Ja, jag har provat att knappa in raden från Lars. Då får jag först "Unknown option" för var och en av bokstäverna i "ordet" 'xorg' och sedan en lista över kommandon som jag inte vet vad jag ska göra med. Om det inte redan har framgått så är jag nybörjare...
Nu har jag också provat hetx's tips, så gott jag kunde och begrep. Som jag förstår det är namnet ("logical name"?) på min "wireless device" = ra0. Låter det rimligt? I alla fall, när jag knappar in "sudo ifconfig ra0 up" får jag inga protester från datorn. En hake i nästa steg är att mitt trådlösa nätverk heter "Trådlöst nätverk", med svenska tecken. När jag kör "sudo iwlist scan" kommer det upp med rutertecken istället för å, ö och ä. "sudo iwconfig ra0 essid "Trådlöst nätverk"" går i alla fall också igenom utan protester så det kanske blir rätt ändå? I sista steget skriver jag "sudo dhclient ra0" varpå datorn först lyssnar, sedan skickar och till sist tuggar sig igenom "DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67" på interval 4, 9. 11, 16, 14 och 7 och till sist säger "No DHCPOFFERS recieved
No working leases in persistent database - sleeping". Sedan vet jag inte riktigt vad jag ska göra - "sudo apt-get update" ger samma felmeddelanden som tidigare: en massa ""Kunde inte slå upp archive.ubuntu.se"
Tack för ert engagemang hittills! Själv är jag ju helt under isen.