Nexus Personal

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
martin77
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Nexus Personal

Inlägg av martin77 »

Hej

Kanske redan finns en tråd om detta, men hur som helst. Jag kör Karmic RC och testade idag Nexus Personal. Det funkar perfekt! Bättre än under 9.04. Både med dosa och med java inloggning! Jag läste någonstans att det inte skulle fungera med firefox 3.5. Men det gör det...

Kändes bara så bra att jag var tvungen att skriva om det!

Edit:

Det enda är att om man skall importera ett ID så måste man skapa katalogon ~/cbt innan, annars blir det ett felmeddelande...
arran

Re: Nexus Personal

Inlägg av arran »

Kan du förklara lite tydligare hur du gjorde?

Jag får det inte alls att fungera med Karmic (funkade tidigare).

Fungerar inte med bakid's testsida, och försöker jag köra "personal" så händer inget.

EDIT: Fast nu tror jag att jag hittade felet för mig. Körde en trace på personal och såg att den verkade hänga sig när den försökte komma åt pcscd. Nexus Personal fungerar inte om jag har paketet pcscd installerat, så efter borttagning av det funkar det fint för mig också (än så länge).
martin77

Inlägg av martin77 »

Nu verkar det ju som om det funkar för dig men jag skriver ändå vad jag gjorde.

Jag hämtade bara ner Nexus Personal programmet från handelsbanken och installerade drivrutinerna till dosan från samma plats. Sen importerade jag legitimationen. Det verkar gå att importera .nge filer men om man inte har en ~/cbt-katalog så får man ett felmedellande. Sen måste man ha java installerat också för de java-baserade inloggningarna. Här är jag dock osäker vilka java-paket det är som gäller. Jag installerade de från Sun, men sen frågade Firefox mig om jag ville installera några tillägg i Firefox vilket jag gjorde. Sen funkade det galant!
martin77

Inlägg av martin77 »

Ett krux som jag upptäckt är att efter att jag loggat in på handelsbankens hemsida får jag meddelandet:
Ett skript på den här sidan kan vara upptaget, eller ha slutat att svara. Du kan stoppa skriptet nu, eller så kan du fortsätta för att se om skriptet slutförs.

Skript: file:///usr/lib/xulrunner-1.9.1.3/modules/XPCOMUtils.jsm:260
Vet inte om det är något att oroa sig för. Vet inte ens vad det skriptet gör. Någon som vet?
ipix

Inlägg av ipix »

arran skrev:Kan du förklara lite tydligare hur du gjorde?

Jag får det inte alls att fungera med Karmic (funkade tidigare).

Fungerar inte med bakid's testsida, och försöker jag köra "personal" så händer inget.

EDIT: Fast nu tror jag att jag hittade felet för mig. Körde en trace på personal och såg att den verkade hänga sig när den försökte komma åt pcscd. Nexus Personal fungerar inte om jag har paketet pcscd installerat, så efter borttagning av det funkar det fint för mig också (än så länge).

Har du uppdaterrat till Karmic eller kört en ren installation?
Jag märkte själv att jag blev tvungen att avinstallera "personal" plus att jag fick installera om drivrutinerna till läsaren när det kom en ny kernel uppdatering.
men efter det så fungerar både BankID och e-leg på kort
arran

Inlägg av arran »

Har uppgraderat hela vägen från 8.04.

Jag passade på att uppdatera nexus personal samtidigt eftersom den var några versioner gammal.

Men nu funkar det för mig också (även e-legitimation med kort). Tror problemet kan ha varit att jag hade en gammal drivrutin till kortläsaren. Nu hittade jag i alla fall en nyare som fungerar till nordeas dosa. Å andra sidan vet jag inte hur smart det är att använda en drivrutin från internet som jag inte har någon aning om var den kommer ifrån (och inte har källkod till).
ambassaden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Nexus Personal - funkar inte för mig!

Inlägg av ambassaden »

Det fungerar inte för mig! När jag ska logga in på handelsbanken står det ungefär "Inga anslututna kortläsare hittades".

Nexus verkar funka som det ska för det poppar upp när jag försöker logga in.

En annan fråga... Behöver man ha nån existerande legitimation när man loggar in för första gången? Det har jag nämligen inte.
ipix

Inlägg av ipix »

om du tittar i fönstret på kort läsarn, stt det handelsbanken och visar två svata fyrkanter?
i så fall är inte drivrutinen installerad, då kan du köra den installationen igen (shbecrdeb_1.0.2_i386.deb)
starta om datorn och sen ska det förhoppningsvis fungera.
ambassaden

Inlägg av ambassaden »

ipix skrev:om du tittar i fönstret på kort läsarn, stt det handelsbanken och visar två svata fyrkanter?
i så fall är inte drivrutinen installerad, då kan du köra den installationen igen (shbecrdeb_1.0.2_i386.deb)
Det stämmer om dosan... Två svarta fyrkanter, men jag har installerat drivrutinen X antal gånger vid det här laget, så nåt är inte som det ska.
ambassaden

Inlägg av ambassaden »

ambassaden skrev:
ipix skrev:om du tittar i fönstret på kort läsarn, stt det handelsbanken och visar två svata fyrkanter?
Det stämmer om dosan... Två svarta fyrkanter, men jag har installerat drivrutinen X antal gånger vid det här laget, så nåt är inte som det ska.
Nu funkar det för mig också... Hur det gick till vet jag ej...
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

bump
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Skriv svar

Återgå till "Internet"