Hjälp med xbmc - skärmsläckare och script

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hjälp med xbmc - skärmsläckare och script

Inlägg av xtr3m3 »

Installerade xbmc för en liten stund sen och skärmsläckaren går igång. Samma sak hände med smplayer men det löstes med ett script som en på forumet hjälpte mig med.
Går det att få till det?

Sen undrar jag om det finns nån möjlighet att kunna ställa in egen upplösning på fönstret i xbmc?
Det går bara att välja högsta och window.
Eftersom jag nu kör dubbla skärmar har jag en upplösning på 3000x1050. Då blir bilden utdragen över båda fönstren.
Skulle kunna välja att bara ha på en skärmen i fullscreen (1600x900).

Hittade detta på deras sida:
Changes the resolution that the User Interface is displayed in. If your desired mode is not available, make sure you are using a compatible AV pack and have the modes enabled in the Xbox dashboard.
Nu kör jag ju inte xbox men vad menar dom med compitable AV pack?

*EDIT*

Har testat med scriptet jag använder till smplayer och bytt ut smplayer till xbmc men då vill den inte starta:

Kod: Markera allt

#! /bin/sh

gnome-screensaver-command -q | grep "xbmc-wrapper" > /dev/null

if [ $? -ne 0 ]; then
       gnome-screensaver-command -i -n xbmc-wrapper &
       SAVED_PID=$!
    fi

xbmc "$*"

if [ $SAVED_PID ]; then
       kill $SAVED_PID
       gnome-screensaver-command -q > /dev/null
    fi
Sen ändrade jag kommandot i meny från xbmc till xbmc-wrapper %f. Har även testat med xbmc-wrapper bara. Startar jag det från terminalen är det inga problem.
Bild
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Hjälp med xbmc - skärmsläckare och script

Inlägg av Katt »

Finns ett exempel i man mplayer som kan vara till hjälp för att förhindra att skärmsläckaren startar:
-heartbeat-cmd
Command that is executed every 30 seconds during playback via system() - i.e. using the shell.

NOTE: MPlayer uses this command without any checking, it is your responsibility to ensure it does not cause security problems (e.g. make sure to use full paths if "."
is in your path like on Windows). It also only works when playing video (i.e. not with -novideo but works with -vo null).

This can be "misused" to disable screensavers that do not support the proper X API (also see -stop-xscreensaver). If you think this is too complicated, ask the au‐
thor of the screensaver program to support the proper X APIs.

EXAMPLE for xscreensaver: mplayer -heartbeat-cmd "xscreensaver-command -deactivate" file

EXAMPLE for GNOME screensaver: mplayer -heartbeat-cmd "gnome-screensaver-command -p" file

Använder du smplayer så borde du enkelt kunna lägga till det argumentet i din konfigurationsfil.
Det är inte lätt när det är svårt!
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Har testat det har jag för mig. Då frös bilden till varje gång det kördes i ca 1 sekund. Ganska jobbigt tyvärr.
Bild
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

XTR3M3 skrev: Eftersom jag nu kör dubbla skärmar har jag en upplösning på 3000x1050. Då blir bilden utdragen över båda fönstren.
Skulle kunna välja att bara ha på en skärmen i fullscreen (1600x900).
Använd xinerama istället för twinview, alternativt kör i windowed mode i 1600x900. Sedan kan du, beroende på vad du kör, använda DISPLAY= för att specificera var programmet ifråga ska startas.
Angående skärmsläckare så borde det väl gå att stänga av någonstans? Om inte så är det bara att radera dem?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"