var finns info om hårdvaran i min dator? [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
buskerika
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

var finns info om hårdvaran i min dator? [LÖST]

Inlägg av buskerika »

Precis så, var hittar jag den informationen? Har kört Ubuntu i 9 månader och lär mig lite varje dag, dock har jag ännu inte hittat detta.

Jag ska installera en till hårddisk på 1 TB och har öppnat datorn och insett att jag förmodligen inte går iland med det :-[ Alldeles för många sladdar (har 2 hdd redan) och jag vågar inte!
Behöver info om moderkortets kapacitet så jag vet att det GÅR att stoppa in en hdd till, och speciellt en på 1TB eftersom jag läste här någonstans att det kan bli problem. Tror det var något om att Ubuntu (eller moderkortet) inte kunde hantera den storleken så han blev tvungen att byta till 2 st á 500GB istället. Jag hoppas förstås att min dator ska hantera den större disken.

Så frågan gäller alltså var jag kan hitta info om hårdvaran i min dator och speciellt det som visar möjligheten att installera och köra den nya disken.

Skulle dessutom någon kunna guida mig igenim en installation vore det ju toppen!!
Senast redigerad av 1 buskerika, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: var finns info om hårdvaran i min dator?

Inlägg av Rasmus »

Kod: Markera allt

lshw
putar ur sig en massa info.

Men det borde inte vara några problem att trycka i en TB. Sålänge det finns lediga satakontakter på moderkortet kan du trycka i nya diskar.
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

Rasmus skrev:

lshw
putar ur sig en massa info.

Men det borde inte vara några problem att trycka i en TB. Sålänge det finns lediga satakontakter på moderkortet kan du trycka i nya diskar.
Tack! körde kommandot och fick en vidrigt lång lista som jag inte förstår. Ingenstans står det något om de 2 hdd som redan sitter där? Finns det inget annat sätt att få info. Jag vill veta vad kort, minnen, diskar heter, tillverkningsnummer etc så man eventuellt kan söka information om de delarna på nätet.

Jag lägger till listan som en bilaga och hoppas att den på så sätt inte fyller upp hela skärmen.....
Bilagor
systeminfo via terminal 091028.odt
(9.85 KiB) Nerladdad 66 gånger
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

buskerika skrev: Tack! körde kommandot och fick en vidrigt lång lista som jag inte förstår. Ingenstans står det något om de 2 hdd som redan sitter där?
Överst i utskriften står det
WARNING: you should run this program as super-user.
det innebär att du borde köra detta program med så kallade "root" rättigheter (root kallas superanvändaren i linux).
Anledningen till det är att du (som vanlig användare) inte har rättigheter att se all hårdvara eller konfiguration, detta p.g.a. säkerheten. Diskarna är en del av hårdvaran som du måste ha speciella rättigheter för att se.
För att köra lshw som superanvändare (root) gör du genom att skriva sudo framför kommadot. Dessutom kan du specifiera exakt vilken typ av hårdvara du är intresserad av så att inte all hårdvara listas av kommandot. Om det är tillexempel disk du är intresserad av så kan du skriva

sudo lshw -class disk
lshw kommandot kommer då enbart att rapportera hårdvara av typen "disk".
buskerika skrev: Finns det inget annat sätt att få info. Jag vill veta vad kort, minnen, diskar heter, tillverkningsnummer etc så man eventuellt kan söka information om de delarna på nätet.
Det finns ett grafiskt användargränssnitt till lshw, som heter lshw-gtk. Det finns inte installerat som standard, men kan enkelt installeras med synaptic eller via terminalen:

sudo apt-get install lshw-gtk
Även det programmet behöver köras som root (superanvändare) för att kunna lista all hårdvara.
Efter att du installerat programmet kan du starta det genom att trycka <alt>+<f2> för att få upp "Run Application" fönstret. där skriver du gksu lshw-gtk
gksu är en grafisk motsvarighet till "sudo" som jag beskrev tidigare, den efterfrågar ditt lösenord och säkertställer att du verkligen vill att detta program skall kunna komma åt all hårdvara.

Jag har själv inte någon erfarenhet av "lshw-gtk" eftersom jag tycker att terminalvarianten av lshw är snabb och tillförlitlig så snart man lärt sig :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Barre skrev: Jag har själv inte någon erfarenhet av "lshw-gtk" eftersom jag tycker att terminalvarianten av lshw är snabb och tillförlitlig så snart man lärt sig :)
Jag testade just nu i karmic och lshw-gtk är helt värdelöst, i princip ingen info alls. lshw ger mer oerhört mycket mer info som vanlig användare än vad lshw-gtk ger som root. ::)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
henriksson19
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av henriksson19 »

En annan variant är att skriva följande i en terminal:

sudo lshw -html > info.html
Skapar en html fil med informationen som "lshw" ger.
(blir lite mer lättläst)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

vulfgar skrev:
Barre skrev: Jag har själv inte någon erfarenhet av "lshw-gtk" eftersom jag tycker att terminalvarianten av lshw är snabb och tillförlitlig så snart man lärt sig :)
Jag testade just nu i karmic och lshw-gtk är helt värdelöst, i princip ingen info alls. lshw ger mer oerhört mycket mer info som vanlig användare än vad lshw-gtk ger som root. ::)
Jag var tvungen och kolla själv... och du har rätt.. lshw-gtk är inte bra.... :)

Så då hittade jag gnome-device-manager istället... den är "snyggare"
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

Tack för alla svar!
Förstod inte att jag måste vara root för att få all info. Struntar i Gnome Device Manager just nu eftersom jag vill lära mig att använda terminalen. Nu fick jag ut en ny lista och en lite mindre med de 2 diskarna bara. Tycker det ser konstigt ut att den större disken på 320GB heter sdb och den mindre sda eftersom det är på den större jag installerade Ubuntu. Borde den inte heta sda då?
*-disk
description: ATA Disk
product: WDC WD1600LB-55E
vendor: Western Digital
physical id: 0.1.0
bus info: scsi@0:0.1.0
logical name: /dev/sda
version: 15.0
serial: WD-WMAES3561453
size: 149GiB (160GB)
capabilities: partitioned partitioned:dos
configuration: ansiversion=5 signature=93e09b52
---------------------------------------
*-disk
description: ATA Disk
product: WDC WD3200AAKS-0
vendor: Western Digital
physical id: 1
bus info: scsi@4:0.0.0
logical name: /dev/sdb
version: 01.0
serial: WD-WMAV20272316
size: 298GiB (320GB)
capabilities: partitioned partitioned:dos
configuration: ansiversion=5 signature=00063299
Har hamnat utanför ämnet nu men jag verkar ju ha en liten publik så jag fortsätter; Finns det något i "den långa listan" (bifogar ny version) som säger något om kapaciteten när det gäller en till stor disk, den på 1TB?
Såååå tacksam för svar!!
Bilagor
systeminfo via terminal 091028.odt
(16.69 KiB) Nerladdad 53 gånger
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ta reda på vad moderkortet heter, kolla på deras hemsida hur många SATA kontakter det har, har du för få får du köpa ett kontrollerkort med fler SATA kontakter.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

Jag tror nog det är 3 st (de röda? ), men är det det enda som ska anslutas? Alltså en sådan kabel mellan nya disken och moderkortet?
Moderkort M2N68-VM (AMD sAM2 GPU).jpg
Moderkort M2N68-VM (AMD sAM2 GPU).jpg (41.1 KiB) Visad 814 gånger
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

buskerika skrev:Jag tror nog det är 3 st (de röda? ), men är det det enda som ska anslutas? Alltså en sådan kabel mellan nya disken och moderkortet?
En SATA-kabel mellan en av dom röda kontakterna och hårddisken och en kabel (för strömmen) från nätagget till hårddisken. Du behöver förmodligen köpa till en SATA-kabel, men det finns flera kablar med kontakter för olika ändamål på nätagget, du få kolla vilken som passar.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
buskerika

Inlägg av buskerika »

Tack för hjälpen, nu vet jag var jag hittar info och hur jag ska installera så jag markerar tråden som löst.

Ni är så go'a och hjälpsamma här på forumet!! :-* :-* :-*
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"