Lång tid från inloggning till skrivbordet
- ulftomas
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Lång tid från inloggning till skrivbordet
När jag startar datorn kommer jag snabbt till inloggninsskärmen (vad den kallas vet jag inte). Efter detta tar det dock lång tid tills skrivbordet är färdigladdat med panel och allt, ibland upp till 30 sekunder (oftast runt 20-30). Jag vet inte vart jag ska söka efter grunden till problemet eller hur jag kan lösa detta.
Jag kör 9.04 på en Dell Inspiron 1420. Jag har testat att installera Karmic på en annan partion och där är uppstarter rejält mkt snabbare. Det känns dock som att det är nåt program som gör att starttiden är seg på min 9.04-installation.
Jag kör 9.04 på en Dell Inspiron 1420. Jag har testat att installera Karmic på en annan partion och där är uppstarter rejält mkt snabbare. Det känns dock som att det är nåt program som gör att starttiden är seg på min 9.04-installation.
Re: Lång tid från inloggning till skrivbordet
Du kan ju börja med att kolla under System > Inställningar > Uppstartsprogram.
Själv har jag ca 30 program som startas upp där och det blir en lite seg inloggning. Du kan ju jämföra vilka program som startas upp i dina respektive installationer. Testa också med att bocka av några du tror kan ta tid, osv.
Själv har jag ca 30 program som startas upp där och det blir en lite seg inloggning. Du kan ju jämföra vilka program som startas upp i dina respektive installationer. Testa också med att bocka av några du tror kan ta tid, osv.
- ulftomas
- Kontakt:
Har testat detta men utan något större resultat. Alla funktioner som inte är absolut nödvändiga är avstängda.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har du testat att byta desktop Environment, till LXDE eller något annat och kollat om det går snabbare?
- ulftomas
- Kontakt:
Jo visst går andra skrivbordsmiljöer snabbare (det är väl allmänt vedertaget). Men problemet är att jag vill använda Gnome och att Gnome laddat snabbare förut och att det gör det i Karmic tex.
Jag gjorde några tester och kom fram till följande:
1) Karmic på interna disken tog 17-18s för inloggning
2) Karmic på usb-pinne tog 17-18s för inloggning
3) Karmic med Wubi tog 7-8s !!!
Avaktiverade Screenlets och var nere i 12-13s, dvs -5s!
Awn påverkade inte inloggningen
Loggade in på ett annat konto (ej Compiz) för fall (1) som tog 7-8s!
Avaktiverade visuella effekter och därmed Compiz, tog då bara 7-8s för fall (1)!
Så slutsatsen är att Compiz fördröjer inloggningen med ca 10s i mitt fall. Det lustiga är att Compiz snurrar i alla tre fallen, dvs även på min Wubi-installation som bara tog 7-8s.
Så testa med att slå av visuella effekter om du har det igång.
1) Karmic på interna disken tog 17-18s för inloggning
2) Karmic på usb-pinne tog 17-18s för inloggning
3) Karmic med Wubi tog 7-8s !!!
Avaktiverade Screenlets och var nere i 12-13s, dvs -5s!
Awn påverkade inte inloggningen
Loggade in på ett annat konto (ej Compiz) för fall (1) som tog 7-8s!
Avaktiverade visuella effekter och därmed Compiz, tog då bara 7-8s för fall (1)!
Så slutsatsen är att Compiz fördröjer inloggningen med ca 10s i mitt fall. Det lustiga är att Compiz snurrar i alla tre fallen, dvs även på min Wubi-installation som bara tog 7-8s.
Så testa med att slå av visuella effekter om du har det igång.
- ulftomas
- Kontakt:
Att stänga av compiz leder till att inget funkar som det ska. Fönsterramar försvinner, kortkommandon slutar fungera. Mitt system blir halvt utan det.
Jepp, säger en som knappt kan leva utan Compiz numerulftomas skrev:Att stänga av compiz leder till att inget funkar som det ska. Fönsterramar försvinner, kortkommandon slutar fungera. Mitt system blir halvt utan det.

Fönsterramarna går ju att fixa med metacity --replace.
Vad jag ville säga var att min slöa inloggning berodde just på Compiz och om du slår av den och ser om inloggning blir snabbare så har du i varje fall lokaliserat var problemet ligger. Min Wubi-installation funkar perfekt med Compiz (snabb inloggning) men inte mina andra. När jag får tid och lust ska jag undersöka vad det är som gör Compiz slött i mitt fall. Antar att det är nån inställning i Compiz som strular, men vad återstår att se.
- ulftomas
- Kontakt:
Japp! Det gick rejält mycket snabbare att starta med metacity. Nu kommer den oundvikliga frågan, hur får jag compiz att starta snabbare? Finns det nåt sätt att trimma inställningarna? Är inte särskilt intresserad av metacity eftersom det inte är nåt vidare vacker när det kommer till växlande av fönster, byte av skrivbord etc.