9.04-9.10- Ingen information.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Shaaft
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

9.04-9.10- Ingen information.

Inlägg av Shaaft »

Hejsan.

Jag sitter fortfarande på Ubuntu 9.04 trots att 9.10 har kommit ut. Varför jag gör det är för att uppdateraren inte kommit med förslaget att installera 9.10.

Så för att föra frågran fort. Vilken kod behöver jag för att uppdatera min dator till 9.10? Jag har provet med sudo apt-get update.
Användarvisningsbild
Sundberg

Re: 9.04-9.10- Ingen information.

Inlägg av Sundberg »

pröva

Kod: Markera allt

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade

sudo apt-get dist-upgrade
Antagligen räcker det med den sista.

Björnen rekommenderar att man kör alla tre (inte specifikt vid uppdatering till 9.10)
http://www.littlejohn.se/?q=node/441
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Shaaft

Inlägg av Shaaft »

Tack funkar. Men ett annat problem har uppstått som gör mig lite orolig.
Bilagor
Detta. Förstår ni något?
Detta. Förstår ni något?
HDD trasig.png (81.51 KiB) Visad 1523 gånger
Användarvisningsbild
Luxwarp
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

Japp precis som det står, du har många trasiga sektorer och då rekommenderas det är byta ut hårddisken.

Vet du vad en sektor på en hårddisk är så borde du förstå det:).

om inte så drar jag historien.

En hårddisk har x antal skivor i sig som snurrar, varje skicka har x antal spår i sig, och på dom spåren finns det sektorer, där är små utrymmen på oftast 512byte stora. När du sparar något på hårddisken delas det upp och fördelas jämt ut över sektorerna tills alla delar har en sektor. Dessa sektorer är extreeeeemt små och väldigt känsliga, en felaktig fysisk stöt och en sektor eller fler kan gå sönder. Detta har hänt dig troligen, dina sektorer är trasiga, men hårddisken kan stänga av sektorer, men när det blir väldigt måånga sektorer som är trasiga är det dags att byta.

Hoppas jag inte villa bort dig helt nu. Men ett tips är nog att byta hårddisken ja:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Shaaft

Inlägg av Shaaft »

Jag förstår. Så det är detta fel jag haft sedan jag köpte den då? Fick en defekt hårdisk. Lämnande in den efter kanske 3 veckor använding på grund av upprepande fel, Som tydligen är detta. Jag lämnade in den och den fick köra i 4 dagar men trots det hitta dem inget fel(och dom har en maskin som är gjort för att hitta fel). Så fick tillbaka den även fast jag visste att det är fel på den. Det roliga är att ett gratis OS kan hitta felet men inte datorexperter med dyr utrustning.

Nu ska jag skriva ut detta och trycka upp beviset i ansiktet på dem :)

Min dator har stått still så en stöt är nästan omöjligt.
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

japp :D kunden har alltid rätt kom ihåg det (väldig effektivt som kund men värre för säljare som mig förr i tiden) xD:D
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Shaaft

Inlägg av Shaaft »

har aldrig varit med om en lika dålig uppgradering som från 9.04 till 9.10. Funderar på att ta bort det totalt!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det har hänt väldigt mycket mellan 9.04 och 9.10, kanske därför många har problem med uppgraderingarna. En nyinstallation är nog bättre i dom flesta fall och verkar ofta funka betydligt bättre.
En bidragande orsak till problem med uppgraderingar är nog också att man ofta har ett antal tredjepartsförråd, andra teman än standard osv. Det är bra att inaktivera tredjepartsförråd och att använda standardtema under själva uppgraderingen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"