Jahaja, det här gick inge vidare ---> 9.10 funkar inte
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Jahaja, det här gick inge vidare ---> 9.10 funkar inte
Hej,
Testade för ett tag sen den sista alfan av Koala och hade då som nu problem med grafiken vid installationen. Jag ser över huvudtaget ingeting, det är bara en massa ränder. Föregående versioner av Ubuntu har funkat klockrent men jag vet inte vad dom har gjort med drivisarna till grafiken denna gång. Jag har ett NVidia GeForce 7050 PV / NVIDIA nForce 630a (512MB) som aldrig har krånglat innan, men nu med båda alfan och den skarpa versionen av 9.10 så går det helt enkelt inte att installera. Finns det nånstans angivet vilka grafikkort som är testade?
Jag ska även testa Remixen 64Bit och kolla om det blir samma
...lite besviken faktiskt
64Bit AMD, 4GB RAM + kortet ovan
//Tobbe
Redigera/radera meddelande
Testade för ett tag sen den sista alfan av Koala och hade då som nu problem med grafiken vid installationen. Jag ser över huvudtaget ingeting, det är bara en massa ränder. Föregående versioner av Ubuntu har funkat klockrent men jag vet inte vad dom har gjort med drivisarna till grafiken denna gång. Jag har ett NVidia GeForce 7050 PV / NVIDIA nForce 630a (512MB) som aldrig har krånglat innan, men nu med båda alfan och den skarpa versionen av 9.10 så går det helt enkelt inte att installera. Finns det nånstans angivet vilka grafikkort som är testade?
Jag ska även testa Remixen 64Bit och kolla om det blir samma
...lite besviken faktiskt
64Bit AMD, 4GB RAM + kortet ovan
//Tobbe
Redigera/radera meddelande
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
- TobbeT
Re: Jahaja, det här gick inge vidare ---> 9.10 funkar inte
Japp, samma sak med Remix 4.0, en himla massa ränder, ser absolut ingenting och installation går inte gå vidare med. Märkligt.
//Tobbe
//Tobbe
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Nu är det möjligt att jag är fel på det men LiveCDn kör väl inte proprietära drivrutiner? Så problemet är att de öppna drivrutinerna inte klarar av ditt kort (om det funkat innan så är det en regression, händer tyvärr). Vad du behöver göra är alltså att installera med hjälp av alternative installer cd (den är icke-grafisk), sen när du kommer in i Ubuntu (och det blir ränder), byta terminal Ctrl + Alt + F1 och manuellt installera drivrutinerna. ALternativt starta Ubuntu i recovery mode och öppna root terminal. Vet inte vad drivrutinpaketet du vill ha heter dock. nvidia-glx-185 kanske?
Nu har jag inte 100%ig koll på allt jag sagt så vänta helst på att någon med bättre kunskaper läst igenom.
För övrigt, ska du inte uppdatera om du kört tidigare versioner? isf är det risk att dina drivrutiner är inaktiverade vid första upstarten efter upgrade.
Här finns en guide som visar hur man manuellt installerar och aktiverar drivrutiner om man inte kan göra det grafiskt: http://www.troublefixers.com/solved-man ... s-drivers/
Nu har jag inte 100%ig koll på allt jag sagt så vänta helst på att någon med bättre kunskaper läst igenom.
För övrigt, ska du inte uppdatera om du kört tidigare versioner? isf är det risk att dina drivrutiner är inaktiverade vid första upstarten efter upgrade.
Här finns en guide som visar hur man manuellt installerar och aktiverar drivrutiner om man inte kan göra det grafiskt: http://www.troublefixers.com/solved-man ... s-drivers/
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Blir det såhär med Live-CD:n eller med en befintlig installation? Är det förstnämnda kan du prova felsäkert grafikläge eller vad det nu heter, du väljer det när du startat med CD:n (F4 eller F6 tror jag det ligger under).
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- TobbeT
Det är från LiveCD'n i båda fallen. Jag såg på det "andra" forumet att det är fler än jag som sitter med samma moderkort/grafikkort så det är en bugg tydligen. Jag avvaktar tills det är fixat.Hund skrev:Blir det såhär med Live-CD:n eller med en befintlig installation? Är det förstnämnda kan du prova felsäkert grafikläge eller vad det nu heter, du väljer det när du startat med CD:n (F4 eller F6 tror jag det ligger under).
PS: Jag testade även att göra en uppgradering för ett tag sen (update-manager -d) men det sket sig också. Blev en massa konstigheter. Tror jag gjorde det när sista alfan släpptes. Men som sagt, jag avvaktar tills det kommer ut en buggfix.
//Tobbe
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Hej Tobbe
Jag har tråden : http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=44120
...som behandlar samma problem och jag insåg just att vi har samma nvidia 7050PV chipset, samma dator faktiskt, fast du har en tuffare modell.
Vet inte om detta löser något, men det kan ju vara mer än ett sammanträffande.
hittar jag någon lösning så meddelar jag givetvis, men just nu ser det lite mörkt ut.
mvh // martinsson
Jag har tråden : http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=44120
...som behandlar samma problem och jag insåg just att vi har samma nvidia 7050PV chipset, samma dator faktiskt, fast du har en tuffare modell.
Vet inte om detta löser något, men det kan ju vara mer än ett sammanträffande.
hittar jag någon lösning så meddelar jag givetvis, men just nu ser det lite mörkt ut.
mvh // martinsson
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Använd alternative-skivan för att komma runt grafikproblem med live-skivan.
-
Och sen starta i recovery mode och installera och aktivera drivrutiner manuellt, som det står i posten en bit upp.Daniel Nylander skrev:Använd alternative-skivan för att komma runt grafikproblem med live-skivan.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
jovisst, om inte det trådlösa hade strulat med alternate install skivan, så tyvärr, det funkar inte för mig, den här proceduren är tyvärr bra mkt svårare än vad min förmåga och tålamod mäktar med, jag får nog så vackert vänta om inte cannonical släpper en fixad install iso vill säga.
-
Du kan pröva Linux Mint, proprietära drivrutiner osv förinstallerade/aktiverade. Aldrig prövat Ubuntu-se Remix men den ska också ha proprietära saker, tror jag.