buskerika skrev:
Tack! körde kommandot och fick en vidrigt lång lista som jag inte förstår. Ingenstans står det något om de 2 hdd som redan sitter där?
Överst i utskriften står det
WARNING: you should run this program as super-user.
det innebär att du borde köra detta program med så kallade "root" rättigheter (root kallas superanvändaren i linux).
Anledningen till det är att du (som vanlig användare) inte har rättigheter att se all hårdvara eller konfiguration, detta p.g.a. säkerheten. Diskarna är en del av hårdvaran som du måste ha speciella rättigheter för att se.
För att köra lshw som superanvändare (root) gör du genom att skriva sudo framför kommadot. Dessutom kan du specifiera exakt vilken typ av hårdvara du är intresserad av så att inte all hårdvara listas av kommandot. Om det är tillexempel disk du är intresserad av så kan du skriva
lshw kommandot kommer då enbart att rapportera hårdvara av typen "disk".
buskerika skrev:
Finns det inget annat sätt att få info. Jag vill veta vad kort, minnen, diskar heter, tillverkningsnummer etc så man eventuellt kan söka information om de delarna på nätet.
Det finns ett grafiskt användargränssnitt till lshw, som heter
lshw-gtk. Det finns inte installerat som standard, men kan enkelt installeras med synaptic eller via terminalen:
Även det programmet behöver köras som root (superanvändare) för att kunna lista all hårdvara.
Efter att du installerat programmet kan du starta det genom att trycka <alt>+<f2> för att få upp "Run Application" fönstret. där skriver du
gksu lshw-gtk
gksu är en grafisk motsvarighet till "sudo" som jag beskrev tidigare, den efterfrågar ditt lösenord och säkertställer att du verkligen vill att detta program skall kunna komma åt all hårdvara.
Jag har själv inte någon erfarenhet av "lshw-gtk" eftersom jag tycker att terminalvarianten av lshw är snabb och tillförlitlig så snart man lärt sig