kan ej installera 9.10 amd64...
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
kan ej installera 9.10 amd64...
Hej
Jag har försökt med två stycken olika nerladdningar och brända skivor med checksum kontroll samt kontroll innan installering, inga fel har hittats.
likväl kan jag ej installera, en liten vit ubuntu symbol dyker upp och pulserar sakta ett tag, sedan dyker det uppp lite terminaltext och därefter en massa färger, men inget händer, jag har försökt i omgångar med olika skivor, men inget funkar.
Med 9.04, 8.10, etc.. (alla 64Bit) gick installationen som en dans, men inte denna gången.
nerladdningar (ISO) hämtade via ubuntu.com och ubuntu sverige.
HJÄLP!!!
mvh // Anders
Jag har försökt med två stycken olika nerladdningar och brända skivor med checksum kontroll samt kontroll innan installering, inga fel har hittats.
likväl kan jag ej installera, en liten vit ubuntu symbol dyker upp och pulserar sakta ett tag, sedan dyker det uppp lite terminaltext och därefter en massa färger, men inget händer, jag har försökt i omgångar med olika skivor, men inget funkar.
Med 9.04, 8.10, etc.. (alla 64Bit) gick installationen som en dans, men inte denna gången.
nerladdningar (ISO) hämtade via ubuntu.com och ubuntu sverige.
HJÄLP!!!
mvh // Anders
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: kan ej installera 9.10 amd64...
Till att börja med, är det bara installation som inte fungerar eller bråkar liveCD starten också?
Du kan testa alternativ versionen också.
Du kan testa alternativ versionen också.
-
livecd går inte gång heller, dvs jag kommer aldrig fram till en desktop, menyerna i början är ok, det var där jag valde en andra felsökning av skivan.
Men oavsettt om jag sedan väljer "install" direkt, eller "try ubuntu without any changes to your..." så blir det lika dant, lite kod och sedan en massa färger och inget mer händer.
datorn är en ggsdata elite amd64 dubbelkärnig med 2gb ram, inget har strulat såhär tidigare.
tackam för hjälp, har sett fram emot detta.
mvh anders
Men oavsettt om jag sedan väljer "install" direkt, eller "try ubuntu without any changes to your..." så blir det lika dant, lite kod och sedan en massa färger och inget mer händer.
datorn är en ggsdata elite amd64 dubbelkärnig med 2gb ram, inget har strulat såhär tidigare.
tackam för hjälp, har sett fram emot detta.
mvh anders
- mcNisse
Det låter som en grafikrutin inte alls vill samarbeta/finns med på skivan.
Jag skulle testa att ladda ner alternativ cd och installera via den och hoppas att maskinen kommer igång efter installationen.
Jag skulle testa att ladda ner alternativ cd och installera via den och hoppas att maskinen kommer igång efter installationen.
-
ok, tack, jag ska försöka, lite trisst bara då detta exakta förfarande alltid funkat tidigare, undrar om det är något som gått snett i större skala (hur många fler än jag som sitter där just nu).
-
grub error 15...
ar nu br'nt upp 3 cd skivor och f;rs;kt p[ alla vis jag k'nner till, hj'lp....
k;r via en mint 7 livecd, min hd 'r k;rd...
ar nu br'nt upp 3 cd skivor och f;rs;kt p[ alla vis jag k'nner till, hj'lp....
k;r via en mint 7 livecd, min hd 'r k;rd...
- mosaikmannen
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
också grub error 15
när jag startade liveCD fanns en error report, tydligen ett fel med kerneln, hade nåt att göra med ECC
när jag startade liveCD fanns en error report, tydligen ett fel med kerneln, hade nåt att göra med ECC
- mcNisse
jag har personligen inte råkat ut för grub problem. men enligt vad jag kan läsa mig till finns det tre möjliga lösningar på grub error 15
1. menu.lst specar kärnan eller initrd.img fel
2. UUI-idet i menu.lst är fel
3. korrupta saknade filer i /boot/grub
Läs denna något omständiga blog och se om du kan få något ut av det, http://raywoodcockslatest.blogspot.com/ ... or-15.html
1. menu.lst specar kärnan eller initrd.img fel
2. UUI-idet i menu.lst är fel
3. korrupta saknade filer i /boot/grub
Läs denna något omständiga blog och se om du kan få något ut av det, http://raywoodcockslatest.blogspot.com/ ... or-15.html
- Luxwarp
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Verkar vara endel som har problem med nya karmic, speciellt 64bitars.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
-
f_n... detta var verkligen tråkigt, jag provade till och med att installera kubuntu 9.04 och uppdatera däreigenom till 9.10, men samma sak händer igen...likaså gick det med alternate cd'n, ingen av alternativen har funkat.
Så jag har nu gett upp och kör på en "gammal" 9.04 kubuntu 64Bit i väntan på att cannonical ska släppa en fungernade 64Bit installation.
Jag har spanat runt och det verkar vara ett globalt fenomen med många stackare som sitter i samma båt som mig, riktigt trisst, när något går såhär fel måste ju canonical agera på något vis.
svär igen, och blänger surt på "it just works" texten på ubuntu sidorna jag kikar in på...
Så jag har nu gett upp och kör på en "gammal" 9.04 kubuntu 64Bit i väntan på att cannonical ska släppa en fungernade 64Bit installation.
Jag har spanat runt och det verkar vara ett globalt fenomen med många stackare som sitter i samma båt som mig, riktigt trisst, när något går såhär fel måste ju canonical agera på något vis.
svär igen, och blänger surt på "it just works" texten på ubuntu sidorna jag kikar in på...
- Luxwarp
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Ett allternativ är la om du kan tänka dig köra 32bitars.?
Fördelar
Fler program fungerar
Nackdelar
Du kan inte ha mer än 3gb ram
Hastigheten.
Fördelar
Fler program fungerar
Nackdelar
Du kan inte ha mer än 3gb ram
Hastigheten.
--------------------------------------
- mosaikmannen
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Bytte till att boota från annan hårddisk och nu funkar det ok, konstigt nog. "Grub loading" tycker jag tar lite tid men... kanske skulle ha valt "advanced options" för att istallera grub? Fick fortfarande ett kernel error men det verkar funka bra ändå.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
jag fick problem med grub när jag först insallerade Ubuntu 9.10. Den försökte starta grub 1.5 och jag fick error 15. Efter att ha valt just som du nämner "advanced options" och valt att installera grub där min mbr är på första hårdisken så funkade det sedan. Jag kör nu 1.97~beta4 som tydligen är den version som följer med 9.10. Jag håller också med dig om att grub loading tar lång tid men jag får inga error meddelanden iaf.mosaikmannen skrev:Bytte till att boota från annan hårddisk och nu funkar det ok, konstigt nog. "Grub loading" tycker jag tar lite tid men... kanske skulle ha valt "advanced options" för att istallera grub? Fick fortfarande ett kernel error men det verkar funka bra ändå.
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
-
Ville bara kolla läget på denna bug, jag ser inget om detta problem i launchpad men det är rätt mkt lnade prolem på nätet.
Någon som vet vad detta beror på ? jag har fortfarande inte vågat mig på ett försök till.
uppgraderas nerladdnings iso filerna för 9.10 fortlöpande ? dvs om jag tar hem en nu och försöker så kanske det funkar ?
Hjälp !
Någon som vet vad detta beror på ? jag har fortfarande inte vågat mig på ett försök till.
uppgraderas nerladdnings iso filerna för 9.10 fortlöpande ? dvs om jag tar hem en nu och försöker så kanske det funkar ?
Hjälp !
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jag kan väl bara fylla i med att jag har liknande problem. Jag kör dock 32-bitars varianten och från första stund med 9.10 har det varit problem. Jag kan överhuvudtaget inte ta mig förbi installationsmenyn om jag inte väljer ACPI=off. När jag gör det kan jag installera, men det går sedan inte att boota från Grub där jag får välja på Ubuntu eller Win 7.