problem med firefox. Observera att jag har gjort en ren installlation och det är första gången som jag har fått problem.hetx skrev:Om man absolut inte orkar med buggar ska man egentligen hålla sig till LTS (8.04 och nu nästa, 10.04 tex), då Ubuntu Dev-gänget satsar 100% på stabilitet för dem. 9.10 är sista innan nästa LTS alltså, då man har valt att trycka in så mycket nytt som möjligt på en gång. GRUB 2, ext4, 2.6.31 kernel, Software Center, Ubuntu One, mm. 9.10 är fullproppad med nya saker! Och risken blir ju då att stabiliteten blir lite lidande. Dock vill jag påpeka att en stor del av problemen varit användarorsakade, inte från 9.10. Att man måste återaktivera proprietära drivrutiner tex.
Men som sagt, vill man till varje pris undvika problem så är det bäst att köra uppgraderingen varannat år, varje LTS. Om man däremot tycker det är värt att uppgradera för att få tag i något, så får man vara beredd på det värsta! Och när man lider så hjälper det att tänka på vad man betalade för Ubuntu

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
hetx skrev:Mm, precis, för att 9.04 var inte den sista innan LTS. Jag vet att inte allt är användares eget fel, som du nämnde audio, men även wireless drivers har haft regressioner, slutat fungera. Folk har rapporterat fel med ext4. ATI-korten är, om inte sämre så iaf inte bättre stödda än innan (det är bara att klaga direkt till tillverkaren).norhager skrev:Om jag ska jämföra med den tidigare versionen 9.04 så tycker jag att det har dykt upp mer konstigheter på den här och allt är inte handhavandefel. Som till exempel mina bekymmer med pulaudioserver och många verkar ha problem med firefox. Observera att jag har gjort en ren installlation och det är första gången som jag har fått problem.hetx skrev:Om man absolut inte orkar med buggar ska man egentligen hålla sig till LTS (8.04 och nu nästa, 10.04 tex), då Ubuntu Dev-gänget satsar 100% på stabilitet för dem. 9.10 är sista innan nästa LTS alltså, då man har valt att trycka in så mycket nytt som möjligt på en gång. GRUB 2, ext4, 2.6.31 kernel, Software Center, Ubuntu One, mm. 9.10 är fullproppad med nya saker! Och risken blir ju då att stabiliteten blir lite lidande. Dock vill jag påpeka att en stor del av problemen varit användarorsakade, inte från 9.10. Att man måste återaktivera proprietära drivrutiner tex.
Men som sagt, vill man till varje pris undvika problem så är det bäst att köra uppgraderingen varannat år, varje LTS. Om man däremot tycker det är värt att uppgradera för att få tag i något, så får man vara beredd på det värsta! Och när man lider så hjälper det att tänka på vad man betalade för Ubuntu
Jag tror nog att jag när nästa LTS version kommer och det blir väl 2001004 så kommer jag att stanna där och bara byta till en ny version när det kommer en ny LTS.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
För ett tag sedan vet jag att det var flera som fått ordning på "avstängningsproblem" när de installerat nyare drivrutiner för grafikkortet.
Nu hittade jag en länk
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=186&t=27598
På laptoppar kan man ju ofta bryta strömmen med en kort tryckning på "påslagningsknappen", som det står i länken.
Ibland kan "clean install" fungera bättre än uppgradering.
Nu hittade jag en länk
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=186&t=27598
På laptoppar kan man ju ofta bryta strömmen med en kort tryckning på "påslagningsknappen", som det står i länken.
Ibland kan "clean install" fungera bättre än uppgradering.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Du kan också prova att ta bort bootalternativen quiet splash via grubs bootmeny när du startar upp datorn. När du sen stänger ner så ser du alla textmeddelandena och i vilket skede som det hänger sig.
-
Ok men jag är en nybörjare på Ubuntu, så jag vet inte riktigt vad du menar.
Hur ska jag ta bort quiet splash och så vidare ?
Vill nog ha en bra beskrivning över ditt förslag.
Tack !
Hur ska jag ta bort quiet splash och så vidare ?
Vill nog ha en bra beskrivning över ditt förslag.
Tack !
Du har gjort en uppgradering från Jaunty antar jag och då är frågan om du har gamla Grub eller nya Grub2.
Gamla Grub
Tryck Esc-knappen några gånger när grub starts upp efter Bios-splashen så att du får upp Grubs bootmeny.
- Tryck sen e för att editera
- Markera sen raden som startar med kernel
- Tryck e igen
- Tag bort quiet splash i slutet på den raden och avsluta med Enter en gång
- Tryck b för att boota upp
Grub2
Håll Skift-tangenten nere tills du får upp Grub2s bootmeny.
- Tag bort quiet splash i slutet på raden som börjar med linux
- Tryck Ctrl+X för att boota upp
Gamla Grub
Tryck Esc-knappen några gånger när grub starts upp efter Bios-splashen så att du får upp Grubs bootmeny.
- Markera sen raden som startar med kernel
- Tryck e igen
- Tag bort quiet splash i slutet på den raden och avsluta med Enter en gång
- Tryck b för att boota upp
Grub2
Håll Skift-tangenten nere tills du får upp Grub2s bootmeny.
- Tag bort quiet splash i slutet på raden som börjar med linux
- Tryck Ctrl+X för att boota upp
-
Puh ! Lyckades med Gamla GRUB och tog bort quiet splash och loggade in och använde stäng av - funktionen.
Fick då fram följande text:
Asking all remaining process to terminate...
141.804769 Buffer I/O error on device loop 0, logical block 1099
+ 10 liknande rader
sedan hänger sig hela systemet.
Gör likadant igen och använder starta om - funktionen. Får då följande text:
Stopping fan speed regulator fancontrol...
Shutting down ALSA...
Sedan hänger sig systemet.
Försök med GRUB 2 och Skift-tangenten funkar inte alls. Händer inte ett dugg trots 5 försök.
Fick då fram följande text:
Asking all remaining process to terminate...
141.804769 Buffer I/O error on device loop 0, logical block 1099
+ 10 liknande rader
sedan hänger sig hela systemet.
Gör likadant igen och använder starta om - funktionen. Får då följande text:
Stopping fan speed regulator fancontrol...
Shutting down ALSA...
Sedan hänger sig systemet.
Försök med GRUB 2 och Skift-tangenten funkar inte alls. Händer inte ett dugg trots 5 försök.
Den första pekar på din DVD/CD-spelare som tydligen kan strula ibland för jag antar att du inte kör LiveCD eller en Wubi-installation i Windows. Möjligen låg det en skiva i den också.
Huvudproblemet är nog den andra utskriften med ALSA. Ibland, när det strular, kan det ta uppåt fem minuter innan timeout, även längre tid ibland. Men problemet är knappast ALSA i sig. Troligen har det att göra med ditt nätverk. Så prova att koppla ner nätet manuellt innan du stänger ner.
Edit:
Man har antingen Grub eller Grub2. Du ha Grub så därför fungerade inte det andra fallet.
Huvudproblemet är nog den andra utskriften med ALSA. Ibland, när det strular, kan det ta uppåt fem minuter innan timeout, även längre tid ibland. Men problemet är knappast ALSA i sig. Troligen har det att göra med ditt nätverk. Så prova att koppla ner nätet manuellt innan du stänger ner.
Edit:
Man har antingen Grub eller Grub2. Du ha Grub så därför fungerade inte det andra fallet.
-
Jag kör en HP-laptop med dual-boot trorjag det heter. Väljer vid uppstart
mellan Windows Vista och UBUNTU. Har funkat perfekt ända till uppgraderingen
av Karmic.
Ska jag lägga tillbaka QUIET SPLASH-texten i grub eller spelar det ingen roll ?
mellan Windows Vista och UBUNTU. Har funkat perfekt ända till uppgraderingen
av Karmic.
Ska jag lägga tillbaka QUIET SPLASH-texten i grub eller spelar det ingen roll ?
Gjorde du ändringen via menyn i uppstarten så gäller det bara den uppstarten.bolars skrev:Ska jag lägga tillbaka QUIET SPLASH-texten i grub eller spelar det ingen roll ?
Har du kollat förslaget med att stänga ner nätverket innan du stänger av datorn?
-
Provade med att starta och stänga ned utan nätverk, men det är
samma sak. Ingen avstängning.
samma sak. Ingen avstängning.
Jag är inte övertygad
Prova att editera i följande fil med kommandot
I slutet på den filen finns en stop) sektion som ser ut ung så här
Lägg till dessa två rader
och prova igen med quiet splash borttagna i uppstarten.
Om den fortfarande hänger, vänta 5-10 minuter och se om den stänger ner av sig själv.
Funkar det inte nu så ligger Pulseaudio risigt till att få skulden

Prova att editera i följande fil med kommandot
Kod: Markera allt
sudo gedit /etc/init.d/alsa-utils
stop)
EXITSTATUS=0
TARGET_CARD="$2"
osv....
i början så att det ser ut så härifconfig wlan0 down
ifconfig eth0 down
stop)
ifconfig wlan0 down
ifconfig eth0 down
EXITSTATUS=0
TARGET_CARD="$2"
osv....
Om den fortfarande hänger, vänta 5-10 minuter och se om den stänger ner av sig själv.
Funkar det inte nu så ligger Pulseaudio risigt till att få skulden

-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ctrl Alt Delbolars skrev:Hej. Efter en lyckad uppgradering till 9.10 så fungerar inte Logga ut och Stänga av - funktionerna.
allt normalt.
Förslag någon ?

-
Skrev in dina kommandon och tog bort quiet splash.
Fick följande felmeddelanden:
nit:usplash main process (3241) killed by FPE signal
Shutting down ALSA...
Deconfiguring network interfaces...
Aborting journal on device loop 0
Buffer I/O error on device loop 0, logical block 1099
journal commit error
sedan väntar jag > 10 minuter, men datorn verkar hänga igen !
Fick följande felmeddelanden:
nit:usplash main process (3241) killed by FPE signal
Shutting down ALSA...
Deconfiguring network interfaces...
Aborting journal on device loop 0
Buffer I/O error on device loop 0, logical block 1099
journal commit error
sedan väntar jag > 10 minuter, men datorn verkar hänga igen !