Hej,
Ursäkta om jag dubblerar någon tråd, men jag har försökt hitta en lösning på detta under ett par dagar och letat bland massor av trådar på olika ställen men inte hittat någon lösning.
Jag kör Mythbuntu 9.04 och har uppgraderat allt, dock inte gått över till 9.10 än. Tänkte skaffa lite ny hårdvara (HTPC låda framförallt) och sedan göra en ny installation med det. Nu försöker jag lära mig hur allt fungerar. Det finns en del saker som fortfarande irriterar mig, som tex att när jag skriver i IMDB nummer via webbsidan till Mythtv så hämtas inte informationen från IMDB. Dock fungerar det utmärkt om man gör det via mythfrontend.. Varför?
Det som jag eg. har störst problem med är att när jag kör en kanalsökning via antenn (sitter på jobbet nu.. kallas AIT eller liknande?) så hittas bara sveriges radio, samt TV1,2, Barnkanalen och inget mer. Jag har bra mottagning på dem, men vart tog TV4, accesstv etc fria boxerkanaler vägen? Myttv kan inte göra en komplett sökning av någon anledning, hur går jag vidare med felsökning? Har hittat tonvis med trådar om scan etc men inget verkar fungera. Provade scan mot vår tv-mast här, men den säger bara att tv-kortet är låst och att den inte kan scanna. Hjälper inte att jag stänger ner myttv, det är ändå låst. Om jag vill lägga till kanalerna för hand, hur får jag då reda på inställningarna och var gör jag dem? I Webbinterfacet kan jag ju inte lägga till nya kanaler, bara ändra de som finns?
Har provat att hämta kanaler via nätet, i mythtvs frontend, men då låser sig mythtv frontend och inget verkar hända...
Jag använder Hauppage DT-500 kort
Tacksam för hjälp. Är lite nybörjare på detta med Mediadator..
Mythtv visar bara ett fåtal kanaler..
Re: Mythtv visar bara ett fåtal kanaler..
Hej,
Ingen som vet? Den verkar ju bara söka av mux1 och inget mer.. Ska man ställa in vilka muxar den ska söka på någonstans?
Men nedan hjälper ju inte om man vill fylla i för hand.. saknas ju kanalid o en massa info..
Hos mig;
Digital tv nät 1 27 Barnkanalen, Kunskapskanalen, SVT1, SVT1 Tal txt, SVT2 Tal txt, SVT2 Tvärsnytt, SVT2 Östnytt, SVT24 Östnytt
Digital tv nät 2 40 CNN, TV4 Fakta, TV4 Film, TV4 Plus, TV4 Öst Linköp., TV400, TV6
Digital tv nät 3 21 Canal+ First, Canal+ Hits, Canal+ Sport1, Disney Channel, Kanal 5, TV3, TV8, VH1
Digital tv nät 4 42 Animal Planet, Comedy Central, Discovery, Eurosport, Kanal 9, MTV, Nickelodeon, ztv.se
Digital tv nät 5 52 24Corren, Axess TV, Canal 7, SILVER, TCM, TV4 Sport
Ingen som vet? Den verkar ju bara söka av mux1 och inget mer.. Ska man ställa in vilka muxar den ska söka på någonstans?
Men nedan hjälper ju inte om man vill fylla i för hand.. saknas ju kanalid o en massa info..
Hos mig;
Digital tv nät 1 27 Barnkanalen, Kunskapskanalen, SVT1, SVT1 Tal txt, SVT2 Tal txt, SVT2 Tvärsnytt, SVT2 Östnytt, SVT24 Östnytt
Digital tv nät 2 40 CNN, TV4 Fakta, TV4 Film, TV4 Plus, TV4 Öst Linköp., TV400, TV6
Digital tv nät 3 21 Canal+ First, Canal+ Hits, Canal+ Sport1, Disney Channel, Kanal 5, TV3, TV8, VH1
Digital tv nät 4 42 Animal Planet, Comedy Central, Discovery, Eurosport, Kanal 9, MTV, Nickelodeon, ztv.se
Digital tv nät 5 52 24Corren, Axess TV, Canal 7, SILVER, TCM, TV4 Sport
Re: Mythtv visar bara ett fåtal kanaler..
Har för mig att det är lite meckigt att konfa kanalerna. Ungefär så här. Man väljer ut vilken antenn som är närmast/bäst. Scannar så man får en channels.conf. Sen kommer jag inte ihåg riktigt hur man importerar channels.conf till mythtv men det är i nån inställning.
1) gå till http://www.teracom.se/ och leta upp lämplig antenn
2) leta upp denna antenn i /usr/share/dvb/dvb-t
3)
4) importare channels.conf i mythv i nån inställning
Lycka till!
1) gå till http://www.teracom.se/ och leta upp lämplig antenn
2) leta upp denna antenn i /usr/share/dvb/dvb-t
3)
Kod: Markera allt
scan -t 1 /usr/share/dvb/dvb-t/xxxx > channels.conf
Lycka till!