Konvertera MOV-video till MPEG [Löst]

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Konvertera MOV-video till MPEG [Löst]

Inlägg av perab »

Hej!
Jag har en kort videosnutt (från digitalkameran) i formatet .mov, som jag vill lägga på en video-CD. Nu vill varken Brasero eller k3b acceptera det formatet. Jag behöver alltså konvertera .mov-filen till ett annat format; ett som stöds av brännarprogram i Ubuntu. Det är alltså en video-CD, som jag vill bränna; en skiva som ska kunna spelas upp i en ordinär DVD-spelare för TV. Mov-filen, som den är, kan ju spelas upp på en dator med t.ex. VLC eller Totem, men här handlar det alltså om vanlig "dumburk".

Jag skulle kunna tro att ffmpeg kan vara ett användbart program, men hur använder jag det? Jag gick in i man-sidan, men "drunknade" i alla tillgängliga parametrar.

Någon därute som har ett fungerande koncept? Kodharang, att klistra in i terminalen (med mina filnamn) emottages tacksamt. GUI-program är naturligtvis inte heller fel.
Per
Senast redigerad av 1 perab, redigerad totalt 29 gånger.
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Konvertera MOV-video till MPEG

Inlägg av Hund »

Handbrake är smidigt. Finns inte i förrådet men ska finnas DEB-filer på deras hemsida.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Försök med Avidemux som finns i Synaptic.

LJ
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Kod: Markera allt

ffmpeg -i filename.mov -target pal-vcd filename.mpeg
Ersätt pal-vcd med pal-svcd respektive pal-dvd om så önskas.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av perab »

Testade med terminalalternativet som dmz bjöd på. Nu såg det bättre ut. K3b klagade på att vcdimager saknades, men detta paket finns i Synaptic, så det var bara att installera. Nu kunde k3b skapa skivan. Jag väljer att sätta "Löst"-flaggan, eftersom jag nu har en fungerande video-CD. Att min ena DVD-spelare inte kunde läsa den, är nog inte k3b's eller ffmpeg's fel. Bränna med lägre hastighet?

De övriga två alternativen från Little John och Hund ska jag titta närmare på senare när Koala-björnen kommit på plats. Troligen till helgen.

Tack & bock
Per
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"