Hur komma in i Ubuntu 9.10 efter uppgradering?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Rabarber

Hur komma in i Ubuntu 9.10 efter uppgradering?

Inlägg av Rabarber »

Jag har gett mig på att uppgradera Ubuntu till 9.10. Efter att allt är nedladdat, installerat och klart kommer jag inte in i Ubuntu längre. Jag får upp en svart skärm som liknar gamla DOS Prompt i Windows där det står:

-----
Ubuntu 9.10 skriv tty1
skriv login;
-----

Jag matar in login och får upp:

-----
Password:
-----

Efter password kommer:

-----
Last login: Sun Nov 1 08:22:10 CET 2009 on tty1
Linux skriv 2.6.31-14-generic #48-Ubuntu SMP Fri Oct 16 14:04:26 UTC 2009 i686

To Access official Ubuntu documentation, please visit:
http://help.ubuntu.com/

505 paket kan uppdateras
9 uppdateringar är säkerhetsuppdateringar.

[mitt användarnamn]@skriv:~$
-----

Jag har ingen aning om hur jag ska komma vidare... ??? Några idéer?
freddie
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Hur komma in i Ubuntu 9.10 efter uppgradering?

Inlägg av freddie »

det verkar som ditt skrivbord är borta och du har en del updateringar kvar.
Gör sudo apt-get update , sudo apt-get upgrade och sudo apt-get install ubuntu-desktop så bör du vara tillbaka
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Hm... Det första kommandot ger en massa felmeddelanden som alla slutar med "Kunde inte slå upp archive.ubuntu.se". Det andra verkar gå igenom, men leder ingen vart - Läser paketlistor, bygger beroendeträd, läser tillståndsinformation, håller tillbaka ett paket (kaffeine kmediafactory python-qt4 python-sip4) och avslutar med "0 att uppgradera, 0 att nyinstallera, 0 att ta bort och 4 att inte uppgradera". Efter det sista kommandot ser det ungefär ut som efter det förra, men kontentan verkar vara att "ubuntu-desktop är redan den senaste versionen"... Vad göra? (Tack för ditt snabba svar, förresten!)
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Jag råkade ut för samma sak. Jag återgick till tidigare fungerande system genom att via 8.10 skivan uppgradera till 9.04, sedan uppgradera till 9.10. sedan funkade det perfekt igen.. jag har kört 9.10 sedan beta 6 och gjorde de senaste uppdateringarna i går.
Allt funkar perfekt. Hittar all hårdvara och alla olika programfunktioner. Fick ny dator genom detta.
Lycka till, det går om man inte ger upp
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad har du för grafikkort?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Jag har en Packard Bell laptop. Har ingen aning om vad det sitter för grafikkort i den , tyvärr.
Så jag blir tvungen att "nedgradera" för att kunna uppgradera? Det låter som en omväg... :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vet du vad du har för laptop?

Annars kan du använda dig av kommandot sudo lshw som spottar ut en del info om hårdvaran.
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Det står "Easynote" på undersidan - kan det vara namnet på modellen? När jag skriver "sudo lshw" tar informationen som kommer fram mer utrymme än vad som finns på skärmen, så jag kan bara läsa det som kommer sist och där finns inte grafikkortet med... Kan man göra något tillägg till kommandot så att det pausar när skärmen är full?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Den bör heta något i stil med "Easynote MX52" eller typ "Easynote XS20" etc.

Du kan scrolla upp/ner med tangentkombinationen <Shift> + <Page Up>/<Page Down>
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Kör kommandot sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg för att konfigurera grafikdrivrutinen.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kör även kommandot

Kod: Markera allt

sudo lshw -C display
så ska du kunna se vad det är för grafikkort.
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Kan det vara Easynote MH36?

Här kommer lite grafikkortsinfo:
-----
*-display:0
description: VGA compatible controller
product: Mobile 4 series chipset integrated graphics controller
vendor: Intel Corporation
physical id: 2
bus info: pci@0000:00:02.0
version: 09
width: 64 bits
clock: 33 MHz
capabilities: msi pm bus_master cap_list rom
configuration: driver=i915 latency=0
resources: irq:26 memory:f4000000-f43fffff memory: d0000000-dfffffff (prefetchable) ioport:1800(size=8)
*-display:1 UNCLAIMED
description: Display controller
product: Mobile 4 series chipset integrated graphics controller
vendor: Intel Corporation
physical id: 2.1
bus info: pci@0000:00:02.1
version: 09
width: 64 bits
clock: 33 MHz
capabilities: msi pm bus_master cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:f4400000-f44fffff
-----
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Tänkte prova BjHstads idé att installera en äldre version av Ubuntu och gå vidare därifrån, men blir lite osäker vid installationen, när jag får frågan om jag vill använda hela disken eller lägga min nya installation parallellt med den gamla. Egentligen vill jag väl använda hela disken, men jag vill inte att alla filer jag har sparat på hårddisken ska försvinna - bilder, dokument etc som ligger kvar där sedan Ubuntu 8. Kommer allt diskinnehåll att försvinna om jag väljer att använda hela disken?

Finns det inget sätt att ta sig in i 9.10 som jag redan har installerat? Det känns fortfarande som en omväg att gå tillbaka till en äldre version för att komma framåt...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du provat det Lars tipsade om?

Du kommer enklast åt alla filer etc via en Live-CD med Ubuntu.
eakron
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av eakron »

Men det första error han får när han kör sudo apt-get update är att den inte kan koppla upp mot repo. Är väl inte uppkopplad på nätet! Kör du wireless? Och är det ett öppet nät? Isf kör

sudo lshw -C network | grep logical
Det visar namnet på din wireless device

sudo ifconfig up wlan0
Byta ut wlan0 mot vad ditt heter. Sen kör

sudo iwconfig wlan0 essid "namn-på-ditt-wireless"
Namnet på ditt wireless network kan du hitta med kommandot

sudo iwlist scan
Slutligen för att koppla upp till det sladdlösa

sudo dhclient wlan0
En mer ingående guide för att koppla upp sig till wireless via terminal på Ubuntu finns här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=571188
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Ja, jag har provat att knappa in raden från Lars. Då får jag först "Unknown option" för var och en av bokstäverna i "ordet" 'xorg' och sedan en lista över kommandon som jag inte vet vad jag ska göra med. Om det inte redan har framgått så är jag nybörjare... ;)

Nu har jag också provat hetx's tips, så gott jag kunde och begrep. Som jag förstår det är namnet ("logical name"?) på min "wireless device" = ra0. Låter det rimligt? I alla fall, när jag knappar in "sudo ifconfig ra0 up" får jag inga protester från datorn. En hake i nästa steg är att mitt trådlösa nätverk heter "Trådlöst nätverk", med svenska tecken. När jag kör "sudo iwlist scan" kommer det upp med rutertecken istället för å, ö och ä. "sudo iwconfig ra0 essid "Trådlöst nätverk"" går i alla fall också igenom utan protester så det kanske blir rätt ändå? I sista steget skriver jag "sudo dhclient ra0" varpå datorn först lyssnar, sedan skickar och till sist tuggar sig igenom "DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67" på interval 4, 9. 11, 16, 14 och 7 och till sist säger "No DHCPOFFERS recieved
No working leases in persistent database - sleeping". Sedan vet jag inte riktigt vad jag ska göra - "sudo apt-get update" ger samma felmeddelanden som tidigare: en massa ""Kunde inte slå upp archive.ubuntu.se"

Tack för ert engagemang hittills! Själv är jag ju helt under isen.
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Nu blir jag lite nervös: När jag kör igång Ubuntu från CD (= utan att installera) är hemkatalogen tom. Hjälp - var är mina filer?? ??? När jag uppdaterade från version 8 till 9.10 var det aldrig fråga om att mina grejer skulle tas bort eller hårddisken tömmas eller något sådant. De är väl kvar någonstans...? Nog skulle väl Ubuntu ha sagt till först, om det tänkte förinta alla mina filer?

EDIT: Jag skrämmer upp mig i onödan - letade på fel ställe. Filerna är kvar. Puh! Det var några svettiga ögonblick. Här ska säkerhetskopieras innan jag ställer till med värre saker... :)
Rabarber

Inlägg av Rabarber »

Förresten, kanske en dum fråga, men jag kommer ju ut på nätet via live-CD:n. Kan jag ha någon nytta av det?
eakron
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av eakron »

Hinner inte ta reda på det nu, om ingen har hjälpt vidare så ska jag hitta svaret imorgon, men hur lägger man till CD-skiva som källa till apt-get? Många av de som ville vara först med Karmic Koala stable upptäckte att isofilerna var ute långt före man kunde uppgradera via repos. De laddade alltså ner skivorna och uppgraderade med hjälp av dem istället. Borde bara handla om att ladda ner skivan och bränna den (alternativt lägga isofilen på hårddisken och mountea som en CD-skiva, finns gott om guides för hur man gör det). Sen köra apt-get update && apt-get upgrade.

Snacka om att du har haft otur, värsta moment 22. Behöver logga in för att aktivera wireless-drivrutiner (gissar jag är problemet. Går säkert utmärkt att aktivera drivrutinerna manuellt också, men har inte koll på det), men för att logga in måste du ha wireless :-\

Om du vill kan du pröva de lite mer ingående stegen för att ta dig in på nätet (två steg till, osäker på hur viktiga de är, har funkat för mig utan dem nämligen). Värt ett försök http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=571188
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

hetx skrev:...
hur lägger man till CD-skiva som källa till apt-get?
...
Det är bara att ta bort # i raden som börjar

# deb cdrom:
i filen /etc/apt/sources.list

Om man bara har tillgång till terminalen så kan man använda nano för att redigera filen. Man måste vara root så kommandot blir

sudo nano  /etc/apt/sources.list
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"