Jag har problem med min tv mottagare usb Afatech 9035!

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
linuxfans
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Jag har problem med min tv mottagare usb Afatech 9035!

Inlägg av linuxfans »

Hej. Jag har tv mottagare usb Afatech 9035

Hej. Jag har en usb tv mottagare till min dator som heter Afatech 9035 och jag undrar om nån har fått igång tv kortet via xubuntu 9.10 beta verisonen?
Jag vill inte installera windows är mer nöjd med linux än windows xp.. Tack för er hjälp../Linux Fans
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Jag har problem med min tv mottagare usb Afatech 9035!

Inlägg av Cadryc »

I den här epostlistan http://www.linuxtv.org/pipermail/linux- ... 30935.html så är dom inne på att modulen usb-hid tar tvkortet, så tvkortsmodulen kan ite komma åt kortet.Till att börja med kan vi kolla om detta även verkar va fallet för dig. Gå till System → Administration → Loggfilsvisare och i listan till vänster så välj dmesg. Du kan kopiera all text och klistra in här, ta då sk codetaggar kring det, dvs klicka på Code-knappen ovanför textfältet där vi skriver våra inlägg här på forumet, och klistra in texten. Eller så kan du kolla i dmesg om du hittar ditt tvkort omnämnas nånstans, och klistra in bara dom raderna. men det kan hända att fler rader är av intresse.

Som Fredrik är inne på i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 82#p355378 kan det även vara idé att testa nya Ubuntu, den är i betastadiet just nu så skulle rekommendera att vänta med installation tills den släppts i skarp version, 29 oktober. Men Liveskivan kan man testa, bara att boota upp och installera något tv-program, tex Tvtime eller ME TV. Som Fredrik säger så ta även en titt i Hårdvarudrivrutiner, men eftersom inga ändringar sparas när man kör Liveskivan så funkar det inte att installera något som kräver en omstart av datorn.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
linuxfan

Inlägg av linuxfan »

Hej!
Tack för ditt svar Cadryc . Jag får väl vänta tills nya ubuntu 9.10 släpps ut den 29 oktober. Jag hoppas att min tv kort fungerar då :) .
linuxfan

Inlägg av linuxfan »

Hej. Nu tänkt jag äntlingen Nya Xbuntu 9.10 nu ska min Dvb Tv-kort fungera Afatech, nej de fungerar ej och jag vet inte vad jag ska göra laddade ner Me Tv,Kaffien och timetv men ingen av de hittar mitt tv kort.Känner någon till problemet. Var snälla och maila mig hur jag ska göra.. Tack för er hjälp de betydder mycket för mig./ Linuxfan
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Efter du startat datorn (med tvkortet anslutet) så gå till System → Administration → Loggfilsvisare och i listan till vänster så välj dmesg. Du kan kopiera all text och klistra in här, ta då sk codetaggar kring det, dvs klicka på Code-knappen ovanför textfältet där vi skriver våra inlägg här på forumet, och klistra in texten. Eller så kan du kolla i dmesg om du hittar ditt tvkort omnämnas nånstans, och klistra in bara dom raderna. men det kan hända att fler rader är av intresse.

Som jag skrev i min förra post så är dom här http://www.linuxtv.org/pipermail/linux- ... 30935.html inne på att ubuntu identifierar enheten som nåt annat än et tvkort och därför laddar fel drivrutin för det. Värt ett försök iaf.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
linuxfan

Inlägg av linuxfan »

Hej Cadryc
Jag har försökt som du sa, men jag fick upp massor av filer jag inte vet vad de är. Och jag kunde inte skriva upp de här i code utan en sida i taget då tar de hela dagen ju.. Jag använder nu mint 7 Gloria och väntar på Mint 8 Helen de ska bli spännade om tv-kortet skulle fungera i Mint helen.. Tack för din hjälp vill så gärna få tv kortet och fungerar men inget vill hända ??? Mvh Linuxfan
hno

Inlägg av hno »

Drivrutiner för denna är ännu ej standard, men finns att ladda ned & kompilera. Se följande sidor:

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_USB_Devices

http://www.linuxtv.org/wiki/index.php/EzCap_DVB_T_Stick
emiliehv71fans
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av emiliehv71fans »

Jag har testat de du skickade men de fungerar inte och nu har jag ubuntu 10.10. Jag får konstig text nu!! De får jag när jag skriver in de i terminalen :(. Jag hoppas att få nån hjälp hur jag sak göra. Jag har dessutom i min dator en inbyggd tv kort men den fungerar inte pga jag måste köpa en dyr plugg till.. Men nu vill jag att min usb tv mottagare att fungera men de funkar inte :(. Finns de nån som har samma tv kort Afatech 9035 och har samma problem och löst problem snälla maila mig hur jag ska göra för inget jag testar fungerar :(

Mvh
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"