Tankar om Voddler och Linux

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Tankar om Voddler och Linux

Inlägg av Birkovic »

Som de flesta vet (?) så har det svenska företaget Voddler i dagarna gått över till skarp version av sin programvara vars syfte är att låta folk streama film och tv-serier från deras servrar på ett sätt som liknar upplägget i spoitfy. Jag har sedan starten av projektet varit intresserad av det hela speciellt eftersom att deras lösning är en moddad variant av XBMC, vilket i mitt tycke är det bästa mediacentret som går att använda. Dessutom har de från början sagt att de kommer att släppa Voddler-klienten till Linux eftersom att det är i den miljön de arbetar.

Nu är det dock så att jag har fått fyra olika mail sedan jag började använda Beta-tjänsten om att det finns en ny version av klienten tillgänglig, men även nu i skarpt läge verkar de skita i Linux. Detta gör mig lite förbannad eftersom att jag och många fler blev intresserade av Voddler under intrycket att Linux skulle vara en central och viktig del för dem. Jag vill nu därför ta tillfället i akt och skriva ett brev till dem och tänkte höra med alla kunniga personer här innan jag gör det. Vad tror ni är anledningen till att de inte släpper en Linux-klient på direkten (om det nu är så att de faktiskt redan har en som de utvecklar i)? Vad har ni mer för tankar om det hela? Posta gärna ett par kommentarer om ni vill så kan jag ha mer kött på benen vid en eventuell diskussion via mail.

/Birkovic
Användarvisningsbild
unehed
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Tankar om Voddler och Linux

Inlägg av unehed »

Förmodligen är väl inte Linux-versionen av programmet speciellt högt priorieterad på grund av bristande användarunderlag. Jag gissar att Voddler lägger allt krut på att få Windows-klienten att fungera bra innan dom släpper en Linux-variant. Och med tanke på hur dåligt Windows-klienten fungerar i dagens läge så förstår jag ifall dom vill prioritera att få den funktionsduglig. Skulle vi få en Linux-klient som funkar lika dåligt som Windows-versionen gör nu skulle i vart fall inte jag bli gladare än om vi inte får den alls.
Voddler känns väldigt ofärdigt och jag tror vi får vänta ett bra tag innan tjänsten är användbar oavsett vilket OS vi använder.

Men ett bra initiativ att skriva brev och visa att vi finns!
Birkovic

Inlägg av Birkovic »

Jo... Det är naturligt att användarunderlaget är störst till windows, men det känns nästan som om man medvetet väljer att INTE släppa en klar linuxklient som man redan har. Nu vet jag ju så klart inte om de redan har en, men med tanke på att XBMC är så funktionellt till både win, apple och linux tycker jag att det verkar som en förhållandevis enkel sak att också släppa till linux. Det känns också som om linuxvarianten borde vara den som är enklast att skapa just pågrund av öppenheten både i operativsystemet och XBMC. Kan det vara så att det är svårt att "stänga" linuxvarianten i meningen att eftersom att det är så öppet både från XBMC-sidan och linuxsidan så blir det problem med att skapa en "säker" variant av Voddler där folk tvingas betala och måste hålla sig inom ramarna? Det jag menar är att det kanske är lättare för den som vill att modifiera linuxklienten med både skins, funktioner och allt vad det nu kan vara.

I alla fall... jag spekulerar bara och har egentligen ingen insikt i utvecklingsarbete av vare sig Linux, XBMC eller Windows, men jag ska i alla fall skriva ett brev och se om jag får några vettiga svar.

/Birkovic

Ps. Förövrigt håller jag med om att om klienten är skit så är det hela överhuvudtaget inte intressant för mig. Däremot är ju tanken god, speciellt då den som gör att man har ett gigantiskt arkiv av gamla filmer och klassiker liggandes för fri tillgång. Ny film ser jag gärna på bio, och jag laddar hem det som inte kommer tillräckligt snabbt. Det sistnämnda gäller också för tv-serier, vilket gör att jag förbereder mig på att köra XBMC och Voddler vid sidan av varandra eftersom att jag helt enkelt inte tror att de kommer att kunna släppa avsnitt en timme efter att de sänts på sin orginalkanal. Hoppas jag har fel på den punkten, men jag tror att piraterna även fortsättningsvis kommer att vara snabbast där. Ds.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

XBMC är släppt under GPL så det är väl bara att be Voddler om källkoden och kompilera för Linux?

Iofs kan de ha lagt till Windows-specifik kod, men tids nog är det nog någon som portar den till Linux också.
Användarvisningsbild
unehed
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av unehed »

Nu har Mac-klienten kommit iaf. Kanske kan vara ett bra tecken?
murak

Inlägg av murak »

Bra initiativ. Det verkar som du kommer formulera dig bra och konstruktivt att dömma av vad du skrivit hittills också =)

Jag tänkte peta in ett par saker i diskussionen. För det första att Voddler är uppdelat i två delar, mediaspelaren vilken är baserad på xbmc och voddlernet, programmet som sköter själva ner och uppladdningen av data. Så som jag förstått det så är källkoden till mediaspelaren släppt (även om det inte skötts helt snyggt hittills) men inte till voddlernet, då voddlernet inte lyder under GPL. Jag är total lekman på området men det bör ju gå att kompilera en egen version av källkoden till mediaspelaren som sedan också bör spela boll med voddlernet. Det skall bli intressant att se om någon lyckas.

Jag är också besviken att dom inte släppte en linux client direkt, för när det kommer till kritan borde det väll inte finnas nån bättre betatestar-målgrupp än linuxanvändarna? Jag tror dock också att anledningen till att ingen linux client setts till är att dom skall använda linux i sin egen voddler-box men bara finslipar den för just den hårdvarukonfigurationen. i alla fall så här i början. Kanske kommer det en linux client, kanske inte. I vilket fall som hälst så kommer linux användare kunna njuta av voddler genom wine, jag är ganska säker på att wine-utvecklarna kommer fixa det så det blir lika enkelt att använda som på windws, vilket dom ju lyckats med i så många andra fall. Personligen hoppas jag på att någon snickrar ihop ett playonlinux-script som fungerar, själv har jag inte kunskaper för sånt.

Lycka till med brevet!
Birkovic

Inlägg av Birkovic »

Ja... Jag skrev det ju för ett tag sedan och har tyvärr inte hört något tillbaka än överhuvudtaget. Så jag blir ännu mer skeptisk, men vi får väl se.
Användarvisningsbild
Hyptony
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Hyptony »

Birkovic skrev:Som de flesta vet (?) så har det svenska företaget Voddler i dagarna gått över till skarp version av sin programvara vars syfte är att låta folk streama film och tv-serier från deras servrar på ett sätt som liknar upplägget i spoitfy. Jag har sedan starten av projektet varit intresserad av det hela speciellt eftersom att deras lösning är en moddad variant av XBMC, vilket i mitt tycke är det bästa mediacentret som går att använda. Dessutom har de från början sagt att de kommer att släppa Voddler-klienten till Linux eftersom att det är i den miljön de arbetar.

Nu är det dock så att jag har fått fyra olika mail sedan jag började använda Beta-tjänsten om att det finns en ny version av klienten tillgänglig, men även nu i skarpt läge verkar de skita i Linux. Detta gör mig lite förbannad eftersom att jag och många fler blev intresserade av Voddler under intrycket att Linux skulle vara en central och viktig del för dem. Jag vill nu därför ta tillfället i akt och skriva ett brev till dem och tänkte höra med alla kunniga personer här innan jag gör det. Vad tror ni är anledningen till att de inte släpper en Linux-klient på direkten (om det nu är så att de faktiskt redan har en som de utvecklar i)? Vad har ni mer för tankar om det hela? Posta gärna ett par kommentarer om ni vill så kan jag ha mer kött på benen vid en eventuell diskussion via mail.

/Birkovic
Hur fick du tag på voddler till Linux? Vart laddar jag ner detta till linux? har kollat i nån timma och inte hittat nåt.
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb
Birkovic

Inlägg av Birkovic »

jag vet inte om jag uttryckte mig konstigt, men problemet är att jag INTE får tag i någon klient till linux trots att detta var utlovat redan tidigt i projektet. Jag har kört beta i windows för att kolla hur det funkar, men vill sitta så lite som möjligt i det operativsystemet så jag använder det inte nu.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
bittin
Kontakt:

Inlägg av bittin »

Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

För att tillföra något med innehåll kan jag väl tipsa om en artikel hos idg.se som tar upp samma sak, "Förbannade Voddlare vill se koden". Det är verkligen dåligt av Voddler att inte besvara de frågor som ställs och att hålla inne med den fullständiga källkoden. Jag hoppas att de löser det här så snart som möjligt.
bittin
Kontakt:

Inlägg av bittin »

Lars skrev:För att tillföra något med innehåll kan jag väl tipsa om en artikel hos idg.se som tar upp samma sak, "Förbannade Voddlare vill se koden". Det är verkligen dåligt av Voddler att inte besvara de frågor som ställs och att hålla inne med den fullständiga källkoden. Jag hoppas att de löser det här så snart som möjligt.
Jag med hoppas på en Linux klient också då det är en moddad XBMC i grund och botten :p
Birkovic

Inlägg av Birkovic »

Jag kör på bojkott nu. För det första har jag inte fått svar på mitt mail och för det andra verkar jag ju definitivt inte vara ensam. Ytterst tråkigt och jag hoppas verkligen att något görs åt det hela om de bryter mot lagen i och med att de inte ger ut källkoden på rätt sätt. I ett vidare perspektiv är det också ganska lustigt att se hur det blir nu... Undrar vart alla åklagare håller hus i det här läget. De borde ju, i linje med sin argumentation om att piratkopiering är stöld, jobba extra inför jul på att förbereda åtal mot Voddler för deras olagliga hantering av licensavtal. Fast det klart det är ju skillnad när man har filmbolagen i ryggen. Då gör det inte så mycket vilka licenser man bryter mot ;)

/Birkovic
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"