Ingen Toolbar text i OpenOffice (LÖST)

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
nsstam
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ingen Toolbar text i OpenOffice (LÖST)

Inlägg av nsstam »

Hej !

Efter upgradering til 9.10 finns det ingen toolbar text i openoffice.
Jag blir så trött. Någon som har en lösning?
Jag använder datorn i jobbet och undrar hur detta kan slinka igenom.
Senast redigerad av 1 nsstam, redigerad totalt 1 gånger.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ingen Toolbar text i OpenOffice

Inlägg av Pavel »

Förmodligen har det hänt något med din användarmapp. .openoffice i Hemmappen (syns med CTRL+h). Det kan det hända vid uppgraderingar/uppdateringar.
Ändra namn på din .openoffice mapp för att se om problemet ligger där. Starta sedan om OpenOffice helt, avsluta även snabbstarten om du har den igång och starta programmet på nytt. Då skapas en ny .openoffice mapp med standardinställningar.

Om detta löser problemet och du inte har gjort så många egna specialinställningar i OpenOffice kan du kasta din omdöpta .openoffice mapp.

Om du har gjort många egna inställningar, till exempel matat in en massa ord i ordlistan, gjort egna mallar med mera, kan du ta en titt här: http://pavel.frimix.se/2009/08/20/anvan ... penoffice/. där försöker jag beskriva hur användarmappen är uppbyggd och hur man kan föra över saker till en ny .openoffice mapp i ett läge som ditt. Knepet är att lägga över saker från den gamla mappen till den nya på exakt samma ställen, men undvika att lägga över de saker som vållade problemet.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag såg nu att du enligt din profil använt Ubuntu 8.10. Då använder du väl OpenOffice 2.x? Enligt min erfarenhet blir det ofta problem att föra över inställningar mellan OOo 2 och 3. För därför över bara filer du absolut behöver till den nya användarmappen. Din gamla användarmapp ser inte riktigt ut så som jag skriver i guiden. Vissa saker tror jag inte går att föra över.
nsstam

Inlägg av nsstam »

Hej !

Problemet uppstod i samband med upgraderingen till 9.10. har inte ändrat profilen ännu.
Såg att toolbar texten var borta i AMSN också, det är bara oläsliga block.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag använder inte AMSN. Jag tror dock du löser problemet på ungefär samma sätt. Döp om din gömda .AMSN mapp (vad den heter exakt vet jag inte). Du borde kunna föra över adressbok och annat du vill ha kvar manuellt.
Att uppgradera är ju också att uppdatera till nya versioner av program. Det är inte säkert att dessa är bakåtkompatibla med gamla inställningar som finns i de dolda .mapparna.
nsstam

Inlägg av nsstam »

Jag har provat att ta bort mapparna både för AMSN och OpenOffice. Det skapas nya mappar men problemet kvarstår tyvärr.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Bara för att vara petnoga: Har du startat om OpenOffice inklusive snabbstartaren i panelen?

Om inte det hjälper: Se till att paketet openoffice.org-gtk är installerat.

Om inte det hjälper, kolla upp denna tråd på OpenOffice engelska användarforum: http://user.services.openoffice.org/en/ ... 16&t=10183. Problemet verkar vara inställningar för vissa Nvidia grafikkort. I tråden föreslås flera lösningar du kan testa. Läs ända till slutet.

Möjligen kan den här tråden också vara till nytta: http://user.services.openoffice.org/en/ ... =16&t=1891
nsstam

Inlägg av nsstam »

Funkar efter att jag ändrade none till normal, från en av dina länkar.
Ubuntu: System > Preferences > Appearance > Visual Effects Tab > None to Normal.
Funkar både i OpenOffice och AMSN.

Tack så mycket för hjälpen och att du tar dig tid.
Pavel

Re: Ingen Toolbar text i OpenOffice (LÖST)

Inlägg av Pavel »

Jag hittade den här tråden också på Ubuntus launchpad. Där föreslås ytterligare lösningar. Om du får problem i framtiden eller med andra program kan länken vara bra att ha: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/294076.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"