Microsoft är inte multinationellt! ?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
CharlotteM

Microsoft är inte multinationellt! ?

Inlägg av CharlotteM »

Jag har visserligen inte svenska som modersmål men jag tror mig ha bra koll på språket.
Man hör ofta ordet "multinationell" i företagssammanhang, så också i förbindelse med Microsoft.
Bordet det ofta inte heta "transnationell"
Ett multinationellt företag är ägt av intressen i flera länder medan ett transnationellt är ägt i ett och samma land.
Så vitt jag vet så är Microsoft ägt i U.S.A. och således ett transnationellt bolag.
Journalister, och andra, tycks inte ha koll på dessa ord och hur de ska användas.

Jag tror inte att jag har fel i detta, jag hade en bra lärare i svenska som var noga med orden...
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Microsoft är inte multinationellt! ?

Inlägg av Pavel »

Enligt SAOL (Svenska Akademiens Ord Lista) är transnationell och multinationell synonymer. Man kan använda båda orden. SAOL är väl det bästa rättesnöre vi har.
CharlotteM

Inlägg av CharlotteM »

Ma sa vara. Spraket forandras over tiden och ord andrar betydelse.
Kanske att de ursprungliga betydelserna var som min larare sa. Han var dock mycket bestamd pa den punkten.
Saol har sakert ratt i det.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

MNC och TNC är väl i princip synonymer "over there" också numer ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"