Digitalt ljud ut fungerar inte i 9.10

Problem med att spela musik, film osv.
Bejje

Digitalt ljud ut fungerar inte i 9.10

Inlägg av Bejje »

Jag installerade precis en ren kopia av 9.10 igår. Hade innan 9.04 som fungerade bra, men jag vill alltid ha det senaste.
Jag har alltid kört med digitalt ljud ut via koax (IEC958) och det har fungerat bra. Nu i Ubuntu 9.109 så är ljudinställningarna helt omgjorda, till det bättre kan man tro, för det ser väldigt enkelt ut, men ger tyvärr inget digitalt ljud ut. Jag har ställt in på digital stereo output (IEC958) + analog stereo input, men får inget ljud någonstans i något program. Har även testat de andra IEC958 alternativen som finns under hardware, men inget ger ljud.

Givetvis har jag kollat volymen och att mute inte är aktiverat. Vad mer kan jag göra?
MDxm
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Digitalt ljud ut fungerar inte i 9.10

Inlägg av MDxm »

Bejje skrev:Jag installerade precis en ren kopia av 9.10 igår. Hade innan 9.04 som fungerade bra, men jag vill alltid ha det senaste.
Jag har alltid kört med digitalt ljud ut via koax (IEC958) och det har fungerat bra. Nu i Ubuntu 9.109 så är ljudinställningarna helt omgjorda, till det bättre kan man tro, för det ser väldigt enkelt ut, men ger tyvärr inget digitalt ljud ut. Jag har ställt in på digital stereo output (IEC958) + analog stereo input, men får inget ljud någonstans i något program. Har även testat de andra IEC958 alternativen som finns under hardware, men inget ger ljud.

Givetvis har jag kollat volymen och att mute inte är aktiverat. Vad mer kan jag göra?
Knivigt det här men hittade en post på ett forum. Kikat i Alsamixer om det är inställt på Mute där, kanske det du menade vad?
bara skriva in alsamixer i terminalen och kika, hoppas det fixar det :)
Annars prövat "alsa force-reload"?
Bejje

Inlägg av Bejje »

Har testat detta och det var inte mute:at. Skumt problem det här. Allt ser ju ok ut.
Bejje

Inlägg av Bejje »

Har testat en guide som jag hittade om problemet. Verkar ju inte ens vara alsa som används i 9.10 som tidigare. Säkert därför problemet uppstår. Hursomhelst så följde jag guiden för att ta bort alla alsa paket och installera om dom och modproba och aktivera alsa vilket gick bra att utföra, men gav ändå inget ljud. Trist om man ska behöva fortsätta på en äldre ubuntuversion bara för att de har fuckat upp ljudet i nya versionen. Tror säkert att analoga ljudet kan funka, men eftersom jag itne har några sladdar för det och inte heller något intresse av att köra analogt ljud, så går det bort.

Fler tips på lösningar mottages varmt.
MDxm
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av MDxm »

Bejje skrev:Har testat en guide som jag hittade om problemet. Verkar ju inte ens vara alsa som används i 9.10 som tidigare. Säkert därför problemet uppstår. Hursomhelst så följde jag guiden för att ta bort alla alsa paket och installera om dom och modproba och aktivera alsa vilket gick bra att utföra, men gav ändå inget ljud. Trist om man ska behöva fortsätta på en äldre ubuntuversion bara för att de har fuckat upp ljudet i nya versionen. Tror säkert att analoga ljudet kan funka, men eftersom jag itne har några sladdar för det och inte heller något intresse av att köra analogt ljud, så går det bort.

Fler tips på lösningar mottages varmt.
http://www.youtube.com/watch?v=4xdOKtvKpck Du kan ju alltid pröva med något av applikationerna vid 2:30, han förklarar närmare hur man hämtar ned dom. Hoppas du förstår australisk dialekt på engelska :)
paman heter paketet, bara söka efter pulseaudio i synaptic och installera så ska den dra med sig dom andra två.
Den lägger till Pulseaudio device chooser och pulseaudio volumesettings bland menyikonerna.
tillför betydligt fler inställningar än den nuvarande gnomesaken.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

I alsamixer så söker du reda på ice958 output (output ser du uppe till vänster, det finns (beroende på hur många optiska/digitala in/ut-gångar ditt kort har) ett gänga av ice958 att välja på).
När rätt ice 958 är markerad så trycker du på tangenten M så att MM byts ut mot 00 för att aktivera. Sedan är det vanliga volymkontrollerna som du reglerar styrkan på utgångsljudet med (fortfarande i alsamixer).

Nu bör det förhoppningsvis fungera...

Den där grafiska varianten uppe vid klockan klarar i bästa fall av att reglera ljudet, inget annat även om den utger sig för att klara av en konfigurering.

Sedan bör man inte blanda ihop Alsa med Pulseaudio.
Alsa tillhandahåller drivrutinen för ljudkortet vilket (förhoppningsvis) ger en funktion, Pulseaudio är en ljudserver på samma vis som exempelvis esd.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"