Tjo försöker installera ubuntu 9.10 men installer hittar inte hårdisken.. Fattar inte detta.
Bifogar en bild så får ni se.
Ubuntu hittar inte hårdisken?
Ubuntu hittar inte hårdisken?
- Bilagor
-
- Screenshot.png (121.24 KiB) Visad 607 gånger
Re: Ubuntu hittar inte hårdisken?
Brände ut ubuntu-9.10-alternate-amd64.iso cden och nu verkar det funka. Den installerar ubuntu iaf.. Men endån skumt fel.
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Jag sitter med samma problem.
Startat datorn med ubuntu-9.10-desktop-amd64, DiscUtility och Gparted hittar alla tre diskarna men installationsprogrammet hittar inte sda, bara sdb och sdc.
Tyvärr är det på sda jag har förberett utrymme för installationen.
Skall testa med ubuntu-9.10-desktop-i386 så får vi se...
/Per
[edit] -Nej, samma fel. Försöker igen med ubuntu-9.10-alternate-i386.
[edit-2] -Nej, samma fel. Försöker igen med ubuntu-9.04-desktop-i386. Det funkade för ett halvår sedan iaf..
[edit-3] JA! ubuntu-9.04-desktop-i386 hittade första disken (sda) som förväntat, håller på att installera nu, får uppdatera mej till 9.10 istället.
Startat datorn med ubuntu-9.10-desktop-amd64, DiscUtility och Gparted hittar alla tre diskarna men installationsprogrammet hittar inte sda, bara sdb och sdc.
Tyvärr är det på sda jag har förberett utrymme för installationen.
Skall testa med ubuntu-9.10-desktop-i386 så får vi se...
/Per
[edit] -Nej, samma fel. Försöker igen med ubuntu-9.10-alternate-i386.
[edit-2] -Nej, samma fel. Försöker igen med ubuntu-9.04-desktop-i386. Det funkade för ett halvår sedan iaf..
[edit-3] JA! ubuntu-9.04-desktop-i386 hittade första disken (sda) som förväntat, håller på att installera nu, får uppdatera mej till 9.10 istället.
Senast redigerad av 2 perepost, redigerad totalt 2 gång.
- Fredrik
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Har haft liknande problem med vissa datorer, jag vet inte om detta är lösningen på problemet men kan vara värt ett försök.
I Bios finns det möjlighet att ändra i rubriken Sata Mode: till IDE Mode från förinställd AHCI Mode.
Det är väl lite olika för vilken bios man har, det är bara att testa igenom som jag gjorde.
Tror inte datorn tar någon skada av detta men det kanske är någon annan som vet något om detta!?
Haft många liknande problem med just HP:s bärbara som även har problem med att installera Win XP
då Vista alltid har varit förinstallerad...
Hoppas ni fixar er installation...
//Fredrik
I Bios finns det möjlighet att ändra i rubriken Sata Mode: till IDE Mode från förinställd AHCI Mode.
Det är väl lite olika för vilken bios man har, det är bara att testa igenom som jag gjorde.
Tror inte datorn tar någon skada av detta men det kanske är någon annan som vet något om detta!?
Haft många liknande problem med just HP:s bärbara som även har problem med att installera Win XP
då Vista alltid har varit förinstallerad...
Hoppas ni fixar er installation...
//Fredrik
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Ja, det där med att ställa in IDE-mode i Bios fick jag göra på en intel-dator jag byggde i våras. Den inställningen verkar stänga av fejk-RAIDen på moderkortet, skall man ha raid är det många gånger bättre med mjuvaruraiden i operativsystemet än dom raid-kontrollers som byggs in i billiga konsument-datorer. Ubuntu verkar mest bli förvirrad av dom ändå och ger konstiga alternativ under installationen.
Men i den aktuella datorn finns inte IDE-alternativet i bios tyvärr. Men tack för tipset, det tänkte jag inte på nu.
Men i den aktuella datorn finns inte IDE-alternativet i bios tyvärr. Men tack för tipset, det tänkte jag inte på nu.