Hej!
Jag har installerat ubuntu 9.10 32-bit på min nybyggda HTPC som består av lite äldre hårdvara. Märkte att jag hade problem med åtkomst till vissa filer på min opensolaris filserver som delar ut mappar och filer med CIFS server (kompatiblet med windowsnätverk, men det är inte samba utan CIFS server på opensolaris).
Från windowsdatorer kan jag ansluta utan problem, ser utdelningar som har längre namn än 8 tecken men i ubuntu när man ansluter till nätverk och väljer smb så visas endast de utdelningar som har max 8 tecken i namnet.
Problem nummer två är att jag inte kan spela upp eller kopiera videofiler som är större än 4GB från filservern när jag ansluter med ubuntu. Från windowsdatorer finns inga sådana begränsningar.
Funderar nu på alternativa sätt att montera dessa utdelningar. Läste att man kan använda cifs-klient istället för smbfs på Linux men hjälper det och hur gör man det enklast i så fall? Servern är inte alltid igång så jag misstänker det kan bli problem att montera dessa permanent.
Några tips för att komma runt begränsningarna?
Jag skulle i och för sig kunna köra NFS istället men då blir det struligare med rättigheter och sådant misstänker jag.
Det jag vill göra i slutändan är att köra xbmc och kunna spela upp de filer som ligger på filservern, även de filer som är större än 4GB och de som t.ex. ligger i utdelningen som heter "videokamerafilm".
4GB gräns och 8 tecken max när man ansluter till smb server?
Re: 4GB gräns och 8 tecken max när man ansluter till smb server?
Om jag fattat rätt så kör du en samba klient på din Ubuntu burk?
Jag körde Samba tidigare och råkade ut för en massa problem med stora filer.
Samba stöder inte stora filer "by default". Man måste ange "lfs" (Large File support) vid monteringen.
Exempel:
smbmount //server/share /mnt/server -o lfs
på fstab:
//10.0.1.12/monkeyboy /home/john/Monkeyboy smbfs auto,credentials=/root/.credentials,uid=john,umask=000,lfs 0 0
Annars rekommenderar jag NFS istället.
Bättre prestanda.
Enda nackdelen är väl bristen på moderna gratis NFS klienter på Windows.
Jag kör Microsoft's "Services for UNIX" men den har inte uppdaterats sen 2003 tror jag?
Funkar i och för sig så....
/Tom
Jag körde Samba tidigare och råkade ut för en massa problem med stora filer.
Samba stöder inte stora filer "by default". Man måste ange "lfs" (Large File support) vid monteringen.
Exempel:
smbmount //server/share /mnt/server -o lfs
på fstab:
//10.0.1.12/monkeyboy /home/john/Monkeyboy smbfs auto,credentials=/root/.credentials,uid=john,umask=000,lfs 0 0
Annars rekommenderar jag NFS istället.
Bättre prestanda.
Enda nackdelen är väl bristen på moderna gratis NFS klienter på Windows.
Jag kör Microsoft's "Services for UNIX" men den har inte uppdaterats sen 2003 tror jag?
Funkar i och för sig så....
/Tom
Re: 4GB gräns och 8 tecken max när man ansluter till smb server?
Ja, jag försöker köra samba klient på min ubuntudator för att komma åt filerna som är utdelade på opensolarisfilservern.
Jag har även åtkomst till dessa utdelningar från windowsdatorerna. Jag kan förstås även dela ut med NFS från opensolaris-servern men eftersom jag redan fixat utdelningar med CIFS på filservern så kändes det lättast om man kunde montera dessa på ubuntudatorn.
Hittade denna guide: http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Komma ... t_med_CIFS
Får testa lite...
EDIT: Det funkar utmärkt när jag automonterar med cifs i fstab enligt denna guide:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534
Kommer upp som diskenheter på skrivbordet och monteras på /media.
Jag har även åtkomst till dessa utdelningar från windowsdatorerna. Jag kan förstås även dela ut med NFS från opensolaris-servern men eftersom jag redan fixat utdelningar med CIFS på filservern så kändes det lättast om man kunde montera dessa på ubuntudatorn.
Hittade denna guide: http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Komma ... t_med_CIFS
Får testa lite...
EDIT: Det funkar utmärkt när jag automonterar med cifs i fstab enligt denna guide:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534
Kommer upp som diskenheter på skrivbordet och monteras på /media.