Som ämnet säger så har ROOT tagit extra stor plats efter uppgadering från 8.10-9.10, jag använde mig av Diskandvändingsanalysatorn och fick fram att de största delarna i ROOT är log (2.3 GB) usr (4.5 GB) cache (3.1 GB)
Att usr är stor är ju inget konsigt, men att log och cache ska vara så stora tycker jag är konsigt, det är nästan hälften av ROOT. Jag undrar då om det finns ett sätt att rensa de så att jag kan frigöra ~50 % av ROOT?
ROOT ovanligt stor efter uppgradering [Logfiler gigantiska]
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
ROOT ovanligt stor efter uppgradering [Logfiler gigantiska]
Senast redigerad av 3 Osced, redigerad totalt 3 gång.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: ROOT ovanligt stor efter uppgradering från 8.10 - 9.10
Alla deb-paket som du laddade ner under uppgraderingen ligger under /var/cache/apt/archives/. Du kan rensa bort dem med kommandot sudo apt-get clean.
Testa också system->administration->datorstädare. Den gör förmodligen samma sak, plus en hel del till.
Testa också system->administration->datorstädare. Den gör förmodligen samma sak, plus en hel del till.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: ROOT ovanligt stor [logfiler gigantiska]
Jag har nu testat båda föreslagen och fick i början då fram mer plats, men nu är root nere på 1.98 GB kvar och det känns som den 'tickar' nedåt. Och ska verkligen log filen ligga på 5.8 gb? Som i nuvarande fallet är den absolut största mappen på root, är det så att man kan nollställa loggfilen på något sätt?
Jag gick in och kollade mappen logg och hittade tre filer på 1 gb var, mail.info, mail.log och syslog.1, sedan har jag två filer på 643.7 MB, som är mail.warn och mail.err sen har jag ett antal kopior av de som är på mellan 50-350 mb.
EDIT, har lyckats öppna en av loggfilerna och detta är ett urdrag ur loggen:
Det verkar vilja maila något och att det inte fungerar, vet inte riktigt varför den skulle vilja maila min log någonstans.
Hoppas någon kan upplysa mig om hur jag ska läsa detta
Jag gick in och kollade mappen logg och hittade tre filer på 1 gb var, mail.info, mail.log och syslog.1, sedan har jag två filer på 643.7 MB, som är mail.warn och mail.err sen har jag ett antal kopior av de som är på mellan 50-350 mb.
EDIT, har lyckats öppna en av loggfilerna och detta är ett urdrag ur loggen:
Kod: Markera allt
rsyslogd: [origin software="rsyslogd" swVersion="4.2.0" x-pid="1007" x-info="http://www.rsyslog.com"] rsyslogd was HUPed, type 'lightweight'.
Nov 2 17:54:40 saced-desktop nullmailer[31873]: smtp: Failed: Connect failed
Nov 2 17:54:40 saced-desktop nullmailer[1672]: Sending failed: Connection refused
Nov 2 17:54:40 saced-desktop nullmailer[1672]: Starting delivery: protocol: smtp host: mail. file: 1256985001.25780
Hoppas någon kan upplysa mig om hur jag ska läsa detta