Hur länge väntar ni med att installera nya utgåvor?
- ulftomas
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Hur länge väntar ni med att installera nya utgåvor?
Jag är en tämligen normal användare som kört Ubuntu i lite mer än ett år. Min erfarenhet säger mig att om man uppgraderar till de nya utgåvorna snabbt efter de lanserats skarpt kommer man stöta på en hel del problem och buggar - som brukar tas om hand efter ett tag. Istället har jag väntat ett par månader med att uppgradera för att få en så friktionsfri övergång som möjligt. Är det någon annan som tänker på liknande sätt? Om nej, varför inte?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hur länge väntar ni med att installera nya utgåvor?
Det är ganska enkelt för en kubuntu användare att veta när det är dags att uppgradera
jag brukar uppgradera samtidigt som betorna för nästa version av kde börjar komma in till ppa föråden. varje ny version är härlig.
vanligtvis blir det 1-3 månader efter att nya versionen har kommit.

vanligtvis blir det 1-3 månader efter att nya versionen har kommit.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Det är klart, desto längre du väntar desto säkrare blir det. Men min begränsade erfarenhet av Ubuntu har varit att när en version kommit till stable så är den just det, stabil
I slutändan är det en fråga om du vill ha nya features. Om det inte kommit något man är intresserad av kan man lika gärna sitta kvar ett tag eller hålla sig till LTS.
Men personligen riskerar jag gärna lite små problem för att köra det senaste
Uppgraderade dock inte min stationära till 9.10 förrän den skarpa kom ut.

I slutändan är det en fråga om du vill ha nya features. Om det inte kommit något man är intresserad av kan man lika gärna sitta kvar ett tag eller hålla sig till LTS.
Men personligen riskerar jag gärna lite små problem för att köra det senaste

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag installerar när den nya är i alfa eller beta-version.
För Karmic var det från alfa4. Visst förekommer en del buggar och det finns risk för krascher, men jag har en fungerande USB med föregående version på och dessutom backup på allt så det känns inte så riskabelt ändå. Dessutom finns här tillgång till fler datorer. Fast /home har alltid klarat sej igenom alla ev krascher så det har aldrig arit någon fara för bilder, musik, dokument osv.
En kul sak med att köra en utvecklingsversion är att man kan hjälpa till med bugghantering. Det är ju ett bra sätt att bidra till att det blir en bra produkt.
Edit: Tog bort en länk som komed av misstag

För Karmic var det från alfa4. Visst förekommer en del buggar och det finns risk för krascher, men jag har en fungerande USB med föregående version på och dessutom backup på allt så det känns inte så riskabelt ändå. Dessutom finns här tillgång till fler datorer. Fast /home har alltid klarat sej igenom alla ev krascher så det har aldrig arit någon fara för bilder, musik, dokument osv.
En kul sak med att köra en utvecklingsversion är att man kan hjälpa till med bugghantering. Det är ju ett bra sätt att bidra till att det blir en bra produkt.

Edit: Tog bort en länk som komed av misstag
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 30 gånger.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag kör med Ubuntu 8.04 för närvarande och har för avsikt att fortsätta med att enbart köra LTS-versioner. Jag har inte något behov av att köra det absolut senaste utan vill ha ett stabilt system.
Jag brukar uppdatera direkt efter släppet. Kul med lite nytt och jag tycker det fungerat rätt bra. Har uppdaterad 5, 6 gånger tidigare men denna gång (9.10) valde jag en nyinstallation och det gick så smidigt så att man får tårar. Tog väl inte ens en timme att göra installationen och att återskapa mailboxar, favoriter pluginer etc.