Här är några iakttagelser av 9.10 från en nybörjare.
Installationen gick mycket smidigt . Ett stort plus i kanten är att det går att välja på ett enkelt sätt om man vill installera bredvid ett annat operativ!

Vid första uppstarten så upptäckte både jag o systemet att det var blandat engelska o svenska. Nåväl, det löste sig relativt enkelt att installera svenska igen.
Jag upplever också en seghet/tröghet i allt jag gör med datorn. Den seg/trögheten upplever jag inte om jag har Xp eller Sjuan i samma dator. Konstigt

Internet var också enkelt att få igång. Både det trådlösa och det trådade.

Min HTPC med Xp hade Kubuntu inga problem att få åtkomst till. Den andre med Sjuan så kan den inte montera platsen...misslyckades att hämta utdelningslista från server.Får forska i det lite senare.
Opera är ett måste för mig. Hämtade o installerade utan större problem. Ytterligare 2 packet var tvungna att hämtas hem. Lite konstigt att det inte fanns från start

En annan sak som är extremt störande är att man måste skriva in lösenord så fort man ska göra något. Det är värre än Vistas UAC

Visst, är man paranoid så är det säkert bra...men för en normalanvändare så är det extremt störande. Går väl att stänga av nånstans hoppas jag

Helt klart en positiv erfarenhet än så länge. Trodde jag skulle ha mer strul än vad jag fick. Är iofs inte klar med åtkomst till samtliga datorer i mitt nätverk.
Sjuan släpptes ju för en vecka sedan. Tanken att jämföra de båda operativen ligger nära till hands. Tyvärr så kan jag inte göra det och vara objektiv

De är så olika de båda. Ubuntu är upp och ner och inte snyggt alls. Man väljer inte Ubuntu för att det är snyggt. För det är det inte...
Nåväl, det var mina iaktagelser så här långt av 9.10.