Hej!
Jag är en tämligen färsk Ubuntuanvändare, och ställs då för första gången inför en ny uppgradering och känner mej lost i en ny värld.
Så, om jag uppgraderar från 9.04, vad händer egentligen? Kommer uppgraderingen (som väl bl a innehåller ett nytt filsystem) att sopa rent med mina data, mina installerade program osv?
Behöver jag ta backup på min /home ? Måste jag räkna med att måsta installera om Wine och sånt, (Spotyfy m.m.) Vad händer med Teman och GDM? Propreitära divrutiner? Törs jag svälja pillret eeh... trycka på knappen? Eller?
Vaccin eller inte, 9.10 eller inte, det är många frågor nu....
Uppgradering 9.04->9.10, vad händer?
Uppgradering 9.04->9.10, vad händer?
Ubuntu Gnome 14.04 LTS
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
ASROCK N68-GS3 UCC, 2GB RAM, AMD Phenom II X6 1055T,Arctic Cooling Freezer 13, XFX GeForce 9500GT, Kingston SSD 120 GB, Samsung HD 1,0 TB
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Uppgradering 9.04->9.10, vad händer?
Att uppgradera till Ubuntu 9.10 är ganska riskfritt, alla inställningar och dokument sparas. Det nya filsystemet gäller bara nyinstallationer så hårddisken formatteras inte om för befintliga system.
Backup på din /home kör du väl dagligen
Man vet aldrig när hårddisken krashar.
Backup på din /home kör du väl dagligen

- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Uppgradering 9.04->9.10, vad händer?
Riskfritt är med sanningen inte överensstämmande, i alla fall när det gäller mig. Jag har testat att köra update-manager -d från och med sista alfan men det sket sig helt och hållet. Igår tankade jag ner både desktop och alternate ISO'n men ingen av dessa funkar på grund av mitt grafikkort. Så att det skulle vara riskfritt är vilseledande information.Lars skrev:Att uppgradera till Ubuntu 9.10 är ganska riskfritt, alla inställningar och dokument sparas. Det nya filsystemet gäller bara nyinstallationer så hårddisken formatteras inte om för befintliga system.
Backup på din /home kör du väl dagligenMan vet aldrig när hårddisken krashar.
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD