Hej.
Jag gjorde precis en ren installation till karmic. Allt gick bra, det startade upp från USB-minnet hur fint som helst (även om jag var tungen att starta upp karmic från minnet från en annan dator först och installera en drivrutin till nvidia-grafikkortet, Ubuntu har aldrig gillat det kortet, men sen så gick det igång hur bra som helst). Jag gjorde en installation och den gick bra, inga felmedelanden eller nått sånt. Men sen när jag startade om så kan jag inte längre än till Ubuntuloggan/splashscreenen. Då helt plötsligt så ville den inte längra, och avbröt uppstarten och så kommer jag tilll ett ställe där det står nått i stil med:
Usplash: Failing mode 1280*1024
Usplash: Faling mmode xxxx*xxxx (kommer inte ihåg vad exakt)
Usplash: Using mode 1024*xxxx
Ubuntu 9.10 mikael-desktop tty1
mikael-desktop login:
Och allt bara blinkar hela tiden.
Det går heller inte logga in för när jag skriver så missar den vissa kanpptryckningar. Det funkar att skriva användarnamn, men eftersom man inte ser lösenordet så vet jag inte vilka den missar och kan således inte skriva in rätt lösen.
Så jag testade att starta om med samma resultat. Bootade upp från USB-minnet igen och installerade en nyare drivrutin till nvidia-kortet. Den använder en ganska gamal en till den andra dartorn som jag använde för att installera drivrutinen första gången. Installerade allt igen (med en formatering av hårddisken) och möttes igen av samma resultat.
Trixade lite med recovery-mode (som man numera startar med ctrl-alt-del under uppstart tydligen) och får nu instället bara:
Ubuntu 9.10 mikael-desktop tty1
mikael-desktop login:
Men det blinkar och har sig fortfarande.
Jag har ett nvidia Gforce EN7200GS.
Någon som vet vad jag kan göra åt det här?
PS: Jag tror det här med upplösningarna försvan när jag röck ur TV som jag har kopplar till datorn via DVI, men det hjälpte ju inte allt så att säga.
Nyinstallerat karmic bara blinkar vid uppstart [LÖST]
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Nyinstallerat karmic bara blinkar vid uppstart [LÖST]
Senast redigerad av 2 jansson, redigerad totalt 30 gång.
-
Re: Nyinstallerat karmic bara blinkar vid uppstart [LÖST]
Det löste sig. Jag bootade upp från USB-minnet igen och tog bort drivrutenen helt och hållet och installerade igen. Nu funkar det. Tydligen har Ubuntu fått stöd för mitt grafikkort utan propertiära drivrutiner nu
.
Tror ni att man törrs installera dom propertiära drivisarna nu, eller kommer det bli samma sak igen då?

Tror ni att man törrs installera dom propertiära drivisarna nu, eller kommer det bli samma sak igen då?
-
Re: Nyinstallerat karmic bara blinkar vid uppstart
"Tror ni att man törrs installera dom propertiära drivisarna nu, eller kommer det bli samma sak igen då?"
Installerade och det gick bra.
Installerade och det gick bra.
Jag har precis samma problem men har inte lyckats ta bort drivrutinerna och lyckas mao inte logga in. Jag kan ju boota med CDn men vet inte riktigt vad det är jag ska ta bort. Vore väldigt tacksam om du berättar hur du gjorde.
-
Jag använde ett USB-minne istället för en CD.DandyAndy skrev:Jag har precis samma problem men har inte lyckats ta bort drivrutinerna och lyckas mao inte logga in. Jag kan ju boota med CDn men vet inte riktigt vad det är jag ska ta bort. Vore väldigt tacksam om du berättar hur du gjorde.
Förut när jag har installerat tidigare versioner av Ubuntu (och annat som Kubuntu och fedora) så har jag alltid haft problem med grafikkortet. När jag har startat upp X så har det alltid bara varit flimmer på skärmen, man kunde inte ens uttyda någonting i allt flimmer. Detta brukade jag lösa med att först starta upp Live-USB-minnet på en annan dator och installera propertiära drivrutinen i "Live-läget" och sedan starta upp det igen på den datorn som jag har problem med (eller har haft problem med ska jag säga). Då löste sig alltid problemet. Nu när Karic kom ut så testade jag aldrig om det fungerade utan att först installera drivrutinerna, utan bara antog att så var fallet och installerade den. Live-läget funkade bra med drivrutinerna installerade, men när jag hade installerat karmic på datorn så fick jag problemen jag talade om i mitt första inlägg. Efter lite testande så kom jag på att om jag helt enkelt struntade i att installera drivrutinen INNAN installation, så gick allt bra (i praktiken så tog jag bort drivrutinen från "live-läget" snarare än att aldrig installera den, men det borde bli samma resultat).
Om du använder en skiva så kan du inte installera någonting och sedan starta om och ha det kvar, men jag tror att det kommer finnas kvar om du direkt gör en installation av Ubuntu efter att du gjort en ändring.
Jag hoppas detta hjälper dig på något sätt. Fråga gärna om det är något annat du undrar över.
Jag har nu installerat propertiära drivrutinerna Efter att jag installerat Karic på datorn och har inga problem med dem.