Mobilt bredband funkar inte E180

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
species52
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Mobilt bredband funkar inte E180

Inlägg av species52 »

Jag har nyligen installerat ubuntu 9.04 och har nu fått problem med att installera mitt USB-modem (HUAWEI E180).

Jag har först använt mig av ubuntus egna installationsguide, modemet installeras men jag kan inte koppla upp mig. Jag har tagit bort PIN kod samt testat att boota om datorn med modemet i både installerat och oinstallerat.

Jag är ny med Linux så jag hoppas på guide för nybörjare..
massamull
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Mobilt bredband funkar inte E180

Inlägg av massamull »

Jag känner igen problemet har en kompis som sitter just i detta nu med samma sak.
Tror han blir tacksam för svar
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Sökte HUAWEI E180 och fann detta inlägg. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 71#p323312 Vet inte om det är samma problem. Om det inte löser problemet så återkom gärna. Om det löste sig, skriv gärna vad som löste det och markera tråden som löst.

/Bumprobot
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Nu vet jag inte om det går att använda nått från länken jag postar men det är ett huawei modem dock ett e1550.

Länk:

http://patas-ubuntu.blogspot.com/2009/0 ... -1550.html
Bild
nimo
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av nimo »

Jag hade samma problem när jag bootade med senaste liveskivan (9.04). Problemen löstes dock när jag valde att boota med engelska som språk istället för svenska. Kunde fortfarande ha swedish keymap utan problem.

Hoppas detta hjälper någon.
annafrossen

Inlägg av annafrossen »

Hej.
Jag skulle vilja veta vad för bredband jag skall köpa av Telias varianter.
MAC eller PC, jag har en PC men kör så klart Ubuntu.

Tack för svar.
/T
linuxfan
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av linuxfan »

Hej: Jag har fått min Mobilt bredband e180 från 3 att fungera med xubuntu 9.10, jag skulle rekommedera er som inte får er mobilt bredband att fungera att ominstallera era oprativsystem till den nya ubuntu kärna.. Lycka till. Mvh Linuxfan
PloppFlopp
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av PloppFlopp »

Ett litet tips bara som kanske någon kan ha nytta av. Åtminstone om ni kör 8.04 och använder "Vodafone connect card driver beta 3". Jag har både Vista och Ubuntu på datorn och växlar emellan. Ibland går inte modemet igång i Ubuntu. Då kör jag igång det i Vista, bootar om till Ubuntu och vips hittar Ubuntu modemet och kopplar upp. Dessutom verkar bara uppdateringarna av modemet fungera i Vista. Det kom en stor idag ... Hoppas det hjälper någon som dubbelbootar i alla fall ;)
Skriv svar

Återgå till "Internet"