Har xubuntu blivit ubuntu?

Generella frågor om Xfce, och Xubuntu.
Jonas_186
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Har xubuntu blivit ubuntu?

Inlägg av Jonas_186 »

Hej! är jag den enda som känner att xubunu har glidit ifrån ursprungstanken? Förut kännde jag en märkbar skilnad mellan Ubuntu och XUBUNTU.Men nu känns det som om Xubuntu har blivit ubuntu och inte en dist för äldre datorer, tycker nästan att Ubuntu bootar snabbare och känns snabbare i vissa lägen.
Användarvisningsbild
webaake

Re: Har xubuntu blivit ubuntu?

Inlägg av webaake »

Stämmer nog rätt bra, även om allt är relativt. LXDE är ett bättre alternativ om man vill ha en rapp dator. Finns som Live CD, Lubuntu, mer här: http://www.lathund.nu/2009/08/31/forsta ... finns-ute/
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
weavex
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av weavex »

Jag har alltid använt mig av ubuntu. Men nu vid nyinstallation av 9.10 tyckte jag att det gick alldeles för långsamt, så jag gick över till xubuntu. Och jag har inte ångrat mig en sekund. Allt känns mycket rappare på min dator i alla fall.

Datorsystem: AMD64 3000+, MSI K8N NEO4-FI, Corsair 4x512Mb PC3200, GeForce 6600GT, Samsung 970P
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Men, jag vet att Xfce är under stark utveckling och version 4.8 kan rocka fett. Den KAN komma senare i höst och är då värd att testa för oss som inte gillar ubuntu med gnome.
Jonas_186
Kontakt:

Inlägg av Jonas_186 »

okej för jag tycker att det går ganska segt på min dator nämligen:/ men ser fram emot höstens nyheter!
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

LXDE kan också installeras från Synaptic och sedan väljas vid inloggning. Senaste lxpanel från källkod är fullständigt kanon!
Alleinsora
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

Om man inte är rädd för att använda mjukvara som är under utveckling så är Enlightenement E17 en utmärkt skrivbordsmiljö.
Fungerar riktigt trevligt på min eee900.
http://packages.enlightenment.org/
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Alleinsora skrev:Om man inte är rädd för att använda mjukvara som är under utveckling så är Enlightenement E17 en utmärkt skrivbordsmiljö.
Fungerar riktigt trevligt på min eee900.
http://packages.enlightenment.org/
Utveckling är lite överdrivet ord i sammanhanget med E17 :P Man kan ju tro att dem lagt ner utvecklingen och det sitter några trötta bidragsgivare som slänger in några patchar då och då.

E17 kommer aldrig att släppas i skarp release, lika troligt som att Duke Nukem forever kommer att släppas

Neh, satsa på något som lever och frodas istället

// rancor
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

xubuntu verkar ha anpassat xfce så pass mycket att det är nästan lika "tungt" som ubuntu. Testade nyligen att lägga in xfce på en arch linux installation och då drog datorn mindre än 70 MB RAM när jag hade startat upp xfce. Finns även en recension på distrowatch där de jämför xubuntu med xfce på debian och det var ju stora skillnader i hur tungt det var. Nu är ju denna något år på nacken så det kan ju ha ändrat sig.
http://distrowatch.com/weekly.php?issue ... 27#feature

Men jag tror det finns en ren xfce-desktop som man kan installera istället för xubuntu-desktop. Så det kan kanske hjälpa om man gör en minimal ubuntu-installation och lägger in xfce manuellt istället för att köra med xubuntu.
Numera finns ju också alternativet lubuntu som är helt OK men själv föredrar jag xfce framför lxde.
Skriv svar

Återgå till "Xfce (Xubuntu)"