Hej!
Jag har precis installerat Ubuntu 9.10 på min bärbara dator. Ubuntu 9.10 installerar den nya versionen av starthanteraren grub. Nu vill jag ändra menyn i starthanteraren så att den väljer att boota mitt Windows Vista och inte Ubuntu. Jag vill slippa att välja Vista med pilknapparna vid uppstart. I den tidigare versionen av starthanteraren, grub 1, kunde jag redigera menyn genom att redigera filen menu.lst i katalogen boot/grub. Den nya versionen, grub 2, fungerar annorlunda. Här finns ingen menu.lst att redigera. Hur ändrar jag menyn i grub 2?
Redigera menyn i starthanteraren grub 2 [LÖST]
- Thort
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Redigera menyn i starthanteraren grub 2 [LÖST]
Senast redigerad av 1 Thort, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Redigera menyn i starthanteraren grub 2
Se http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1195275. Du ska ändra på GRUB_DEFAULT i /etc/default/grub
- Thort
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Re: Redigera menyn i starthanteraren grub 2
Tack Lars!
Mycket bra! Detta var precis vad jag behövde veta. Nu fungerar menyn som jag vill.
Guiden är mycket bra. Jag ser att grub 2 har fler möjligheter när det gäller att anpassa utseendet på starthanteraren än vad grub 1 har.
Mycket bra! Detta var precis vad jag behövde veta. Nu fungerar menyn som jag vill.

Guiden är mycket bra. Jag ser att grub 2 har fler möjligheter när det gäller att anpassa utseendet på starthanteraren än vad grub 1 har.